Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennus/ahdistus töissä

Niuku
27.02.2019 |

Vähän tukea teiltä kaverit kaipaisin. Tässä kirjoitan keskustelupalstalle kesken työpäivän..

Olen tehnyt töitä nyt putkeen pari vuotta, kahdessa eri yrityksessä. Ensimmäisestä irtisanouduin, sillä koin työni liian kuormittavaksi ja päivystysvastuu söi haluani olla työssäni ja lisäksi työskentelin kaupungissa ainoana työntekijänä. Työpaikan vaihdoksen jälkeen koin tehneeni oikein, mutta nyt olen taas ahdistunut ja masentunut. Tuntuu etten saa töissä tehtyä mitään muuta kuin välttämättömän. Ihmisiä on ympärillä, mutta en ole ystävystynyt kenenkään kanssa. Kaikki kollegat ovat minua kymmeniä vuosia vanhempia. Minulla on kollega, joka on osoittautunut hallitsevaksi tyypiksi, hieman narsistisia piirteitä. Koen vajonneeni hänen määräilyvaltansa alle, vaikkei mitään esimiesasemaa hänellä olekaan. Normaalist en alistuisi, mutta nyt kun olen ollut masentunut ja ajoittain ahdistunut, olen vain ajautunut tähän.

Kotona olen kuitenkin useimmiten iloinen, jos ei lasketa työasioiden pyörittelyä. Hupsutteleva mieheni ja kannustavat harrasteurheilukaverit tekevät minut iloiseksi.
Yöllä kuitenkin jo heräilen ja ahdistusta koen työpäivinä aamusta alkaen.

Tänään on poikkeuksellisen huono päivä. Todella tuntuu, että sermi ympärilläni kaatuu niskaan enkä jaksa tehdä kuin välttämättömät.

Työni on vastuullista ja itsenäistä. Minun pitäisi kyetä oma-aloitteisesti kehittämään ja kommunikoimaan sidosryhmien kanssa, mutta en vaan nyt pysty. Ahdistaa entistä enemmän, kun tunnollisena työntekijänä saan aikaan vaan varmaan n. 40% siitä mihin pystyisin. Olen tällä hetkellä todella surkea työntekijä.

Työterveyshuoltoon minulla on kontakti ja käyn työterveyspsykologilla kerran kuussa, mutta mitään konkreettista apua siitä ei ole. Ei näihin päiviin, kun tahtoisin vaan pois töistä, kurkusta ahdistaa ja päätä särkee.

Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Onko sinua auttanut mikä, työpaikan vaihto, loma, lääkitys, mikä?
Haaveilen itse töiden vähentämisestä (esim 80% työaika), mutten usko lähipiirini sellaista ymmärtävän. Tekisi myös mieli mennä pyytämään vaikka pari päivää sairaslomaa, mutta sekin tuntuu vain oman huonouden ruokkimiselta...

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi Niuku! Luulen ymmärtäväni sua jollain tavalla. Mulla on taustalla monia työuupumukertoja sekä masennusta yli kymmenen vuoden ajalta, joten kokemusta on (tällä hetkellä masennusta ei ole, mutta työuupumuksesta toivun edelleen).

Jäin puolitoista vuotta sitten pois entisestä ammatistani ensin sairaslomalle, sitten ammatilliseen kuntoutukseen. Olen 33 vuotias. Ennen pois jäämistä tein osittaista työaikaa, jota voin suositella, lisäksi suosittelen että opettelet olemaan välittämättä liikoja muiden mielipiteistä. Niitä kun riittää aina liiaksi asti. Lääkityksiä mulla oli aikanaan, mutta tajusin että masennus oli aina seurausta uupumuksesta, joten en niihin enää turvautunut vuosiin. Nyt olen käynyt yli puolen vuoden ajan terapiassa. Sille suositus. Minäkään en kokenut isompaa hyötyö työterveyspsykologin käynneistä, mutta ainakin sain merkintöjä terveystietoihini, joista oli hyötyä ammatillisen kuntoutuksen vuoksi. Ylipäänsä kannustan menemään työterveyteen aina kun siltä tuntuu, jotta niitä merkintöjä tulee. Ymmärrän kyllä, että se ei ole helppoa. Mulla on paljon kokemusta mm. siitä, että lääkärit ei ymmärrä. Mä olen muuten kirjoittanut näistä jutuista blogiinikin, jos sellainen vertaistuki kiinnostaa. Tässä esim. yksi postaus josta voisi olla ehkä tukea: http://www.anna-mariak.com/2017/11/12/alakuloa-ja-onnistumisia-kaksi-ku…

Tsemppiä sulle valtavasti! Et ole yksin näiden asioiden kanssa <3

Vierailija
2/2 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit vastauksen itsellesi ihan itse: "tahtoisin vaan pois töistä". Irtisanoudu työstä ja etsi työtä, jota pystyt tekemään ja josta nautit.

Kirjoitit myös toisen vaihtoehdon jo ihan itse: "Haaveilen itse töiden vähentämisestä." Ehdota työnantajalle lyhennettyä työviikkoa, jossa työtehtävien sisältö katsotaan sellaiseksi, että on työtä, jota pystyt tekemään. Jos työnantaja ei esim taloudellisista tai muista syistä pysty tarjoamaan tätä vaihtoehtoa, niin irtisanoudu ja etsi työ, jossa olet hyvä, pärjäät ja jaksat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla