Mitä mieltä olet kerran lintsaamisesta yläasteella?
Lintsasin tänään liikkatunneilta, koska en ehtinyt lähtemään luokan mukaan kun olisi pitänyt mennä jonnekin urheilukentälle bussilla, mutta muut ehtivät lähtemään ilman minua. Onko tämä niin paha että lintsasin sitten?
Kommentit (7)
Rauhassa vaan, kuhan ei tavaksi tule. Eiköhän jokainen ole yläasteella lintsannut tunnin pari sinne tänne.
Onhan sitä itsekin tullut tehtyä ja mitäs eivät odottaneet sinua.
No jos turhaan lintsasit niin kyllä. Tulevaisuudessa ehtii tulla pahempiakin tilanteita ja historia ei auta lintsaamisen uusimiseen. Opettajatkin lukevat tätä palstaa niin toivottavasti et jää kiinni. Itse lintsasin, kun olin kiusattu. Minulla ei ollut paria. Uinnissa pääni työnnettiin veden alle ja pidettiin siellä. Minut yritettiin jostain syystä aina hukuttaa. Uskon, että keuhkoini jäi joku vika sen takia.
Lintsasin varmaan puolet yläasteesta lähinnä nukkumalla aamutunnit. Lukiosta varmaan vielä enemmän, mutta kursseille sai aina anottua rehtorin luvalla takaisin ja sain osallistua kokeisiin. Hyvin on elämä kantanut enkä vaihtasi uniani ainakaan niihin yläaste-aivokuolemiin. Lukiosta olisi voinut jäädä enemmänkin käteen tai sitten ei... Mainittakoon, että olen sittemmin käynyt vasta AMK:n, joten lintsaaminen ei kannata.
Opettajan näkökulmasta lintsaaminen on huolestuttavaa, koska se lähes aina pahenee kerran alettuaan. Olen seurannut näitä tilanteita vierestä monet kerrat.
Oppilas tulee vähän lintsanneeksi ja huomaa, että hei, eihän tästä maailmanloppu seurannutkaan. Se madaltaa kynnystä lintsata uudestaan. Ja taas. Sitten jossain vaiheessa alkaa jo nolottaa, mikä johtaa siihen, että ei oikein kehtaa enää mennä tunnille, kun on kolme edellistä kertaa lintsannut. Sitten ollaan pian jo pudottu kärryiltä, mikä saa tunnille menon tuntumaan entistäkin vastenmielisemmältä. Tässä vaiheessa muut oppilaat jo jupisevat, miten epäreilua on, kun he joutuvat käymään koulua ja se yksi vain nukkuu tai pelaa kotona. Lintsaaja saattaa pudota porukoista, mikä tekee kouluuntulosta vielä vaikeampaa.
Näin se menee ja hyvin harvoin oppilas saa kierrettä katkaistua, jos se on alkanut, mikä johtaa arvosanojen laskuun, pahaan mieleen, masennukseen ja koulupelkoon ja pahimmillaan luokalle jäämiseen.
Mutta tämän tilanteen vakavuuden ratkaisee se, miten toimit tästä eteenpäin.
No ei. Itse lintsailin yläasteella vähän väliä eikä tuo ole elämässä mitenkään haitannut.