Ummehtunut villakangastakki
Ostin kirpparilta hyväkuntoiselta vaikuttaneen villakangastakin. Hajuveden tuoksuinen, mutta ajattelin että tuulettamalla lähtee.
Juu. Hajuveden tuoksi lähti. Jäljelle jäi ummehtunut haju, se sellainen kirpputorimainen ummehtunut. Saako sitä millään pois?
Kommentit (15)
Anna sille lumipesu, jos teilläpäin vielä puhdasta pakkaslunta.
Vierailija kirjoitti:
Tuulettamalla ulkona pakkasella ja pitämällä lämpimässä sen jälkeen. Hajun lähemiseen voi mennä jopa viikkoja, mutta kyllä se poistuu.
Tätä olen jo yrittänyt, mutta jotenkin kuin syvenisi se ummehtunut haju...
Tällä hetkellä taas ulkona. Tosin ei pakkasta ole, mutta raikasta ulkoilmaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Anna sille lumipesu, jos teilläpäin vielä puhdasta pakkaslunta.
Tämän tein itse asiasssa heti oston jälkeen! :)
Useimmissa pesukoneissa on nykyään villapesuohjelma. Käytä villapesuainetta ja pese sillä. 30 asteessa ei pitäisi kutistua.
Tai sitten tuo pakkaslumipesu. Tai kevään ja kesän myötä auringossa voi paahtaa hajun pois.
Laita pukupussiin puupalikka tai vanutukko, johon laitat seetriöljyä. Tunkka häipyy ja tulee hyvä tuoksu tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuulettamalla ulkona pakkasella ja pitämällä lämpimässä sen jälkeen. Hajun lähemiseen voi mennä jopa viikkoja, mutta kyllä se poistuu.
Ap
Kostea plussakeli kastelee villan ja ummehtunut haju pahenee ainakin hetkellisesti. Lisäksi takissa olevat homesienet voivat alkaa kasvaa. Villat tuuletetaan pakkasella, jolloin ilma on kuivaa.
Ei lähde haju millään, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kostea plussakeli kastelee villan ja ummehtunut haju pahenee ainakin hetkellisesti. Lisäksi takissa olevat homesienet voivat alkaa kasvaa. Villat tuuletetaan pakkasella, jolloin ilma on kuivaa.
Homesienet???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Homesienet???
Ummehtunut haju on usein merkki siitä, että vaatetta on säilytetty kylmässä varastossa. Silloin niissä on mikroskooppisen pieniä varastohomeita. Homeet häviävät kuivassa ja kuumassa huoneilmassa ja hajukin lieventyy.
Veisin pesulaan. Kun ei tiedä, mitä siellä takin sisällä on, ei kannata pestä itse.
Mä pesin pesukoneessa, eikä takki kärsinyt siitä yhtään. Se taitaakin olla ainoa keino saada hajut pois takista.
Hiukan viinietikkaa kylmään veteen, sitten pesu 30 asteessa.
Liota ainakin kaksi tuntia.
Kokeiltu on - hieno villatakki puhdistui, tosin tein etikkaveden useasti.
Mutta se kesti käsittelyn muuttumatta.
Ap tässä: KIITOS kaikille vinkeistä! Kyllä kunnon villakangastakki on meille suomalaisille tärkeä asia, johon huoltoniksit on monet. :)
Kävin nyt laittamassa takin villaohjelmalla koneeseen. Ei se siitä voi tuon huonommaksi mennä. Kuivauksen jälkeen silittelen sen hellästi pörhölleen. Toivottavasti tuosta tulisi vielä minulle hyvä ja hajuton takki.