Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos opiskelee merkonomiksi, pärjääkö huonolla matematiikalla? Apua!

Vastauksia kaipaava
02.03.2019 |

Ala olisi muuten kiinnostava, mutta matematiikka on tökkinyt aina.
Kiinnostaa siis asiakaspalvelun, myyntityön, kirjastopuolen, asiakasneuvojan ja kaiken muun kannalta paitsi esim palkanlaskenta, kirjanpito ja muu tarkka numerotyö.
Matematiikka ollut peruskoulussa 5. Muut aineet taas 7-8 tasoa.
Pärjäänkö? Kannattaako?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää.

Vierailija
2/9 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa... Opiskeluun kuuluu kirjanpitoa ja palkanlaskentaa, alv:n laskemista yms., miten niistä suoriudut? Entä työelämässä jos pitää antaa vaihtorahaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ollut surkea matematiikassa ja silti opiskelin merkonomiksi. Eikä ollut edes vaikeaa.

Vierailija
4/9 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäätkö peruslaskuissa kuten plus, miinus, jako ja kerto? Jos pärjäät niin no problem.

Vierailija
5/9 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-merkonomi täällä hei. Opetusohjelmissa voinee olla jonkin verran eroja eri oppilaitosten välillä, mutta itse kun opiskelin, niin kyllähän sitä matikkaa jonkin verran oli. Kaikille pakollisena oli tietyt peruskurssit kirjanpidosta, palkanlaskennasta ym. ja ihan erillisiä matikan tuntejakin oli. Itse suuntauduin taloushallintoon, ja sillä puolella laskemista tuli lisääkin ja mentiin oikeastaan lukiomatikan puolelle korkolaskujen ym. kanssa. Lisäksi sitten tietysti ne jotka tulevat suoraan peruskoulusta, tekevät kaikille amisaloille kuuluvat yhteiset matikan kurssit. Läpi pääsyyn ei mitään varsinaista matikkaneroa tarvita, mutta jos peruskoulussa on ollut vitonen, niin taso on silloin luultavasti aika matala - ainakin useimmissa peruskouluissa numeroita tulee sen verran helposti. Töitä joutuisi varmasti tekemään ja voisi olla vaikeaa, mutta asiakaspalvelun linjalla voisi kyllä pärjätäkin. Mieleeni tulee myös se, että aika monilla aloilla joutuu olemaan jollain tavalla tekemisissä numeroiden kanssa. Lähihoitajilla on lääkelaskunsa, kokit pyörittelevät reseptien suhteita jne. Voi olla, että aika monellakin alalla on loppujen lopuksi saman verran matikkaa.

Vierailija
6/9 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap.vastaa: Aikuispuolelle siis olen menossa ja miltei 40v ikää, vältellyt olen aloja tähän asti joilla joutuu oleman matikan kanssa tekemisissä. Kassalla olen ollut hieman, mutta kassakonehan siinä kertoo mitä takaisin annetaan. Jonkin verran hahmotusvaikeutta numeroiden suhteen on, mutta olen ajatellut että nykyään kaavat saa helposti netistä, joka helpottaisi opiskelua, kun tiedonhankinta ja omaopiskelu koulun lisäksi on helpompaa. Tosiaan ei juuri mitään ammattia ole johon ei sitä matikkaa tarvitsisi, lähihoitajan laskuja mitä olen ystävältä katsonut niin itselle olisi käytännössä liian hankalia varmaan laskea työelämässä vaikka kokeesta kaavat ulkoa opettelen pääsisinkin läpi, joten voiko tätä verrannollistaa miten paljon merkonomin työelämän laskuihin? Luojan kiitos en olisi ainakaan ihmishenkien parissa laskemassa mittayksiköitä :D 

Kaavoja ymmärrän ja osaan asettaa niihin ohjeiden mukaisesti luvut, mutta kun ohjeet otetaan edestä pois, tuntuu pää tyhjentyvän heti. Se on suurin ongelma, sekä työmuistissa numerot ei säily.

Vierailija
7/9 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää.

Vierailija
8/9 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kauppa toimii prosenttilaskulla eli sen kun osaat niin olet jo pitkällä. Sitten olisi hyvä tietää jotain excelistä koska sen kanssa voit laskeskella paljonko pitää myydä että pysyt pinnalla.

Vierailija
9/9 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi