Pummit lähijunissa/metrossa ja näiden tyly asenne!
Taas sain kuulla viime viikolla kun eräs sekavan oloinen nuori mies kuulutti asiaansa junavaunulle toisensa perään: rahaa ei ollut (tai se oli käytetty väärin..) ja "pitäisi syödä" koska ei ole päiväkausiin mitään syönyt. Sanat olivat ehkä neutraaleja, mutta sävy oli vaativa: jonkun TÄYTYY antaa rahaa. Sitten kun sai muutaman kolikon, katseli niitä nyrpistellen ja mumisi jotain epäkiitollisena siitä, että kai nekin ovat parempi kuin ei mitään! Kyllä oli jätkällä pokkaa.
Itseäni ärsyttää kaikenlainen pummiminen ja kun olen joskus nuorempana jotain antanut, en ole koskaan saanut kiitosta. Päinvastoin, on hävitty paikalta kuin tuhka tuuleen tai jääty epäuskoisena tuijottamaan vähäistä saalista. Törkeimmät ovat kinunneet lisää: "Onhan sulla siellä se setelikin".
Näiden rahapummien lisäksi pullonkerääjien asenne on selkeästi koventunut, sekin. Ennen olivat suht huomaamattomia ja kohteliaita, nyt törkeimmät tunkevat jopa ravintolaan sisälle hakemaan tyhjää panttipulloa pöydästä (itse todistin tätä). Mitä ihmettä on oikein tapahtunut?
Kommentit (16)
Mun mies osti joskus vuosia sitten yhdelle kerjääjälle sämpylän. Se sämpylä lensi miehen selkään kun tämä kääntyi lähtiäkseen. :) Oli vielä lapsetkin mukana, kiva näyttää esimerkkiä siitä, miten käy kun yrittää auttaa osatonta.
Jos kerjääjät ovat kotoisin yhdestä euroopan maasta, siellä on takana aikamoinen mafia. Älkää antako mitään kenellekään. Useamman kerran todistanut kun hameet vedetään kassiin ja resukengät vaihdetaan, alla on ~500 € edestä lenkkaria ja farkkua.
Pullot omaan kassiin puistossa eikä anneta niitä kerääjille. Jos on lapsia keräämässä, niin annan, muille en.
Jos kukaan ei anna mitään, loppuu tämä meininki hyvin äkkiä.
Eikö joskus ollut sellainen laki, joka kielsi kerjäämiden?
Pitäisi olla vieläkin, samoin irtolaisuuslaki.
Katukuva on kyllä muuttunut kymmenessä vuodessa kun näitä kerjäläisiä on tullut pilvin pimein.
Joo, tämän takia en ikinä anna pummeille tai kerjäläisille rahaa enkä osta heille edes suklaapatukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö joskus ollut sellainen laki, joka kielsi kerjäämiden?
Pitäisi olla vieläkin, samoin irtolaisuuslaki.
Katukuva on kyllä muuttunut kymmenessä vuodessa kun näitä kerjäläisiä on tullut pilvin pimein.
Tämä laki pitäisi nimenomaan saada suomeen ja äkkiä. Nää kerjäläiset metroissa raivostuttaa. PLIIS PLIIS ILMA RUKAA PLIIIIIIS sellasella raivostuttavalla äänensävyllä. Yleensä jotkut tolvanat vielä antaa näille sitä rahaa...
Pistää vihaksi nimenomaan tuo asenne että pitäisi sitä ja tätä. No kuule niin pitää meidän muidenkin syödä ja liikkua ja ties mitä, hoidappa itse omat asiasi!!! Ei ole muiden ihmisten velvollisuus taikoa sulle jostain puuropataa!
Lähijunissa tarkastajat eivät edes kysy lippua näiltä kerjääjultä, hajuvesikopioiden myyjiltä tai muilta muualta tulleilta törkimyksiltä. Saavat rauhassa tehdä kauppaa ja kerjätä. Outoa että voidaan häiritä vapaasti matkustajia ja kukaan ei poista junasta. Olen itse todistanut kertomaani.
Vierailija kirjoitti:
Lähijunissa tarkastajat eivät edes kysy lippua näiltä kerjääjultä, hajuvesikopioiden myyjiltä tai muilta muualta tulleilta törkimyksiltä. Saavat rauhassa tehdä kauppaa ja kerjätä. Outoa että voidaan häiritä vapaasti matkustajia ja kukaan ei poista junasta. Olen itse todistanut kertomaani.
Tuskin niillä mitään papereita on joten sakottaminen on turhaa. Mutta voisivat hyvin poistaa junasta.
Konnarit ei muuten puutu ainakaan enää mitenkään, jos junassa on useampi kuin yksi pummi kaljoittelemassa ja häiritsemässä. Masentavaa nähdä se pelko niiden naamalla ja vaikka tarkoitus oli katsoa liput, tässä vaunussa niitä ei sittenkään tarkasteta...laitteet kädessä kävelevät vaivaantuneina ja säikkyinä vaunun läpi kuin muka olisi alunperin ollut tarkoituskin. Sille pummiporukalle eivät vahingossakaan mitään sano- ja varmaan juuri siksi niiden määrä senkun lisääntyy.
Juu ei varmasti ole lippua kerjäläisillä. Mutta kun tarkastaja ei ole kerjääjää näkevinäänkään, antaa se viestin, että kerjääjä on oikeassa paikassa ja saa kerjätä vapaasti. Kun olen matkani maksanut, oletan saavani olla rauhassa kaupustelijoilta sun muilta puliveivareilta. Ilmankos ovat koko ajan röyhkeämpiä ja painostavampia. Kun kukaan ei tee asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei varmasti ole lippua kerjäläisillä. Mutta kun tarkastaja ei ole kerjääjää näkevinäänkään, antaa se viestin, että kerjääjä on oikeassa paikassa ja saa kerjätä vapaasti. Kun olen matkani maksanut, oletan saavani olla rauhassa kaupustelijoilta sun muilta puliveivareilta. Ilmankos ovat koko ajan röyhkeämpiä ja painostavampia. Kun kukaan ei tee asialle mitään.
Tän takia lakkasin maksamasta matkoistani. En kokenut että se oli reilua maksaa, kun niin moni sai mennä pummilla ilman seurauksia eikä asemani maksavana asiakkaana ollut paskankaan arvoinen (pari vaaratilannetta kokeneena tui selväksi ettei kukaan henkilökunnan jäsen auta tarpeen vaatiessakaan).
Nykyään matkustan tyytyväisenä pummilla. Ei ole vielä osunut tarkastajia omalle kohdalle, vaikka olen tätä jo puolisentoista vuotta harrastanut.
Annoin kerran yhdelle naiselle ja hänen lapselle 10 € koska hän näytti sormilla että lapsi tarvii ruokaa. (ulkomaalainen) Ilmeestä päätellen oli pettynyt tästä rahasta ja kun katsoin tarkemmin niin sillä tytöllä oli Stockkan kassi täynnä ruokaa. Tuli vähän sellainen olo, että käyttävät vaan lasta apunaan rahan kerjuussaan. (Säälipisteitä). Kiitosta ei tietenkään kuulunut millään kielellä. Pelkkä nopea rahan otto ja kävely poispäin.
Minulta yritti lähijunassa pummia englanninkielisellä kyltillä joku näistä romianiankerjäläisitä.
Sanoin tälle englanniksi ettei minulla ole käteistä, mutta minulla sattui olemaan puhelimen lompakko kotelo sattui olemaan kädessä ja tuo haukansilmä heti bongasi että lipan alta pilkotti seteleitä ja alkoi osoittelemaan koteloani ja lähes huutamaan "fifty,fifty!".
En anna noille pennin hyrrää.
Sitä se päihteiden viaton "viihdekäyttö" teettää. Menee rahat ja pilaantuu aivot. Ihmisestä tulee itsekäs, mitään vastuuta ei ole mistään, mutta kaikki oikeudet viedä köyhän lapsen pyörä ja vaihtaa se höpöheinään ja tabuihin.
Jännä että monet jotka ovat koko ikänsä muilta apua saaneet, jotka eivät ole koskaan mitään itse tuottaneet tai tehneet, ovat kaikista epäkiitollisimpia. Tästä huomaa kuinka tuolainen tie nousee seinäksi ja estää elämästä, vaikka se voisi hetken tuntua vapaudelta. Näitä ei kuitenkaan ole kovin monia ainakaan omassa tuttavapiirissä.
Ihmisistä on tullut röyhkeitä. Minäminä sukupolvi kasvaa. Itsekkin nähnyt näitä pummeja metrossa, todella ärsyttävää kun tullaan keskelle metroa kailottamaan. Ei kiinnosta, en tunne pätkääkään sympatiaa näitä kohtaan, itse ovat yleensä asiansa sössineet. Ja se surkea asenne kaupanpäälle.
Omalle lähisukulaiselle kanssa käynyt näin. Oli antanut 2 euroa jollekkin kerjäläiselle, ja se kerjäläinen oli ruvennut seuraamaan ja huutamaan "MOOR MOOR" tai jotain. Onneksi vartija heitti sen pihalle.