Kun lapsuus&nuoruus meni kodissa, jossa ei tullut itsetuntoa tai itseluottamusta
Onko noita ominaisuuksia mahdollista saada takaisin aikuisena? Kun jotain uutta lähtee tekemään, ensimmäinen ajatus joka tulee mieleen, on että en minä varmasti siitä selviydy.. Miten tuosta voi oppia pois?
Kommentit (8)
Totta kai voi! Sen eteen on kyllä tehtävä työtä, mutta täysin mahdollista se on.
Miten, se on liian pitkä tarina alkaa tässä kertoa. Tähän on olemassa kirjoja ja netistäkin varmasti vinkkejä löytyy. Ja jos on varaa, hanki terapeutti ja hakeudu keskusteluterapiaan.
Ei voi saada takaisin jotain sellaista, mitä ei koskaan ole ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi! Sen eteen on kyllä tehtävä työtä, mutta täysin mahdollista se on.
Miten, se on liian pitkä tarina alkaa tässä kertoa. Tähän on olemassa kirjoja ja netistäkin varmasti vinkkejä löytyy. Ja jos on varaa, hanki terapeutti ja hakeudu keskusteluterapiaan.
Ihan täysi nollavastaus.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi saada takaisin, mutta mikä ettei voisi saada ensimmäistä kertaa. Tarvittaisiin onnistumisen kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi saada takaisin, mutta mikä ettei voisi saada ensimmäistä kertaa. Tarvittaisiin onnistumisen kokemuksia.
Terapeuttini on neuvonut kirjaamaan joka päivä onnistumisen kokemuksia ylös muistikirjaan.
Käytän positiivisia vahvistuksia: "Osaat asiat, se onnistuu, näytät hyvältä, olet hyvä tyyppi..."
Itse olen hyvin pitkälti samankuuloisessa tilanteessa. Edelleen nyt vajaa 30 -vuotiaana saan kuulla epäilyjä ja vähättelyä vanhempieni taholta.
Uskon, että jossain määrin itseluottamusta on mahdollista kehittää, olen itsekin saanut sitä rahtusen verran hankittua viime vuosina, mutta vaikea uskoa ainakaan omalla kohdallani, että kehittyisin joskus täysin hyvin itsevarmaksi ja hyvällä itsetunnolla varustetuksi. Sen verran tullut elämän varrella negatiivisia kokemuksia tai kommentteja vanhempien lisäksi myös esimerkiksi niin sanottujen ystävien, opettajien, miesten, työtovereiden jne suunnalta.
Tää kiinnostais itseäkin... Miten sitä itseluottamusta ja varmuutta voisi saada aikuisella iällä.