Onko kukaan allerginen ibuprofeiinille?
En ollut muutamaan vuoteen käyttänyt ibuprofeiinia (eli buranaa) vatsavaivojen takia. Nyt kokeilin, niin silmä turposi aivan hirveästi, niin että menin ensiapuun. Aluksi en tiennyt mistä johtui, ensiavussa sanoivat, että allerginen reaktio kyseessä. Mutta seuraavat kaksi buranaa, joiden jälkeen sama juttu, varmistivat asian. Mitä vaihtoehtoista tulehduskipulääkettä käytätte?
Kommentit (17)
Ibuprofeiinia ei ole olemassa, eikä gluteiinia.
Lääkeaineen mahdolliset sivuvaikutukset selviävät pakkausselosteesta, joka löytyy myös täältä interwebin uumenista niille, jotka osaavat käyttää hakukonetta. Eli tälläät (oikein kirjoitettuna) tuohon selaimen yläreunan hakuriville burana+pakkausseloste ja pamautat enteriä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkeaineen mahdolliset sivuvaikutukset selviävät pakkausselosteesta, joka löytyy myös täältä interwebin uumenista niille, jotka osaavat käyttää hakukonetta. Eli tälläät (oikein kirjoitettuna) tuohon selaimen yläreunan hakuriville burana+pakkausseloste ja pamautat enteriä.
Jeesus mitä ankeuttamista. T.1.
Joo. Olin käyttänyt vuosia migreeniin ja milloin mihinkin särkyyn, kunnes kerran huulet turposivat ja kurkkua alkoi kuristaa. Taksilla äkkiä ensiapuun. Harmittaa se, että parasetamoli on paljon tehottomampaa eikä auta kovaan kipuun.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä rakentavasta palautteesta. Toivon, että sun ilta on nyt pelastettu, kun kommentoit näin mukavasti. Jos jotain toista ihmistä vielä kiinnostaa kommentoida, lukisin mielelläni kokemuksista. Kiitos ensimmäiselle vastaajalle.
Ap
Joo.. ei sovi ibuprofeeni eikä asetyylisalisylihappo.. paracetamoli ei auta kunnon kipuun. Ensin kokeiltiin panacodia eikä toimi mulla, sitten sain altistuskokeen jälkeen reseptille etorikoksibia.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Olin käyttänyt vuosia migreeniin ja milloin mihinkin särkyyn, kunnes kerran huulet turposivat ja kurkkua alkoi kuristaa. Taksilla äkkiä ensiapuun. Harmittaa se, että parasetamoli on paljon tehottomampaa eikä auta kovaan kipuun.
Juuri sama mulla, käytän parasetamolia, auttaa sekin, mutta ei yhtä hyvin. Siksi etsiskelen jotain tehokkaampaa.
Ap
Mä olen allerginen kaikille tulehduskipulääkkeille (burana, ketorin, voltaren, litalgin, arcoxia jne). Nykyään en enää edes uskalla kokeilla mitään. Mulla turpoaa kädetkin jos paljain käsin kosken burana-tabletteihin. Muista tulee huulien turvotusta ja hengenahdistusta.
Joskus muinoin oli markkinoilla Nimed-nimistä (nimesulidi) särkylääkettä jota ihme ja kumma pystyin käyttämään. Se oli tosi tehokastakin mutta vedettiin markkinoilta koska se aiheutti maksavaurioita. Ja nuorena sain joskus Clotamia kuukautiskipuihin. Sitä siedin myös.
Nykyään käytän vaan Panadolia tai kovempaan kipuun Panacodia. Jos tarvitsee tulehdusta lievittävää vaikutusta (lähinnä nivelkipuihin) niin käytän kylmäpussia.
En ole allerginen, mutta en saa käyttää tulehduskipulääkkeitä sairauteni takia. Käytän lähinnä Panadolia ja migreeniin täsmälääkkeitä. Pitäisi lääkäriltä kysyä, mitä muita vaihtoehtoja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus mitä ankeuttamista. T.1.
Samat sinulle, paitsi F60.2
Sain Buranasta ihottumaa, verenpurkaumia. Lääkäri kehotti välttämään sekä Buranaa, että Asperiinia, Disperiiniä jne.. En tiedä, mille aineelle nimenomaisesti olen allerginen. Käytän parasetamolia vaihtelevilla tuloksilla. Hammaslääkäri kirjoitti Paramax-codea, eli kodeiinia ja parasetamolia. Se auttaa mulla koviinkin kipuihin, mutta on kolmiolääke ja olen ihan hiprakassa sitä otettuani. Otan ihan äärimmäisessä pakkotilanteessa.
Mulla kanssa silmät turpoavat, jos käytän ibuprofeiinia. Sama juttu asetyylisalisyylihappopohjaisten lääkkeiden kanssa. Lapsena pystyin käyttämään niitä, mutta myöhäisteininä, kun otin buranaa kuukautiskipuihin, niin tuli kyseinen reaktio. Myöhemmin kokeilin vielä oikein pienellä annoksella, mikä vahvisti epäilykseni allergiasta.
Ibuprofeeni aivastuttaa tauotta parin kolmen minuutin päästä lääkkeen ottamisesta. Sen jälkeen turpoaa koko naama ja limakalvot. En siis käytä enää.
Jos saat buranasta oireita, ei se vielä tarkoita, että olisit allerginen ibuprofeenille. Voit nimittäin olla allerginen jollekin muulle buranassa olevalle aineelle. Itselleni tulee allergiaoireita joistain ibuprofeenivalmisteista, muttei kaikista.
Buranassa tuoteselosteen mukaan on myös näitä aineita:
"Muut aineet ovat kroskarmelloosinatrium, esigelatinoitu tärkkelys, dekstraatti, vedetön kolloidinen piidioksidi, mikrokiteinen selluloosa, sakkaroosi, hypromelloosi, polysorbaatti 80, titaanidioksidi (E 171), glyseroli 85 % ja magnesiumstearaatti"
Nopeasti vilkaistuna esim. Ibumaxissa on noin puolet noista aineista samoja ja sitten toinen puoli aineista jotain muuta.
Saan ibuprofeenista helvetillisen urtikarian. Parasetamoli käy, mutta koska se ei ole tulehduskipulääke, on käytössä tarvittaessa myös naprokseeni ja diklofenaakki. Jälkimmäiset määrätty reseptillä.
Mulle on alkanut tulla kutiavia punaisia laikkuja naamaan buranan syömisestä, ihan tässä aikuisessa iässä parin vuoden sisällä. Kesti hetken että osasin edes yhdistää nämä asiat mutta kyllä se nyt on uskottava.