Mielenterveysongelma, terapia ja ls-ilm
Tuttu ei uskalla aloittaa terapiaa, koska pelkää terapeutin tekevän ls-ilmoituksen tai epäilevän hänen vanhemmuuttaan.
Hänellä on jokin persoonallisuushäiriö ja lievää masennusta ja ahdistuneisuutta. Lapsia on kolme ja hän on mielestäni hyvä ja huolehtiva äiti, isä on normaali.
Kannustin häntä aloittamaan terapian, mutta kysymys kuuluukin tekevätkö he aina asiakkaistaan joilla on perhe tai lapsia ls-ilmoituksen?
Kommentit (19)
Harvoin varmaan tekevät, muttei toki voi tietää, jos terapeutiksi sattuukin joku inkompetentti hysteerikkö.
Eivät tee. Paitsi jos kyseessä itselleen tai lapsilleen vaarallinen tapaus.
Tottakai tehdään ja lapset pois! Ei hullulla pidä olla lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tehdään ja lapset pois! Ei hullulla pidä olla lapsia!
Hullu!
Eipä tee mieli mennä kovin kevyillä oireilla terapiaan kun näitä lukee
Vierailija kirjoitti:
Eipä tee mieli mennä kovin kevyillä oireilla terapiaan kun näitä lukee
Normaali lapsiaan rakastava äiti ei tarvitse mitään terapiaa. Koska perhe tuo ilon onnen turvan!
Vain jos lapsi on vaarassa.
Eli tyyliin puhut meneväsi tappamaan lapsesi.
Mulla on hyvin vaikea menneisyys. Oon nyt toista vuotta kelan osittain maksamassa kuntoutuspsykoterapiassa ja se on ainoa asia joka mua tällä hetkellä pitää hengissä
Täällä onkin jo sanottu vastaus, eivät tee, elleivät näe uhkaa lasten turvallisuudessa. Toi on todella surullinen lähtökohta olla menemättä terapiaan, koska siitä on todennäköisesti iso apu sille vanhemmalle. Valitettavan usein se menee niin päin, että kun ei hae apua, niin lopulta tilanteet menee niin pitkälle, että joku tekee lasun ja sit onkin paljon enemmän ongelmia ratkaistavaksi. Lastensuojelu on liian usein mörkö ihan turhaan, ei siellä lähtökohtaisesti olla repimässä perheitä rikki, vaan nimenomaan halutaan pitää perheet kokonaisina. Mutta kun tilanteet päästetään liian pitkälle, niin joudutaan joskus turvautumaan radikaalimpiin keinoihin.
Ei tee, jollei potilas sano jotain sellaista, että hän vaikuttaa selvästi olevan vaaraksi itselleen tai muille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvin vaikea menneisyys. Oon nyt toista vuotta kelan osittain maksamassa kuntoutuspsykoterapiassa ja se on ainoa asia joka mua tällä hetkellä pitää hengissä
Lapsuus vai nuoruus vaikea?
Onko lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvin vaikea menneisyys. Oon nyt toista vuotta kelan osittain maksamassa kuntoutuspsykoterapiassa ja se on ainoa asia joka mua tällä hetkellä pitää hengissäLapsuus vai nuoruus vaikea?
Onko lapsia?
Molemmat. Ja aikuisikäkin. On yksi lapsi, 13v.
Sanovat kyllä jos ilmoituksen tekevät
Kokemukseni on että jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee.
Kaikenlaisilta ihmisiltä voi saada palautetta. Pitää miettii kuluttaako vai antaako juttu.
Ja se on kyllä bullshittiä että psykiatria pelastaa. Kaikista asiakkaista ei pidetä. Niistä ylpeistä, omanarvontuntoisista älykkäistä.
Käyn siis itsekin terapiassa, eikä oo tullut mieleenkään, että musta pitäisi ls-ilmoitus tehdä.
Oireina ahdistus, ocd ja piirteitä epäluuloisesta persoonallisuudesta. Elämä on mallillaan, olen onnellinen ja meillä on kaksi lasta. Oireet hankaloittavat lähinnä parisuhdettani, mutta vain ajoittain.
Jos tekee, niin ei haittaa, jos kaikki on kunnossa. Jos lapsi ei ole vaarassa, niin kaikki ok.
Eivät tee ls-ilmoituksia, paitsi jos on itselleen tai lapselleen vaaraksi ja yleensä tällaiset tapaukset eivät vapaaehtoisesti hakeudu hoitoon. Eli ei persoonallisuushäiriö, masennus, ahdistus tms tee kenestäkään huonoa vanhempaa.
Kannattaa käydä muutamilla tutumiskäynneillä ja tutustua eri suuntauksiin; ratkaisukeskeisillä haetaan ja pohditaan miten asiat olisivat hyvin. Kognitiivisia pidetään varsin vaikuttavina ja turvallisina. Analyyttiset, eli psykodynaaminen ja analyyttinen terapia tutkivat terapiassa tunteita, joten siellä viedään potilas erilaisten tunteiden äärelle, ahdistus, avuttomuus, viha tms.
Tutustu onko terapeutti turvallinen ja synkkaako, kerro tuosta lasupelosta ja ehkä pääsisitte siitä ylitse. Todennäköisesti perheessä on pahasti ongelmia, jos ei uskalla hakea apua. Ehkä henkistä väkivaltaa..
Tekee ls ilmon vain jos kokevat lapsen kasvun ja kehityksen vaarantuvan.
Yleisesti ottaen asiakkaat, joilla on hoitokontakti saavat pitää lapset kotonaan verrattuna niihin, joilla ei ole hoitokontaktia.... Ensinnäkin ovat paremmassa kunnossa ja toisekseen osoittavat olevansa valmiita ottamaan vastaan tukea ja tekemään asioiden eteen töitä.
Jos isä on ihan normaali, niin ei ole mitään syytä huostaanottaa lapsia vaikka äiti olis suljetulla (raskain mt-puolen hoito).