Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Noniin, muu aikuisraati - kuka toimi törpösti koulun liikunnantunnilla

Vierailija
19.02.2019 |

En kerro kumpi osapuoli on lapseni, mutta tämä on lapseni neljännen luokan liikunnantunnilta kuultua. Luokassa on ollut kiusaamista, jota olen seurannut nyt aikani ja alkaa pinna kiristyä kun mitä typerimmistä asioista toiset pääsevät luistamaan säännöistä ja toisten kohdalla niistä nipotetaan minkä ehditään. Olen vihainen kuin mikä, koska opettaja on niin halvatun sokea.

Yksi nelosluokkalainen menee jonottamaan patjalle hyppäämistä varten. Yhtäkkiä kun hänen vuoronsa tulisi, niin jonon vieressä istuvat kaksi aloittavat selittämään, että he ovat jonossa seuraavina eikä ole jonossa seisojan vuoro. Siitä tulee suukopua ja kaksi jonon vieressä istunutta kyselevät: "Etkö jaksa odottaa omaa vuoroasi?"
Kerron myös mikä oli opettajan tuomio kun olette vastanneet.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tässä hyvin selväksi käy kuka on sinun lapsesi ja kuka jonkun muun kakara vaikka koitat olla tuomatta esiin. 

Vierailija
2/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonotus tapahtuu seisten, ei jossain lattialla istuksien - ainakin liikuntatunnilla. Kaikkien tulisi jonottaa samalla tavalla. Seisten jonottanut voi mennä, koska eihän kukaan nyt voi edes noteerata mitä ne istuvat siellä kyhjöttävät, jonottavatko vai istuksivatko muuten vaan.

Toivottavasti opettajan tuomio on sellainen, että jonottavat seisovat ja istuvat lasketaan liikuntatunnilla lorvaileviksi.

?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi he olivat patjan vieressä alunperin? Tämän perusteella he olivat ensin ja siksi seisojan pitää hypätä vasta kolmantena.  Mutta oikealla liikuntatunnilla ei odoteta istuen! Yleensä ei odoteta mitään, vaan rata on suunniteltu niin, että koko ajan on liikettä.

Tv Liikkaope

Vierailija
4/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi he olivat patjan vieressä alunperin? Tämän perusteella he olivat ensin ja siksi seisojan pitää hypätä vasta kolmantena.  Mutta oikealla liikuntatunnilla ei odoteta istuen! Yleensä ei odoteta mitään, vaan rata on suunniteltu niin, että koko ajan on liikettä.

Tv Liikkaope

Oletko sinäkin sitä mieltä, että nämä istujat olivat ensin? 

Vierailija
5/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli tuo patjan vieressä istuja. Hän luistelee koulussa lahjakkaasti pois säännöistä, muuttelee niitä mielensä mukaan ja opettaja on hänen puolellaan. ystäväni lapsi on hänen kanssaan samalla luokalla, ja oli jo tuo jonottaja, jolle hän alkoi nokitella opettajan hyvällä avustuksella. 

Tiedän siis, että lapseni on kiusaaja ja minua vtuttaa että olen onnistunut mokaamaan kasvatuksen näin pahasti. Kotona ongelmia, koulussa aina ongelmia ja pyydetään rikasta isiä (kyllä, on kaikenmaailman toimikunnissa mukana..) avuksi. Itse kieltäydyn enää antamasta mitään tukea tai empatiaa, kun lapsi jatkuvasti pelleilee sen turvin että vanhemmat auttavat. 

Välitunnit ovat olleet myös yksi sanomisen aihe. Lapseni oli kilpaa kiukuttelemassa, kun välkkävalvojat olivat ottaneet jonkun ulkopuolisen mukaansa sisälle opettajalta salaa ja käryttämässä häntä. Lopulta minulle valkeni, että hän oli itse piileskellyt sisällä lahjo- ja kiristystekniikalla, mutta tällä kertaa kun häntä huolittu, niin hän suuttui. 

Pieniä asioita, mutta lasten maailmassa isoja. 

Vierailija
6/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No istuivatko siellä patjalla ensin? Oliko jonottamisesta sovittu jotain? Vaikea ottaa kamtaa ilman kaikkia faktoja.

Vierailija
7/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonotus tapahtuu seisten, ei jossain lattialla istuksien - ainakin liikuntatunnilla. Kaikkien tulisi jonottaa samalla tavalla. Seisten jonottanut voi mennä, koska eihän kukaan nyt voi edes noteerata mitä ne istuvat siellä kyhjöttävät, jonottavatko vai istuksivatko muuten vaan.

Toivottavasti opettajan tuomio on sellainen, että jonottavat seisovat ja istuvat lasketaan liikuntatunnilla lorvaileviksi.

?

Samaa mieltä. Ap:n lapsi on ilmeisesti tämä oikein jonottanut, mutta opettaja on puoltanut näitä istuskelijoita? Väärin tehty ja kurja juttu jos noin on. Meilläkin oli luokassa hetken tilanne, että joidenkin perheiden lapset saivat tehdä asioita, joita muilta ei hyväksytty. Se on todella väärin ja suututtaa ihan syystäkin.

Vierailija
8/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tv Liikkaope

Kyllä. Liikuntatelineen vieressä ollaan, kun odotetaan sinne menoa eli istujat olivat ensin. Mutta minä olisin laittanut heidät juoksemaan ylimääräistä salin ympäri, koska istuivat liikkatunnilla. Kauniisti myös pitää sanoa, jos on oma vuoro, ei huudeta eikä ilkuta.

Tv Liikkaope

Vierailija
9/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni oli tuo patjan vieressä istuja. Hän luistelee koulussa lahjakkaasti pois säännöistä, muuttelee niitä mielensä mukaan ja opettaja on hänen puolellaan. ystäväni lapsi on hänen kanssaan samalla luokalla, ja oli jo tuo jonottaja, jolle hän alkoi nokitella opettajan hyvällä avustuksella. 

Tiedän siis, että lapseni on kiusaaja ja minua vtuttaa että olen onnistunut mokaamaan kasvatuksen näin pahasti. Kotona ongelmia, koulussa aina ongelmia ja pyydetään rikasta isiä (kyllä, on kaikenmaailman toimikunnissa mukana..) avuksi. Itse kieltäydyn enää antamasta mitään tukea tai empatiaa, kun lapsi jatkuvasti pelleilee sen turvin että vanhemmat auttavat. 

Välitunnit ovat olleet myös yksi sanomisen aihe. Lapseni oli kilpaa kiukuttelemassa, kun välkkävalvojat olivat ottaneet jonkun ulkopuolisen mukaansa sisälle opettajalta salaa ja käryttämässä häntä. Lopulta minulle valkeni, että hän oli itse piileskellyt sisällä lahjo- ja kiristystekniikalla, mutta tällä kertaa kun häntä huolittu, niin hän suuttui. 

Pieniä asioita, mutta lasten maailmassa isoja. 

Oho, no tätä en kyllä osannut yhtään odottaa.

Vierailija
10/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tv Liikkaope

Kyllä. Liikuntatelineen vieressä ollaan, kun odotetaan sinne menoa eli istujat olivat ensin. Mutta minä olisin laittanut heidät juoksemaan ylimääräistä salin ympäri, koska istuivat liikkatunnilla. Kauniisti myös pitää sanoa, jos on oma vuoro, ei huudeta eikä ilkuta.

Tv Liikkaope

ei luoja.. Lapseni oli mennyt pois jonosta ja päätti istuen odottaa vuoroaan kun muut kulkivat jonossa niin kuin kuuluu. Mikä tässä on vaikeaa? Onko siellä okl:ssä joku erikoinen kurssi millä käydään läpi hämärän logiikan jonottamiset? 

Vierailija
11/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sitä kiusaamista voi alkaa selvittämään? Vai oliko se tuo jonossa istuminen ja arvot mikä on oikein? Kysyitkö opelta?

Vierailija
12/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tv Liikkaope

Tv Liikkaope

Mutta eikö sinne patjalle oteta vauhtia juoksemalla? Silloinhan ei patjan vieressä istujan täytyy siirtyä kauemmaksi lähtöpaikalle. Tuli vaan mieleen, ei ole tarkoitus saivarrella. Muuten kuulosti kyllä hyvältä nuo sun toimintatavat ja -ajatukset.

Vierailija
13/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tv Liikkaope

Tv Liikkaope

Mutta eikö sinne patjalle oteta vauhtia juoksemalla? Silloinhan ei patjan vieressä istujan täytyy siirtyä kauemmaksi lähtöpaikalle. Tuli vaan mieleen, ei ole tarkoitus saivarrella. Muuten kuulosti kyllä hyvältä nuo sun toimintatavat ja -ajatukset.

Riippuu tietysti mitä patjalla tehdään, otetaanko vauhtia. Kärrynpyörää, kuperkeikkoja vai onko patja suojana tramppahypyille tai nojapuille jne. Aloittaja ei kerro tai ei tiedä.

Vierailija
14/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tv Liikkaope

Tv Liikkaope

ei luoja.. Lapseni oli mennyt pois jonosta ja päätti istuen odottaa vuoroaan kun muut kulkivat jonossa niin kuin kuuluu. Mikä tässä on vaikeaa? Onko siellä okl:ssä joku erikoinen kurssi millä käydään läpi hämärän logiikan jonottamiset? 

Oletko aina näin kärttyinen vai ottaako tämä asia nyt hermoon? Kielteisyys tarttuu lapseenkin. Ja tapa puhua. Kiusaaminen voi olla malliopittua.

Vierailija
15/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, tällaiseen asiaan sun lapsesi tarvitsee vanhemman ja opettajan sekaantumisen? Jonotukseen ja kuka hyppää seuraavaksi? Eikö sun lapsesi kykene yhtään selvittämään edes alkeellisimpia sosiaalisia konflikteja ja tilanteita sekä puolustamaan itseään? Mitä sitten, kun tapahtuu jokin oikea tilanne. Kasvatuksen idea on kasvattaa sitä lasta eikä kasvattaa lapsi kantelemaan äidille ja opettajalle joka ikinen pikkujuttu ja odottaa, että muut hoitavat. En osaisi kuvitellakaan, etteikö oma lapseni osaisi pitää puoliaan ja hoitaa tilannetta itse. 

Vierailija
16/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, tällaiseen asiaan sun lapsesi tarvitsee vanhemman ja opettajan sekaantumisen? Jonotukseen ja kuka hyppää seuraavaksi? Eikö sun lapsesi kykene yhtään selvittämään edes alkeellisimpia sosiaalisia konflikteja ja tilanteita sekä puolustamaan itseään? Mitä sitten, kun tapahtuu jokin oikea tilanne. Kasvatuksen idea on kasvattaa sitä lasta eikä kasvattaa lapsi kantelemaan äidille ja opettajalle joka ikinen pikkujuttu ja odottaa, että muut hoitavat. En osaisi kuvitellakaan, etteikö oma lapseni osaisi pitää puoliaan ja hoitaa tilannetta itse. 

Kasvatuksella voi vaikuttaa myös niihin sosiaalisiin taitoihin, siihen miten pitää puoliaan ym.

Vierailija
17/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä sain AP:n myöhemmistä vastauksista sen kuvan, että tässä oli AP:n lapsi törppöillyt ja opettaja ollut törppöilijän puolella. 

Vierailija
18/18 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Ap! Miten opettaja suhtautui? Mitä teki? Et kertonut, vaikka lupasit.