Gynekologiset oireet - lääkäriin vai ei?
Eli kävin rutiinitarkastuksessa ihan vasta (n. 3 kk sitten). Silloin kaikki (myös Papa otettiin) oli ok. Mutta pian sen jälkeen alkoivat sitten välivuodot; kirkasta verta (menkkojen aikaan tulee pääasiassa tummempaa tai ruskehtavaa) ja välivuodon aikana alavatsa ja -selkäkipua (ihan perusmenkkakivulta tuntuu).
Tätä välivuotoa tulee nyt kolmatta kertaa n. kp 20 aikaan. Ekalla kerralla luulinkin, että olipa vain tosi lyhyt kierto, mutta sitten vuoto loppui 2 päivän jälkeen ja ”oikeat” menkat tuli normiaikaan kp 27.
Voisiko olla jotain esivaihdevuosioirehdintaa, kun olen kuitenkin jo 47 v? Ei kai mikään kasvain tms. niin nopeasti kehity, että olisi tarvetta taas mennä tutkittavaksi? Ei huvittaisi yhtään ja rahallekin olisi muuta käyttöä. Mutta vähän huolestuttaa kuitenkin :(
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Ultrattiinko viimeksi?
Ultrattiin kyllä eikä mitään poikkeavaa näkynyt.
Ap
Yli nelikymppisille on aika tyypillistä niukka, tiputteleva vuoto ennen tai jälkeen kuukauristen. Kuinka runsasta vuotpsi on, ap?
Onko sinulla milloinkaan tutkittu tai jopa diagnosoitu myoomia, polyyppejä tai endometrioosia tai adenomyoosia? Ne voivat aiheuttaa välivuotoa.
Entä liittyvätkö nuo vuodot yhdyntöihin eli alkavatko ne aina yhdynnän jälkeen?
Onko sinulla ehkäisyä, jos on niin mitä?
Vaihdevuosien takia menkat voivat mennä kyllä aika sekaisin ja kierto lyhentyä. Ja vaihdevuodet voivat hyvinkin alkaa 47-vuotiaana. Voi myös olla, että aiemmin hyvin sopinut hormonaalinen ehkäisy lakkaa sopimasta ja aiheuttaa välivuotoa.
Mutta voi tuo toki johtua jostakin muustakin, vaikkapa ohentuvista limakalvoista, jos on tihkuttelua. Kohdunkaulan syöpä aiheuttaa veristä vuotoa, mutta ensivaiheessa lähinnä yhdynnän jälkeen.
Olen ykkösen kanssa samaa mieltä, tuollainen kannattaa aina tarkistuttaa gynekologilla.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Kiitos neuvoista!
Sen verran vuotoa on, että vaikuttaa tosiaan alkavilta menkoilta. (Mulla eka päivä on yleensä niukempi.)
Yhdyntöjä ei ole tänä aikana ollut. Myöskään hormonaalista ehkäisyä ei ole.
N. 5-6 v sitten on poistettu polyyppi kohdusta. Oireili silloin massiivisen runsaina menkkoina.
Ap
Aina lääkäriin kun on omituisia oireita