Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko kanyylin laittaminen käteen sattua järkyttävän paljon? Ja kun se on kädessä, niin sattuu koko ajan?

Vierailija
06.02.2019 |

Olin leikkauksessa, ja laitettiin tippa kämmenselkään, kanyyli ja tippa oli kädessä vielä 2 vrk leikkauksen jälkeen iv-lääkityksen takia. Sen kanyylin laittaminen sattui ihan järkyttävän paljon ja koko sen 3 vrk ajan kipu siinä kanyylikohdassa oli todella kova, kovempi kuin leikkauksen jälkeiset kivut siinä leikkausalueella. Kuuluuko se asiaan?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istelle laitettu kanyyli muutaman kerran, ja ei ole sattunut ollenkaan.

Vierailija
2/11 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut useammankin kerran kanyyli kädenselässä. Joskus laitto sattuu, joskus ei. Joskus kipu jatkuu koko ajan, joskus ei. Kysymys lienee siitä, onko osunut hermoon vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tapahtui samaa ja päädyin itse ottamaan sen pois, kun alkoi tulemaan mustelmaa siihen pistokohtaan.

Koski myöskin pirusti, kun otin sen itse pois niin pulpahti hirveä verimälli ulos, varmaan jotenkin suoni ollu tukossa tai jotain sinne päin. En ole lääkäri joten en tiedä :D

Tosin ei koskenut sen jälkeen kun nappasin sen ulos. 

Vierailija
4/11 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla sattuu enempi toisilla vähemmän. Mulla vaihdeltiin kanyylia kädestä toiseen 3vk. Kaikki hoitajat ei edes osaa laittaa sitä kunnolla.

Vierailija
5/11 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sattunut aina tosi paljon ja oletan sen johtuvan siitä, että minulla pienet ja "rasvattomat" kädet.

Enää en anna siihen laittaa ja hieman nyrpeinä lääkärit tai hoitajat laittavat sen ranteen yläpuolelle. Jo loppui kanyylin aiheuttamat kivut 👍.

Vierailija
6/11 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanyylin ei pitäisi sattua. Sinun kannattaa pyytää, että se laitetaan toiseen kohtaan. Ainakin itse tykkään, kun kanyyli laitetaan "kandinsuoneen" ranteen yläpuolelle, siinä se haittaa vähiten.

Vierailija
7/11 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu sattua. Silloin kun alkaa virrata aine suoneen siinä voi tuntua sellainen "kylmä kipu" hetken aikaa mutta ei kovasti. Ollut luultavasti kokematon hoitaja jos sattuu noin paljon. 

Siksipä noissa operaatioissa on palautemahdollisuus netin kautta myöhemmin. Itse olin juuri osastolla yön leikkauksen jälkeen ja kaikki oli tosi hyvin. Minunkin hoitaja kyllä kanyylia laittaessa juuri ennen leikkauksen alkua sanoi että oli vähän vaikeuksia saada se niin voi tulla mustelma, mutta ei sattunut kyllä oikeastaan yhtään siltikään. Ja itse asiassa ei siihen mustelmaa tullutkaan.

Eli summa summarum, aika isosti möhlivät jos saavat todella paljon sen sattumaan, mielestäni..

Vierailija
8/11 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kuulu sattua.

Suoni ei silloin ns.vedä.

Vierailija
9/11 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu sattua. Silloin kun alkaa virrata aine suoneen siinä voi tuntua sellainen "kylmä kipu" hetken aikaa mutta ei kovasti. Ollut luultavasti kokematon hoitaja jos sattuu noin paljon. 

Siksipä noissa operaatioissa on palautemahdollisuus netin kautta myöhemmin. Itse olin juuri osastolla yön leikkauksen jälkeen ja kaikki oli tosi hyvin. Minunkin hoitaja kyllä kanyylia laittaessa juuri ennen leikkauksen alkua sanoi että oli vähän vaikeuksia saada se niin voi tulla mustelma, mutta ei sattunut kyllä oikeastaan yhtään siltikään. Ja itse asiassa ei siihen mustelmaa tullutkaan.

Eli summa summarum, aika isosti möhlivät jos saavat todella paljon sen sattumaan, mielestäni..

Olin siis osastolla ne 2 vrk sen leikkauksen jälkeen ja sanoin jo leikkauspäivänä ja molempina jälkeisenä päivänä monta kertaa, että se kanyyli sattuu koko ajan. Eivät uskoneet eivätkä suostuneet irroittamaan tai poistamaan. Ap

Vierailija
10/11 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen laittaminen voi sattua kokemattomat hoitajan laittaessa. Laitettiin kanyyli kuvauksiin mennessä ja nuori hoitaja yritti ensin kaksi kertaa vasempaan käteen, käänteli ja väänteli niin että tuntui, eikä onnistunut.

Toinen nuori hoitsu paikalle ja yritys oikeaan käteen. Vääntelyä ja kääntelyä ja sitten ärähdin, että nyt saa harjoittelu loppua ja lekuri paikalle.

Vanhemman puoleinen nainen saapui paikalle ja sujautti sen kanyylin suoneen melkein huomaamatta.

Ollut monta kertaa kanyyli kädessä kiinni ja ei sen kyllä pitäisi laittamisen jälkeen paljonkaan tuntua.

Suurempana ongelmana kohdallani on liika käden varominen. Vaistomaisesti välttää liikuttamasta kättä ja se aiheuttaa pitkään jatkuessaan kipuja muualla kädessä.

Kannattaa käyttää sitä kättä kanyylista huolimatta melko normaalisti.

Vierailija
11/11 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on muutamaan otteeseen laitettu kanyyli kämmenselkään. Joskus sattuu, joskus vain nipistää hieman.

Kerran sattui aivan helkutisti, kun oli vuorokauden ollut, ja pyysin hoitajaa ottamaan kanyylin pois. Kun sairaalapaidan hihaa nostettiin, huomasi hoitaja, että koko käsivarsi oli sinertävä ja kovasti turvonnut. Ilmeisesti tippa oli laitettu jotenkin väärin ja neste mennyt suoraan kudoksiin tai jotain sellaista. 

Toisella kertaa kanyylistä laitettiin menemään varjoainetta jotain tutkimusta varten, ja se aine kyllä sattui mennessään kovasti. Itse kanyyli ei sattunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä