Vinkkejä miten saada vauva käyttämään tuttia?
2kk vauva on täysimetyksellä eikä suostu käyttämään tuttia ja käyttää tissiä mieluiten tuttina.
Kommentit (16)
Tosiaankin, eri mallisia tutteja, joku sitten lopulta istuu suuhun.
Mulla on 4 lasta ja niistä kolme eläneet ilman tuttia. Ja hammmasrivit näillä kolmella tasaiset ja tutin käyttäjä joutui oikomishoitoon. Eli kannattaa miettiä, antaako vauvan pitää itseään tuttina muutaman kuukauden.
Itse en laiskana jaksanut opettaa lasta tuttiin joten ei tarvinnut opettaa siitä poiskaan. Selvisiin siis tosi helpolla, mutta meillä lapsi ei ollut tissitakiainen.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 18:35"]
Mulla on 4 lasta ja niistä kolme eläneet ilman tuttia. Ja hammmasrivit näillä kolmella tasaiset ja tutin käyttäjä joutui oikomishoitoon. Eli kannattaa miettiä, antaako vauvan pitää itseään tuttina muutaman kuukauden.
[/quote]
Aijaa, meillä lapset joutui oikomishoitoon liian ahtaan leuan takia, tutilla ei ollut sen kanssa osaa tai arpaa.
Harkitse jos et kuitenkaan antaisi tuttia. Valinta on toki sinun mutta siinä ei ole mitään pahaa jos pikkuvauva käyttää äidin rintaa tuttina. Omalleni en tuttia antanut ja hyvin on pärjätty. Jos tutti on teillä välttämättömyys sitten vaan eri malleja kokeilemaan ja suosittelen erityisesti luonnonkumituttia, joka ei yhtä vahingollinen purukalustolle kun tavan tutti. Niitä saa jostain ekokaupoista tms.
Oma lapseni oppi tutille vasta viiden kuukauden iässä!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 18:47"]
Harkitse jos et kuitenkaan antaisi tuttia. Valinta on toki sinun mutta siinä ei ole mitään pahaa jos pikkuvauva käyttää äidin rintaa tuttina. Omalleni en tuttia antanut ja hyvin on pärjätty. Jos tutti on teillä välttämättömyys sitten vaan eri malleja kokeilemaan ja suosittelen erityisesti luonnonkumituttia, joka ei yhtä vahingollinen purukalustolle kun tavan tutti. Niitä saa jostain ekokaupoista tms.
[/quote]
Kuinka perustelet, että luonnonkumitutti on parempi hampaistolle kuin "tavan tutti", jolla ilmeisesti tarkoitat silikonista valmistettua tuttia? Luonnonkumisia tutteja saa muuten ihan tavallisista marketeista.
Neljän lapsen äiti täällä. Olen onnellinen, ettäkukaan lapsistani ei ole tuttia syönyt. Tissi se on mitä pienen kuuluu imeä, eikä mitään korvike kumia. Täysimetys 6 kk. Itse imettänyt lapsiani 1v1kk, 1v6kk, 2v ja 2v6kk. Ja tähän tyytyväinen. EI TUTTIA!
Mulla lapset ei oppineet ikinä tutille, kaikki mallit mitä oli olemassa kokeiltiin, aloimme kutsua tuttia hujaritisseiksi, kun ei ne kelvanneet tissin korvikkeeksi. No tuossan nuo pelaa viikonlopun peliaikaansa 9 ja 10 vuotiaat, eikä roiku enää tissillä. Aika aikaansa kutakin.
Koita mam silikonisia tutteja. Tai sitten luonnonkumia.
Tutti kannattaa tyrkätä suuhun silloinkun vauva on omlut kyllikseen rinnalla ja on unessa/puoliunessa ja sitten tarjota uudelleen jos heräilee.
[Kuinka perustelet, että luonnonkumitutti on parempi hampaistolle kuin "tavan tutti", jolla ilmeisesti tarkoitat silikonista valmistettua tuttia? Luonnonkumisia tutteja saa muuten ihan tavallisista marketeista. /quote]
Tarkoitan siis tällaista http://www.potito.fi/luonnonkuminen-tutti-p-966.html
Ja tosiaan en ole tuttiasiantuntija kun omani eivät ole tuttia syöneet mutta väitetään, että tuollaine olisi parempi... liekö markkinamiesten puhetta. En usko, että tuon mallisia tutteja saa ihan perusmarketeista mutten tosiaan asiaa tunne tarkaan. En antaisi tuttia vauvalle kun ehkä siinä tapauksessa, että vauvan tempperamentti olisi todella todella haastava...
Työnnät sen tutin vaikka syönnin päätteeksi suuhun sinne kitalakeen päin minne se nänniki menee ja samalla teet sillä sellasta "imemisliiketta" siis ylös alas kun liikuttaa imemisen tahtiin niin näin meillä ainaki molemmat alkoi imeen tuttia. Ja merkillä ei ollut väliä. Eli tavallaan piti auttaa siinä hommassa että hoksasi että tätäkin v oi imee.
Ja mitä täällä jengi jurputtaa et älä anna tuttia kun kysyttiin vinkkejä eikä sitä että kannattaako antaa.
Minusta on parempi että lapsi luulee äitiä tutiksi kuin että hän luulee tuttia äidiksi. Jos opetat tutille, niin seuraavaksi tuletkin sitten jo kysymään miten siitä tutista pääsee eroon.
Ei se tuttina olo kauan kestä, usko pois. Viimeistään siinä vaiheessa kun konttaillaan lattialla kovaa vauhtia, äidin rooli tuttina jää melko vähäiseksi.
No kyllä siitä tutistakin pääsee eroon. Ei se niin vaikeaa ole kun täällä kaikki luulee ja väittää.
Kunhan sitä vieroitusta ei aleta tekemään joskus 4-vuotiaana.
Tutin voi myös kastaa laimeaan sokeriveteen, tai laittaa siihen disflatylia, jos sitä muutenkin annat. Lapsi makustelee makeaa makua ja imemisrefleksi lähtee käyntiin.
Tutista vieroittaminen ei muuten ole ollenkaan vaikeaa. Jostain syystä siitä tehdään ihan hirveä haloo. Meillä tutti on helpottanut niin monet yöt, automatkat tms. ja tehnyt elämästä (LASTEN elämästä, btw) niin paljon helpompaa, että itse en vaan näe mitä haittaa siitä olisi. Hyvä purenta on molemmilla lapsilla.
Kokeile eri merkkejä ja kokeile vaan sitkeästi tarjota tuttia. Oma vauvani huoli lopulta tutin n. 2,5 kk iässä.