Miten alanvaihtaja saisi töitä?
Olen tehnyt 15 vuotta töitä eräällä aika kapealla alalla, jonka "senioriasiantuntijaksi" olen tässä urallani kehittynyt (hyvä aukoton cv, lisäkoulutuksia ym.). Olen kuitenkin aika leipiintynyt näihin hommiin ja haluaisin vaihtaa alaa. Ei aivan toiselle alalle, vaan vähän toisentyyppisiin tehtäviin, johon tämä maisterikoulutukseni kyllä sopisi hyvin, mutta joista minulla ei ole aivan suoraa kokemusta. Miten tällainen alanvaihtaja voisi saada työpaikan? Erilaisiin harjoitteluihin ja trainee-ohjelmiin ja sellaisiin en pääse, niihin otetaan käytännössä vain opiskelijoita, ja omat maisteriopintoni on kaukana takana (ei kuitenkaan vanhentuneet kun olen kurssittanut itseäni tässä pitkin matkaa opintojen jälkeenkin). Olen hakenut kymmeniä työpaikkoja, ja pääsen kyllä haastatteluihin, mutta paikan saa aina joku, joka on tehnyt juuri sitä haettavaa työtä jossain muualla aiemmin. Eli alanvaihtaja kiinnostaa työnantajaa mutta ei kuitenkaan saa sitä työpaikkaa, vaikka mielestäni osaamisellani olisi paljon käyttöä hakemissani työpaikoissa. Eikö sitten uskalleta palkata sitä, jolla ei ole näyttöä ihan samasta työstä vaan näytöt on vähän erilaisista hommista? Nykyisenkaltaisiin tehtäviin olen päässyt uusiin työpaikkoihin kyllä, eli ihmisenä olen sellainen, joka uskalletaan palkata.
Millä keinoin alanvaihtaja saisi työpaikan?? Onko kukaan onnistunut pääsemään toisenlaisiin töihin kuin missä hommissa on uransa tehnyt?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
No vähän hankalaa, kun et avaa tarkemmin minkälaisesta alanvaihdosta kysymys. Voisitko esimerkiksi tehdä jotain portfoliota uudesta alastasi, joka näyttäisi motivaatiotasi? Toiseksi, voisitko käydä jonkin erillisen maisteritutkinnon työn ohessa, joka sopisi paremmin unelma-alaasi?
Maisteritutkinnon suorittamiseen menee noin viisi vuotta, ja sisäänpääsy yliopistoon ei ole ihan helppo urakka, eli en näe sitä reittinä saada työpaikkaa, kun tuo oma tutkintoni on ihan kelpoinen niihin hommiin mitä olen hakenut, yhtä kelpoinen kuin joku toinenkin tutkinto. Portfolio on ihan hyvä idea, tosin en heti keksi miten se olisi toteutettavissa, kun noita töitä ei voi harrastuksena tehdä joten mistä saisi näyttöjä siihen portfolioon ennen kuin saa työpaikan. Ap
Tunnen yhden tuollaisen tapauksen, jolla oli pitkä ura eräällä tietyllä alalla. Hän haku 10 vuotta muita töitä ja sitten vihdoin sai.
Jos sä toistuvasti pääset haastatteluihin ja jäät niissä sitten kuitnkin palkkaamatta, ongema ei todennäköisesti ole taustassasi (koska sehän on täysin tiedossa jo tässä vaiheessa) vaan haastattelukäyttäytymisessäsi.
Ehkä annat kuvan, että et sittnkään ihan tiedä, mihin olisit menossa töihin ja mitä työsi sisältäisi? Tähän voisi vaikuttaa perehtymällä paraemmin sekä alaan sinänsä että etenkin niihin haettaviin firmoihin ja tehtäviin?
Tai ehkä annat kuvan, että pidät itseäsi vanhan urasi perusteella kovinkin osaavana ja arvostettavana, pahimmillaan että pystyt kyllä sivusta tulevana neuvomaan, miten hommat pitäisi hoitaa - mutta oikeasti kykysi tällä alalla vitä ehkä kuitenkaan ihan vastaa kuvitlmiasi? Tähän voi vaikuttaa vähentämällä ylimielisyyttä ja taas perehtymällä hakualaan paremmin.
Ehkä alalla on toisenlaiset haastattelukäytännöt ja -käytöstavat kuin mihin olet tottunut ja tulet siksi viestineeksi haastatteluissa jotain ihan muuta kuin luulet ja toivot? Joku alalla toimiva tuttava voisi auttaa.
Ei se oikean alan uusi tutkintokaan lisänä auta! Been there, done that. ”Kerran tehtävässä x, aina tehtävässä x”, tuumaa rekrytoijat silti eikä näe potentiaalia eikä sitä, miten voisi olla organisaatiollekin hyödyksi vähän erilaisia taustoja arvostaa samassa muotissa elämänsä eläneiden sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos sä toistuvasti pääset haastatteluihin ja jäät niissä sitten kuitnkin palkkaamatta, ongema ei todennäköisesti ole taustassasi (koska sehän on täysin tiedossa jo tässä vaiheessa) vaan haastattelukäyttäytymisessäsi.
Ehkä annat kuvan, että et sittnkään ihan tiedä, mihin olisit menossa töihin ja mitä työsi sisältäisi? Tähän voisi vaikuttaa perehtymällä paraemmin sekä alaan sinänsä että etenkin niihin haettaviin firmoihin ja tehtäviin?
Tai ehkä annat kuvan, että pidät itseäsi vanhan urasi perusteella kovinkin osaavana ja arvostettavana, pahimmillaan että pystyt kyllä sivusta tulevana neuvomaan, miten hommat pitäisi hoitaa - mutta oikeasti kykysi tällä alalla vitä ehkä kuitenkaan ihan vastaa kuvitlmiasi? Tähän voi vaikuttaa vähentämällä ylimielisyyttä ja taas perehtymällä hakualaan paremmin.
Ehkä alalla on toisenlaiset haastattelukäytännöt ja -käytöstavat kuin mihin olet tottunut ja tulet siksi viestineeksi haastatteluissa jotain ihan muuta kuin luulet ja toivot? Joku alalla toimiva tuttava voisi auttaa.
Hyviä pointteja, kiitos sinulle. Varmaan annan kuvan, että olen osaava ja arvostettava, koska omalla alallani sitä olen (toimin omalla alallani mentorina, kouluttajana jne eli seniorihommissa). Kerron kyllä avoimesti, että en ole seniori siinä haettavassa työssä ja uuteen työhön suhtaudun nöyrällä asenteella kun en sitä vielä täysin osaa. Mutta miten esittää olevansa työelämässä jotenkin harjoittelija tai epävarma tms, jos oma työidentiteetti on olla arvostettu seniori?
Voi myös olla, että uudella alalla on ihan toisenlaiset haastattelukäytännöt/tavat, joita en tajua ja toimin oman alani käytäntöjen mukaisesti. Mutta miten saada selville nuo toisen alan käytännöt? En tunne niistä hommista ketään, jolta kysellä neuvoja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei se oikean alan uusi tutkintokaan lisänä auta! Been there, done that. ”Kerran tehtävässä x, aina tehtävässä x”, tuumaa rekrytoijat silti eikä näe potentiaalia eikä sitä, miten voisi olla organisaatiollekin hyödyksi vähän erilaisia taustoja arvostaa samassa muotissa elämänsä eläneiden sijaan.
Tätä pelkään. Mutta en jaksa enää tehdä oman alani töitä, olen todella leipiintynyt niihin. Pomokin on jo huomannut, että motivaationi näihin hommiin on häviämässä ja kannustaa alanvaihtoon. Pomo on arvostamani kollega, joten olen avoimesti jutellut näistä asioista hänen kanssaan. Ap
Lisään vielä, että ostin uravalmennusta itselleni eräältä konsultilta, ja sen konsultinkin neuvo oli, että vaihda toisenlaisiin tehtäviin ja uudista itseäsi sillä tavalla. No sen tiesin jo itsekin ennakkoon. Mutta tämä valmentajakaan ei osannut neuvoa miten saan sen toisen alan uuden työn. Siksi kyselen täällä ihmisten kokemuksia. Ap
Tuttu merkonomi luki lähäriksi ja sai töitä, vaikka oli yli 45 kun sai ne lähärinpaperit.
Itselläni oli hyvin samantapainen tilanne muutama vuosi sitten. Silloin sellainen urakonsultti kehotti minua rakentamaan CV:ni aivan uudestaan, niin että siinä korostui osaamiseni ja nimenomaan 'transferable skills', ei niinkään kokemukseni (eikä etenkään kronologisessa järjestyksessä, niinkuin olin sen aina esittänyt). Kuulemma tälläinen CV toimii erityisen hyvin juuri uranvaihtotilanteessa.
Kun olet kysynyt kielteisen päätöksen jälkeen, mitä erityisesti tulisi kohentaa jatkoa ajatellen, oletko saanut järkeviä vastauksia? Mulle vastattu vaan, että päädyimme arvostamaan kokemusta samasta tehtävistä/alasta, joten mitään konkreettista apua en ole omaan kehittymiseeni saanut. Lisäksi stalkkailemalla yrityksen nettiä myohemmin olen havainnut, että valitut aina olleet mua nuorempia. :(
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli hyvin samantapainen tilanne muutama vuosi sitten. Silloin sellainen urakonsultti kehotti minua rakentamaan CV:ni aivan uudestaan, niin että siinä korostui osaamiseni ja nimenomaan 'transferable skills', ei niinkään kokemukseni (eikä etenkään kronologisessa järjestyksessä, niinkuin olin sen aina esittänyt). Kuulemma tälläinen CV toimii erityisen hyvin juuri uranvaihtotilanteessa.
Kiitos vinkistä, tuon voisin toteuttaa! Ongelma on vain, että paikat joita olen hakenut, niin niissä suurin osa ottaa vastaan vain sähköisiä hakemuksia heidän omaan valmiiseen hakemuspohjaan tehtynä, eli niihin pakotetaan laittamaan työkokemus perinteisesti työpaikoittain ja ydintehtävittäin. Eikä erillistä omaa cv:tä saa jättää. Vihaan noita sähköisiä lomakkeita yli kaiken, niissä ei saa tuotua kunnolla osaamista esille. Saitko sinä töitä toiselta alalta lopulta? Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun olet kysynyt kielteisen päätöksen jälkeen, mitä erityisesti tulisi kohentaa jatkoa ajatellen, oletko saanut järkeviä vastauksia? Mulle vastattu vaan, että päädyimme arvostamaan kokemusta samasta tehtävistä/alasta, joten mitään konkreettista apua en ole omaan kehittymiseeni saanut. Lisäksi stalkkailemalla yrityksen nettiä myohemmin olen havainnut, että valitut aina olleet mua nuorempia. :(
Samoja vastauksia olen saanut kuin sinä, eli päädyimme nyt tällä kertaa palkkaamaan tämän, joka oli jo tehnyt pari vuotta juuri näitä hommia. Yhtään vinkkiä en ole saanut vaikka olen kysellyt. Ja tosiaan, itse olen 42, ja nuo palkatut on googlailun perusteella ollut jotain kolmekymppisiä eli selvästi työelämässä kokemattomampia kuin minä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä, tuon voisin toteuttaa! Ongelma on vain, että paikat joita olen hakenut, niin niissä suurin osa ottaa vastaan vain sähköisiä hakemuksia heidän omaan valmiiseen hakemuspohjaan tehtynä, eli niihin pakotetaan laittamaan työkokemus perinteisesti työpaikoittain ja ydintehtävittäin. Eikä erillistä omaa cv:tä saa jättää. Vihaan noita sähköisiä lomakkeita yli kaiken, niissä ei saa tuotua kunnolla osaamista esille. Saitko sinä töitä toiselta alalta lopulta? Ap
Joo, olen samaa mieltä, lomakkeet (oli ne sitten paperisia tai sähköisiä) on kyllä ihan bakröristä!
Sain vaihdettua alaa lopulta, mutta vuosi siinä meni ennen kuin tärppäsi. Onneksi sain niistä asiantuntijatehtävistä lähtiessäni vuoden liksat ja edut, joilla tulin toimeen sen etsintäajan.
Mulle myös neuvottu, että nykyinen työ kannattaa piilottaa hakemuksissa niin hyvin kuin voi, koska muuten mut nähdään vain edellisen työni stereotyyppisenä edustajana eikä edes huomata, että kokonainen toinen korkeakoulututkinto tähän päälle tehtynä. Asiallinen ylempää korkeakoulututkintoa vaatinut työura on siis yhtäkkiä ihan hirveä, piilotettava juttu!
Jos sulla on jo maisteritutkinto, voit käydä erillisen maisteritutkinnon, joka on vain kaksivuotinen ja nopeampi saa sen vuodessakin kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on jo maisteritutkinto, voit käydä erillisen maisteritutkinnon, joka on vain kaksivuotinen ja nopeampi saa sen vuodessakin kasaan.
Eihän se auta, jos ainoastaan se kiinnostaa rekryväkeä,, onko juuri tuolta samalta alalta samoista tehtävistä kokemusta.
Hei! Yleensä voi kyllä sähköiseen hakemuspohjaankin lisätä oman cv:n liitteenä.
No vähän hankalaa, kun et avaa tarkemmin minkälaisesta alanvaihdosta kysymys. Voisitko esimerkiksi tehdä jotain portfoliota uudesta alastasi, joka näyttäisi motivaatiotasi? Toiseksi, voisitko käydä jonkin erillisen maisteritutkinnon työn ohessa, joka sopisi paremmin unelma-alaasi?