Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalon rakentaneita?

Vierailija
27.02.2019 |

Kuinka moni on rakentamassa tai on rakentanut omakotitalon viimeiden 5 vuoden aikana? Minne päin Suomea rakensitte ja oliko tontti oma vai ostitteko? Minkä kokoinen talo, millainen maapohja oli ja kuinka paljon osallistuitte talon tekoon? Oliko pakettitalo vai oma suunnittelema? Jos paketti, niin ostitteko muuttovalmiina vai pystytettynä? Paljonko koko urakka tuli maksamaan maatöineen, liittymineen, viemäreineen, lämmitysjärjestelmineen jne? Kaiken maailman laskureita ollaan täytelty ja nettiä tutkittu, mutta olisi mukava saada ihan konkreettisia kokemuksia ja summia, että mitä se kaikki sitten maksoikaan. Olisi myös kiva kuulla vinkkejä, että jos nyt tekisitte saman uudestaan, niin tekisittekö jotain toisin. Mahtavaa, jos joku viitsii nähdä vaivaa ja vastata!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli maksamaan koko pompsi n. 400 000 €. Nyt on hieno talo ja piha. Oma tupa, oma lupa.

Vierailija
2/2 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Suomessa maaseudulle omalle tontille rakennettiin. On siitä himpun yli 5 vuotta aikaa kylläkin. Talossa on 250 asuinneliötä ja kaikkiaan 270 neliötä. Rakentamiseen mies osallistui kokopäiväisesti ja minä osittain (pienet lapset kotihoidossa). Maapohja oli tasaista peltomaata.

Talo oli itse suunniteltu ja elementteinä otettiin vesikattoon pystytettynä. Maatöitä oli aika paljon, kaikki liittymät piti vetää, mutta kaukolämmön vuoksi mitään lämmitysjärjestelmää ei tarvittu. Lainaa käytettiin n. 250 000 €, mutta varmaan jonkin verran omaa rahaakin meni / löytyi. Ei olla tuota koskaan ihan tarkkaan laskettu. Tehtiin samaan aikaan paria muutakin projektia ja lähinnä kokonaiskuluja oli syytä tarkkailla.

Mitään isompaa ei ole tullut mikä olisi pitänyt tehdä toisin. Ihan pieni yksityiskohta tulee mieleen, mutta se ei tosiaan ole mitenkään merkitsevä. Ja kyllähän minä eräs päivä huokaisin, että olisi ehkä kuitenkin pitänyt tehdä hirsitalo. Lähinnä siinä kai ajatuksena minulla oli, että olisi ainakin takuuvarmasti terveet rakenteet.

Meillä neliöhinta on todella alhainen. Saatiin paketista huomattavan hyvä tarjous. Lisäksi meillä on paljon hyviä suhteita ja muutenkin kilpailutettiin kaikki todella tarkkaan. Ja oltiin valmiiksi hintatietoisia. Meillä on työn kautta myös mahdollisuus saada rakentamiseen etuja, joita ei kaikilla ole. Ja tontti tosiaan oli jo, eikä siitä maksettu mitään pääkaupunkiseudun satojentuhansien eurojen hintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä