Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin lääkärissä unettomuuden takia, sain masennuslääkereseptin?

Vierailija
30.01.2019 |

On unettomuutta ja stressiä, mutta en mielestäni ole silti masentunut. Ajattelin, että saisin jotain unilääkettä. Tuli 10mg Citalopram ja neuvo nostaa annos kahden viikon päästä 20mg. En käynyt vielä hakemassa lääkkeitä, en tiedä pitäisikö. Melatoniini ei auta.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se on lääke kaikkeen...

Vierailija
2/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen sitä tarjotaan, itselläni. vaihdevuosioireisiin. Syön rintasyövän hoitoon Tamofenia 5v ja se voimistaa vaihdevuosioireita. Sain niihin masennuslääkereseptin , en kyllä hakenut niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata syödä masennuslääkkeitä jos ei ole masennusta. Nukahtamiseen lääke ihan ok joudun joskus ottamaan kun olen 3vuorotöissä.

Vierailija
4/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtamis- ja unilääkkeiden käyttö on monin verroin ongelmallisempaa.

Vierailija
5/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke voi olla alunoerin tarkoitettu masennuksen hoitoon, mutta se voi vaikuttaa myös unettomuuteen. Se, että purkin kyljessä lukee "masennuslääke", ei tarkoita etteikö sitä voisi käyttää myös muuhun. Lääkärillä on tiedossa lääkkeen vaikutustapa ja hän on ajatellut että se saattaisi tepsiä nimenomaan sinun oireisiisi. Tämä ei päde ainoastaan Citalopramiin tai unettomuuteen ja hyvin moneen lääkkeeseen. 

Olen itse saanut verenpainelääkettä migreenin estoon ja mielialalääkettä lievään, mutta pitkäaikaiseen kipuun (jälkimmäisessä lääkkeessä oli sivuvaikutuksena kipukynnyksen nosto, jolla pidettiin kipu poissa sillä aikaa kun fysioterapiassa hoidettiin kivunaiheuttaja pois). Molemmat auttoivat.

Vierailija
6/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muka?

Vierailija
7/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muka?

Koska aiheuttavat herkästi riippuvuutta, lisäks voivat sekoittaa luonnollisen vrkrytmin.

Vierailija
8/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhytaikainen nukahtamislääkkeen käyttö on paljon ongelmattomampaa kuin mahdollisesti vuosien mielialalääkitys. Sitten jos unettomuus ei mene ohi, olisi syytä miettiä muita vaihtoehtoja. Mutta joo, tässä resepti, kiitos ja näkemiin, sitähän terveydenhuolto käytännössä on.

Vierailija
9/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lääkärissä aliravitsemuksen ja alipainon takia sillä oli huono olla ja sattui. Sain hullun paperit.

Vierailija
10/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ottaa illalla yhden ja katsoa nukuttaako.

Vierailija
11/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, masennuslääkettä voidaan määrätä unettomuuteen pienellä annoksella.

Suosittelisin kuitekin omasta kokemuksesta kokeilemaan ihan itse sitä annostusta, ettet mene ihan tokkuraan. Jos pillerissä on katkoviiva, puolita ja kokeile saatko sillä unta. Joskus nuo ovat nimittäin nii vahvoja että nukut kaksi yötä sillä puolikkaalla.

Vierailija
12/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Citalopram ei tosiaankaan ole unilääke, ei edes pienellä annoksella.

Vierailija
13/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä kuullut, että citalopramia käytettäisiin unettomuuteen. Itse olen käyttänyt pientä annosta mirtazapinia iltaisin. Sekin on masennuslääke, mutta erityyppinen kuin citalopram.

Vierailija
14/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota se nykyään on. Lääkäreillä on kielto määrätä unilääkkeitä, ikävä kyllä, koska pelkäävät riippuvuutta. Masennuslääke voi auttaa, tai sitten ei, yksilöllistä. Hyvä kun ei määrätty lihottavaa mirtatsapiinia.

Vierailija
15/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle sopii tenox parhaiten ja olen 3 vuoro työssä. Nukahtamislääkkeisiin jäin koukkuun ja unet oli oikeasti homoja

Vierailija
16/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nuorempi lääkärisukupolvi pitää nukahtamislääkkeiden ja unilääkkeiden käyttöä ongelmana ihmiselle. Itse valmistuin lääkäriksi reippaat 20 vuotta sitten, toimin terveyskeskuksessa ja minun mielestäni on ihan ok, jos ihminen käyttää säännöllisesti nukkuakseen unilääkkeitä, jos käyttö pysyy siinä annosteluohjeen mukaisessa tabletti yöksi annostelussa. Onhan se ihmiselle hyvä, että saa nukutuksi, niin jaksaa paremmin, vaikka tällainen pienannosriippuvuus onkin syntynyt.

Nuoremmat lääkärit eivät välttämättä uusi reseptejä, tai uusivat edellyttäen, että esim. 30 tablettia pitää riittää kolmeksi kuukaudeksi. 

Vierailija
17/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä kuullut, että citalopramia käytettäisiin unettomuuteen. Itse olen käyttänyt pientä annosta mirtazapinia iltaisin. Sekin on masennuslääke, mutta erityyppinen kuin citalopram.

Just tätä tulin kirjoittamaan. Mirtazapiini pienellä annoksella auttaa unettomuuteen, mutta en minäkään ole koskaan kuullut että citalopram auttaisi myös. Voihan se silti auttaa, vaikka ei yleistä tietoa olisikaan.

Vierailija
18/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan ottaa illalla yhden ja katsoa nukuttaako.

Ei varmana nukuta, kun sen pillerin voi ottaa aamullakin.

Vierailija
19/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Citalopram ei ole unilääke. Yleisenä haittavaikutuksena on uneliaisuus, mutta niinpä on myös unettomuus. Ap:n tilanteessa pyytäisin arviota toiselta lääkäriltä. Tee vaikka netissä BDI masennustesti ennen vastaanottoa, ja vie tulokset lääkärille. 

Oletko koettanut ottaa sen melatoniinin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa?

Vierailija
20/27 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä citalopraaniakin unettomuuteen määrätään, ei ole mikään harvinainen asia. Mirtazapiini ehkä yleisempää. Voit ihan hyvin kokeilla miltä tuntuu, 10 mg on aika pieni annos vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi