Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailla asuminen hermostuttaa, mutta mies ei halua muuttaa

Vierailija
30.01.2019 |

Muutin miehen perässä ulkomaille (Euroopan sisällä on) kolme vuotta sitten, luultavasti liian hätäisesti. Koko tämä aika on ollut minulle vaikeaa. En ole sopeutunut uuteen maahan ollenkaan, ja mietin jatkuvasti takaisin Suomeen muuttoa.

Mies on itsekin suomalainen, mutta muutti työn perässä tänne ennen minua ja minä sitten seurasin, kun oli otollinen tilaisuus töiden kannalta.

Olemme puhuneet tästä paljon, mutta mies ei itse halua muuttaa "missään nimessä" takaisin. Toisaalta hän ei halua jäädä nykyiseenkään asuinmaahamme kovin pitkäksi aikaa, vaan muuttaa jossain vaiheessa muualle, mutta ei siis Suomeen. Tämäkin olisi minulle ok vaikka kotimaahan kaipaankin, mutta minkäänlaista aikaa mies ei anna, sanoo vaan että alle viiden vuoden päästä ei halua enää asua täällä. Viisi vuotta on hirveän pitkä aika asua jossain missä ei viihdy, ja olen sitten miettinyt että muuttaisin yksin takaisin Suomeen.

Tämä olisi vain väliaikaista (koska mies) joten tuntuu hölmöltä muuttaa vain lyhyeksi aikaa niin työn kannalta (miten varmistan että saan töitä), plus etäsuhteen kannalta. Kumpikaan meistä ei halua olla etäsuhteessa, mutta kun mies ei jousta yhtään ja minä olen menettämässä hermoni, ei taida vaihtoehtoa olla.

Tuntuu että olen umpikujassa eikä mikään ratkaisu ole hyvä.

Onko mitään vinkkejä tai kokemuksia?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä omaa elämääsi, älä jnkn holhottavana. Vai oletko alaikäinen?

Vierailija
2/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehelle, että parisuhteeseen kuuluvat kompromissit. Toinen ei voi vain päättää, että näin tehdään kuuntelematta toista. Jos on tästä eri mieltä, niin lähde suhteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano miehelle, että parisuhteeseen kuuluvat kompromissit. Toinen ei voi vain päättää, että näin tehdään kuuntelematta toista. Jos on tästä eri mieltä, niin lähde suhteesta.

Kunnolliseen parisuhteeseen eivät kompromissit kuulu, vaan mies järkeilee ja päättää mikä on parhaaksi ja siten myös toimitaan.

Vierailija
4/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on jo mielestään tehnyt kompromissin kun minä sain valita asuinsijainnin (tosin hyvin rajatulla säteellä) uudessa maassa...

Isompi syy tosin on se, että hänen mielestään koti-ikäväni ei ratkea muuttamalla Suomeen, siksi ei "tue" minua tässä. Että sitten tulee vaan jotain uutta murehdittavaa.

En nyt eroamassa kuitenkaan ole.

Ap

Vierailija
5/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tienaat?

Paljonko miehesi tienaa?

Vierailija
6/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tienaat?

Paljonko miehesi tienaa?

En nyt tiedä miten tämä liittyy aiheeseen, mutta ihan hyvin tulemme toimeen. Minä tienaan miestä enemmän.

Ap

Vierailija
7/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa maahan, jossa kummatkin haluatte asua?

Vierailija
8/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu, että et viihdy nykyisessä maassa? Olisiko sille mahdollisuus tehdä jotain?

Onko ongelma oikeasti asuinmaassanne vai oikeastaan jossain muualla ja vain selität viihtymättömyytesi asuinmaallanne?

Vierailija
9/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa asutte? Rakastuin ja muutin miehen perässä toiseen maahan, mutta olen sopeutunut hyvin. Yritä puhua miehesi kanssa, mutta kuuntele myös. Uskon, että löydät ratkaisun keskustelemalla.

Vierailija
10/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä hermostuttaa?

Vierailija
11/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmmärrän hyvin miestäni. Muutin Suomesta n. 5 vuotta sitten enkä ole muuttamassa takaisin. Elämää on Suomen ulkopuolellakin ja Suomi on koettu, joten paluu olisi kuin askel elämässä taaksepäin. Kun tapasin nykyisen aviomieheni, hän muutti myös luokseni, koska en olisi muuttanut Suomeen edes sielunkumppanini vuoksi. Tuntuu, että nyt vasta olen saanut elämässäni sen täyden vapauden ja ne kaikki kokemukset, mitkä ovat aikaisemmin puuttuneet. 

Ei teillä oikein ole kuin kaksi vaihtoehtoa: etsitte maan, jossa kumpikin viihtyy tai eroatte ja muutat Suomeen.  Toisaalta, jos elämä Suomessa on sinulle jotenkin ehto/tärkeää, niin se ero on todellakin ainoa vaihtoehto. Jos miehesi muuttaa vain sinun takiasi niin se suhde katkeaa joka tapauksessa, kun toinen katkeroituu ja ahdistuu. Vaikuatte muutenkin liian erilaisilta ihmisiltä jakamaan elämää pidemmäksi aikaa, jos elämänkatsomus poikkeaa näin radikaalisti tällaisessa asiassa.

Vierailija
12/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmmärrän hyvin miestäni. Muutin Suomesta n. 5 vuotta sitten enkä ole muuttamassa takaisin. Elämää on Suomen ulkopuolellakin ja Suomi on koettu, joten paluu olisi kuin askel elämässä taaksepäin. Kun tapasin nykyisen aviomieheni, hän muutti myös luokseni, koska en olisi muuttanut Suomeen edes sielunkumppanini vuoksi. Tuntuu, että nyt vasta olen saanut elämässäni sen täyden vapauden ja ne kaikki kokemukset, mitkä ovat aikaisemmin puuttuneet. 

Ei teillä oikein ole kuin kaksi vaihtoehtoa: etsitte maan, jossa kumpikin viihtyy tai eroatte ja muutat Suomeen.  Toisaalta, jos elämä Suomessa on sinulle jotenkin ehto/tärkeää, niin se ero on todellakin ainoa vaihtoehto. Jos miehesi muuttaa vain sinun takiasi niin se suhde katkeaa joka tapauksessa, kun toinen katkeroituu ja ahdistuu. Vaikuatte muutenkin liian erilaisilta ihmisiltä jakamaan elämää pidemmäksi aikaa, jos elämänkatsomus poikkeaa näin radikaalisti tällaisessa asiassa.

Haluaisin muuttaa ulkomaille, mutta rahatilanne ja sairauden hoito mietityttää. Miten ulkomaan asumista kannattaa lähteä toteuttamaan? Oletko täysin terve ja miten olet saanut töitä sekä muut asiat järjestettyä siellä?

Vierailija
13/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksena onkin pidemmällä tähtäimellä muuttaa maahan, jossa molemmat viihdytään, mutta mies ei osaa sanoa koska tämä muutto tulisi kyseeseen.

Ihmispaljous ja luonnon vähyys ahdistavat eniten, ja ne ovat laukaisseet koti-ikävän ("kaikki oli paremmin Suomessa..."). Voin kyllä asua muuallakin kuin Suomessa, mutta en täällä - ja nyt tilanne on jotenkin niin tulehtunut että kaipaan vain kotimaahan hetkeksi hengähtämään.

En halua kuitenkaan muuttaa hetkeksi Suomeen ja sitten palata takaisin, vaan toivoisin että voisimme sitten muuttaa suoraan uuteen maahan. Mutta mies hemmetti soikoon ei sano juuta eikä jaata että onnistuisiko tämä, sanoo vaan että ajallaan.

Ap

Vierailija
14/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista tehdä viikonloppuretkiä paikkoihin, joissa on vähemmän ihmisiä ja enemmän luontoa? Lähes kaikkialla Euroopassa tällainen paikka löytyy suhteellisen läheltä.

Vierailija
15/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko mahdollista muuttaa hieman kauemmas työpaikasta lähemmäs luontoa?

Vierailija
16/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mies ei oikeasti ole muuttamassa moneen vuoteen mihinkään (jos edes oikesti haluaa muuttaa?), vaan yrittää tuolla väistelyllä ja väsytys taktiikalla saada sinut luopumaan muutto haluistasi (ei kerro todellisia ajatuksiaan ja suunnitelmiaan), siksi ei sano juuta eikä jaata milloin ja minne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä