En vaan laihdu, voiko mielialalääkkeet olla syynä tähän?
Olen nyt tehnyt täydellisen elämäntapamuutoksen tavoitteena pudottaa painoa, mutta pudotusta ei tapahdu sitten yhtään. Raskauden jälkeen laihduin kymmenisen kiloa, mutta sitten jouduin aloittamaan lääkityksen pahaan ahdistukseen, ja kiloja tuli kovaa vauhtia takaisin muutamassa kuukaudessa (voihan toki olla etten tiedosta syöneeni tuolloin liikaa, mielestäni ihan samalla tavalla kuitenkin kun ennen). Olen myös aikaisemmin useita vuosia sitten syönyt samaa lääkettä ja tuolloinkin paino nousi jonkun verran, ei kuitenkaan näin paljoa.
Nyt olen useamman kuukauden ajan kuntoillut säännöllisesti ja muuttanut ruokavaliota täysin, mutta paino on täsmälleen sama kuin aloittaessani. Siis ihan täysin sama, lähes grammalleen joka aamu :D Ei naurata, koska olen oikeasti tehnyt töitä laihtumisen eteen eikä hirveästi motivoi olematon edistyminen. Voiko oikeasti olla niin, että vain lääkkeiden lopettaminen auttaisi siihen että painokin lähtisi putoamaan?
Kommentit (12)
Voi ne vaikuttaa. Pahin on mirtatsapiini.
Kyllä mielenterveyslääkkeet voivat lihottaa. Ja estää laihtumista.
Syötkö oikeasti lautasmallin mukaan, puolet lautasesta kasviksia? Siis ihan oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
No lääkkeethän ei lihota, voivat kyllä lisätä ruokahalua. Sun vain täytyy syödä sen mukaan. Muuta ruuan sisältöä ennen vähentämistä.
No kun nimenomaan olen myös ruokavaliotani muuttanut täysin, ja sokerinkin jättänyt kokonaan pois. Ellei siis paria hedelmää ja marjoja lasketa :D
ap
Monet mielialalääkkeet hidastuttavat koko aineenvaihdunnan, joten laihtuakseen voi syödä vain tyyliin omenan päivässä. Normaalilla syömisellä paino jopa vain nousee.
Laihdutus on käytännössä mahdotonta, jos on mielialalääkityksellä.
Oletko se sama valittaja, joka valittaa joka kerta lääkkeet/lihominen. Haluat olla sairas, etkä syö lääkkeitä, kun vähän lisää ruokahalua. Sairaalloinen laihuuden ihailu. Elämässä pitää tehdä päätöksiä, olet joko terveempi ja syöt lääkkeet tai sitten valitset huonon olon. Ajattele lapsiasi ja tee valinta sen mukaan.
Voivat ne lääkkeet lisätä ruokahalua ja nälän tunnetta.
Eivät ne kuitenkaan itsessään lihota, koska niissä ei ole satoja kilokaloreita.
Ainoa ratkaisu on syödä vähemmän.
Ja laske kalorit.
Vierailija kirjoitti:
Oletko se sama valittaja, joka valittaa joka kerta lääkkeet/lihominen. Haluat olla sairas, etkä syö lääkkeitä, kun vähän lisää ruokahalua. Sairaalloinen laihuuden ihailu. Elämässä pitää tehdä päätöksiä, olet joko terveempi ja syöt lääkkeet tai sitten valitset huonon olon. Ajattele lapsiasi ja tee valinta sen mukaan.
Sori, mutta valitan täällä ensimmäistä kertaa. En ihannoi laihuutta, haluan vain tuntea oloni mukavaksi ja mahtua vaatteisiin, sen sijaan että polvia särkee painon myötä jatkuvasti näin esimerkiksi. Olen koko ikäni ollut urheilullinen, ja nyt liikun siitäkin huolimatta että se tuntuu toisinaan hyvinkin epämukavalta koska ylimääräinen paino. En ole harkinnut lääkkeen syömisen lopettamista koska se auttaa siihen miksi sitä syön, kysyin vain lopussa että onko se ainoa asia jonka myötä laihtuisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Voivat ne lääkkeet lisätä ruokahalua ja nälän tunnetta.
Eivät ne kuitenkaan itsessään lihota, koska niissä ei ole satoja kilokaloreita.
Ainoa ratkaisu on syödä vähemmän.
Ja laske kalorit.
Kyllä ne lääkkeet ihan itsessään lihottaa. Koska ne hidastavat aineenvaihduntaa.
Kyllä varmasti vaikuttaa. Itselläni nousi paino 8kg vuodessa siitä, kun alotin lääkkeiden käytön. Ja sitä ennen vuosiin ei ollut paino noussut mihinkään huonoillakaan elintavoilla. Lääkkeidenkäytön aikana ei painon pudottaminen onnistunut millään terveellisellä ruokailulla ja herkkujen jätöllä. Se vain nousi ja nousi, vaikka mitä teki. Vasta kun lopetin lääkkeet, paino lähti nopeasti laskemaan. Parissa kuukaudessa oli lähtenyt 4kg mitään tekemättä. Aloin syödä enemmän ja herkkuja taas. Siitä huolimatta 6kg putosi. Jotain ne lääkkeet tekee aineenvaihdunnalle. Ja turvottaa.
No lääkkeethän ei lihota, voivat kyllä lisätä ruokahalua. Sun vain täytyy syödä sen mukaan. Muuta ruuan sisältöä ennen vähentämistä.