Hirveä työkaveri, kesätyö
Menen kolmatta vuotta samaan työpaikkaan kesäksi. Nautin työstä todella paljon. Asiakkaat ovat ihania, työtehtävät monipuolisia, työsuhde-edut erittäin jees, palkkaus yms.
Työpaikalle tulee myös kuitenkin kollega, joka on yksinkertaisesti vain hirveä. Eli siis marttyyri pahimmasta päästä. Jauhaa paskaa johdosta ja vääristelee työtuntejaan. Ei ota vastuuta virheistään vaan syyttää aina sitä, joka tilanteessa ei ole paikalla. Haalii kuitenkin kokoajan jotain "vastuutehtäviä", jotta voi taas marttyyroida kun on niin rankkaa ja hän on ainut joka tietää asioista täällä.
Kaikista pahinta on, että tämä kollega roikkuu työpaikalla hänen vapaa-ajalla, ja etenkin minun työvuorollani. Eli tulee kahville ja kahvittelu venyykin kolmen tunnin mittaiseksi. Tästä hänelle olen sanonutkin, että tunnen oloni jotenkin vahdittavaksi ja pelkään asiakkaiden luulevan, että hän käy paikalla juuri sen takia, etten yksin työssä pärjää.
Olen tätä kollegaani huomattavasti uudempi työyhteisössä, mutta käsitykseni mukaan suoriudun työtehtävistä kuitenkin paremmin.
Pelkään kuitenkin nostaa asiaa esille, sillä entä jos esimieheni ilmoittaakin minulle, ettei tarvitse työpanostani.
Tämä kuitenkin häiritsee minua, nautin yksintyöskentelystä, mutta n. 30% työajastani tämä kollega päivystää työtäni + viestittelee minulle vuoron jälkeen tyylillä "kuinka pärjäsit? Oliko ongelmia?"
Miten tällainen ottaa esille ? Vai pitäisikö vain etsiä uusi työpaikka ja antaa olla. Pelkään hankalan työntekijän leimaa.
Kommentit (6)
Mitä muut työkaverisi sanovat tuosta henkilöstä?
Voi olla, että tuon henkilön esimies ei ole kovin jämäkkä tai tiedä, mitä yksikössänne tehdään, jos joku saa vapaasti toimia noin. Eli tuo käytös voi olla seurausta sellaisesta myös, että esimies ei ole tarpeeksi vahva ja tuollaisesta henkilöstä tulee ns. vastuunkantaja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muut työkaverisi sanovat tuosta henkilöstä?
Voi olla, että tuon henkilön esimies ei ole kovin jämäkkä tai tiedä, mitä yksikössänne tehdään, jos joku saa vapaasti toimia noin. Eli tuo käytös voi olla seurausta sellaisesta myös, että esimies ei ole tarpeeksi vahva ja tuollaisesta henkilöstä tulee ns. vastuunkantaja.
Siis muiden kuvailun mukaan yleensä ihan ok työntekijä ja osaa perustehtävät, muttei todellakaan voisi olla esimiehenä tai pärjäisi vaikeammissa töissä. Joku taasen kuulemma joskus jättänyt tulematta uudestaan töihin juurikin tämän työntekijän vuoksi, kun tämä on sooloillut. Asia ei kuitenkaan ikinä päätynyt silloisen esimiehen korviin
Esimies on tätä työntekijää uudempi työyhteisössä, eli vaikka on jämäkkä, ei tämä työntekijä kaiketi ota kuuleviin korviinsa asioita. Tulevat keskenään ok toimeen, käsittääkseni esimies vähän säälii tätä työntekijää (käsittelee vähän suojelevasti yms).
Onkohan meillä sama, yhteinen työkaveri? Täysin samanlainen täälläkin. Erona vain, että hän menee aina selkän takana puhuun "toi teki virheen, eikö ollutkin selvä virhe?!". Luulee itse olevansa kaikista parhain. Sosiaaliala kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Menen kolmatta vuotta samaan työpaikkaan kesäksi. Nautin työstä todella paljon. Asiakkaat ovat ihania, työtehtävät monipuolisia, työsuhde-edut erittäin jees, palkkaus yms.
Työpaikalle tulee myös kuitenkin kollega, joka on yksinkertaisesti vain hirveä. Eli siis marttyyri pahimmasta päästä. Jauhaa paskaa johdosta ja vääristelee työtuntejaan. Ei ota vastuuta virheistään vaan syyttää aina sitä, joka tilanteessa ei ole paikalla. Haalii kuitenkin kokoajan jotain "vastuutehtäviä", jotta voi taas marttyyroida kun on niin rankkaa ja hän on ainut joka tietää asioista täällä.
Kaikista pahinta on, että tämä kollega roikkuu työpaikalla hänen vapaa-ajalla, ja etenkin minun työvuorollani. Eli tulee kahville ja kahvittelu venyykin kolmen tunnin mittaiseksi. Tästä hänelle olen sanonutkin, että tunnen oloni jotenkin vahdittavaksi ja pelkään asiakkaiden luulevan, että hän käy paikalla juuri sen takia, etten yksin työssä pärjää.
Olen tätä kollegaani huomattavasti uudempi työyhteisössä, mutta käsitykseni mukaan suoriudun työtehtävistä kuitenkin paremmin.
Pelkään kuitenkin nostaa asiaa esille, sillä entä jos esimieheni ilmoittaakin minulle, ettei tarvitse työpanostani.Tämä kuitenkin häiritsee minua, nautin yksintyöskentelystä, mutta n. 30% työajastani tämä kollega päivystää työtäni + viestittelee minulle vuoron jälkeen tyylillä "kuinka pärjäsit? Oliko ongelmia?"
Miten tällainen ottaa esille ? Vai pitäisikö vain etsiä uusi työpaikka ja antaa olla. Pelkään hankalan työntekijän leimaa.
Mutta onhan tuollainen juuri sellaista, johon esimiehen pitää puuttua.
Mikä käsitys sinulla on siitä, miksi hän kyttää sinua? (Siis tuo kahvihomma) Erityisesti jos ei ole hänen vastuullaan, pärjäätkö yksin vai et, mikä häntä motivoi siihen?
5,
Miksi tuollainen fiilis?
Koska kollega laittaa minulle viestiä "onko *esimies* vielä töissä?(:"
Vastatessani:
"Ei" tämä porhaltaa paikalle ja ilmoittaa että tuli kahville kun ajeli ohi
"Joo" tämä vastaa "ohhoh, onko siellä kiire vai miksi se vielä siellä on?" Usein myös selittää kuinka "yleensä kun mä tulen vuoroon, niin se lähtee samoin tein kotiin, tietää että homma hoituu :)"
Jälkimmäinen ehkä kärjistetty esimerkki ja tapahtuu harvemmin, yleensä tulee vain "ok:(" tai "miks:/" mutta miellän ne tarkoittavan vähän tuota samaa.
Kahvilla hän käy, koska ensimmäisenä vuonna kaveerasimme jonkin verran, mutta nykyään tuntuu että hän vain tahtoo nostaa itseään ylemmäs ja morkata minua.
Tee niinkuin parhaaksi näet.
Sun elämäsi, sun päätös!