Suolen tyhjennys kolonoskopiaan?
Ohjehan on juoda kamalia litkuja tai litratolkulla nestettä kunnes uloste on kirkasta.
Onko kukaan koittanut litkun juomisen minimoimiseksi tehdä ensin suolihuuhtelun? Tai onko paikalla lääkäriä tai hoitajaa, joka osaisi kertoa voiko näin tehdä/ onko se hyvä vai huono idea? En löytänyt aiheesta mitään mainintaa, vaikka valtaosa pitää litkun juomista ihan kamalana. Onko suolihuuhtelu jotenkin niin ällöttävänä koettu juttu, että mieluummin vaikka juodaan litkuja?
Kommentit (13)
Suoli pitää tyhjentää pitemmältä matkalta kuin suolihuuhtelulla saadaan, joten tuo huuhtelu on ihan turha toimenpide.
Tiedän joo, et pitää tyhjentää syvemmältä, mut oishan sitä tyhjennettävää vähemmän. Tiedän, ettek tolla litkun juomista kokonaan vältä, mut jos vähän vähempi riittäis.
Löytyykö lääkäreitä tai hoitajia kommentoimaan?
Ei se juominen ole loppujen lopuksi hankalaa. Keventää syömistä muutaman päivän ja sitten juo sen litkun (nimeä en muista mutta annos oli n. 1,5dl).
Sitten juo jotain hyvää. Kyllä se nälkä helpottaa juomista.
Kevennän noin viikko ennen toimenpidettä ruokavaliota ja jätän mm. maitotuotteet pois, niin on vähän helpompaa.
Tyhjennys on ehkä vähän ikävää, kun pitää 5-6 litraa ällöttävää litkua juoda, mutta eihän siinä muukaan auta.
En usko, että tuo suolihuuhtelu mitään auttaa. Koko suolen tähystyksessä pitää ohutsuolen loppupäätä myöten saada suoli puhtaaks.
Vierailija kirjoitti:
Ei se juominen ole loppujen lopuksi hankalaa. Keventää syömistä muutaman päivän ja sitten juo sen litkun (nimeä en muista mutta annos oli n. 1,5dl).
Sitten juo jotain hyvää. Kyllä se nälkä helpottaa juomista.
Niinkö vähän? Jouduin kyllä vetämään 2 litraa moviprep:ia ja se vasta on kamlaa litkua, ei minulla tyhjentänyt kunnolla silti.
Minä ainakin valitsin sen juoman mitä piti juoda vain n. 2 lasia ja sitten kirkkaita juomia oman maun mukaan 2 litraan. Kevensin ruokavaliota jo monta päivää ennen tyhjennystä. Aloitin tyhjennyslitkulla edellisenä päivänä jo iltapäivällä ja sain juosta vessassa koko yön. Eli tehokasta oli ja suoli oli tyhjä/puhdas koko matkalta. Minulla oli tähystysaika aamulla ja oli tärärällä että suoli ehti rauhoittua ennen toimenpidettä. sairaalassa piti käydä vielä vessassa kun sitä "vettä" yhä tuli.
Mulla tyhjennysaine vaikutti niin tömäkästi, että meinasin kokoajan paskoa housuun kun en meinann ehtiä vessaan. Sen lisäks olin tosi huonovointinen ja meinasin pyörtyä monta kertaa, kun oli varmaan suolat ja sokerit niin vähissä. Kamala kokemus, itse tutkimus ei ollut mitään verrattuna tyhjennykseen.
Picoprep-aine maistui ihan hyvältä applesiinilta ja sitä piti juoda vain se 2 lasia + kirkkaita nesteitä.
Ihan vähän aikaa sitten olin tähystyksessä ja kyllä oli hyvää se litku, ai että!
Vierailija kirjoitti:
Picoprep-aine maistui ihan hyvältä applesiinilta ja sitä piti juoda vain se 2 lasia + kirkkaita nesteitä.
Kiitti vinkistä, tutkimus tulossa pian. Moviprep pistää yököttämään.
Onneksi meillä on 2 vessaa niin toinen oli varattu vain minulle tuon tyhjennyksen ajaksi. Olisi muuten jäänyt muulta perheelä vessareissut väliin kun minä laukkasin vesiripulilla jatkuvasti 15h ajan JEE.
?