Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko maksaa suunnilleen kolmikerroksisen omakotitalon rakentaminen?

Vierailija
20.07.2008 |

.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pk seutu noin 300- 350 t euroa,

muu Suomi vähennä tontin hinta eli talon hinta yht noin 200 t euroa tai vähemmän

ps. arvioita

Vierailija
2/35 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kriteerejä halunnut antaa?

Mahdotonta sanoa noilla tiedoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- itse rakennettu vai "avaimet käteen"?

- arkkitehdin piirtämä uniikkitalo vai paketti vai muokattu paketti?

- hirsi, lauta, tiili vai kivitalo?

- rinne- vai tasamaatontti?

- mikä lämmitysmuoto?

Joka tapauksessa maksaa paljon; varmaan 200 000 -> kattona taivas materiaalivalintojen mukaan

Vierailija
4/35 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisit myös kysyä paljonko maksaa uusi auto, kun siinä on neljä rengasta... =).

Vierailija
5/35 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mennyt ( kolme vuotta sitten muutettu, huom, rakennuskustannukset on siitä huomasti nousseet!) yksikerroksiseen n 200 neliöiseen perusomakotitaloon n 300 000.

Pääkaupunkiseudulla, hyvin edullinen kaupungin tontti mukaan laskettuna.

Ja itse tehtiin töitä PALJON , pitkästä tavatasta on rakennettu.

Vierailija
6/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestiin, mutta karkeasti 2000€/m2 ja siitä ylöspäin jos rakennutatte; jos teette itse KAIKEN mahdollisen niin n 1800€/m2. Plus tontti päälle.

Kerroksilla ja pinta-alalla ei niinkään ole merkitystä. Kivitalo on n 20% kalliimpi kuin perus puutalopaketti.

t 2 taloa rakentanut

Vierailija
7/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja parhaillaan veljen työmaata läheltä seuraava.

Ja todellakin tuo 2000 Euroa/m2 on realistinen, jos ei itse tee. Alle pääsee kovalla omalla työllä, mutta minimi on ehdottomasti tuo 1700-1800. Ja nämä hinnat puutaloille. Kivitalot kalliimpia.

viestiin, mutta karkeasti 2000€/m2 ja siitä ylöspäin jos rakennutatte; jos teette itse KAIKEN mahdollisen niin n 1800€/m2. Plus tontti päälle.

Kerroksilla ja pinta-alalla ei niinkään ole merkitystä. Kivitalo on n 20% kalliimpi kuin perus puutalopaketti.

t 2 taloa rakentanut

Vierailija
8/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun saavat niihin kulumaan 1700 e/m2?

Meillä tehty yksi talo ja toinen valmistumassa. Ensimmäisen neliöhinta oli muutama vuosi sitten 860 e/m2 (asuinneliöiden mukaan) ja toisen hinta tulee jäämään vielä alemmas (enemmän neliöitä).

Että ihmettelen kovasti mitä tarkoittaa nämä "itse tehty TOSI paljon töitä"... Ainut mitä on ostettu on sähköurakka ja betonilattioiden teko.

Siis jos talo maksaisi 1700 e/m2, niin 200 m2 talohan maksaisi 340000 euroa!

Vierailija
9/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että käytimme op.fi:n kustannuslaskuria. Se on aika pätevä, piti edellisenkin kanssa hyvin paikkansa.

Vierailija
10/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 neliön taloon saa todellakin menemään kevästi 340 000 Euroa. 2000 Euroa/m2 on ihan normaali hinta uudelle talolle. Ei kai ne uudet rivarit tmv. maksa ihan vitsinä 2500-> neliöltä. Jos rakennuskustannukset olisi oikeasti vaan tonnin neliöltä, niin yksikään rakennusliike ei menisi konkurssiin ja YIT:n yms. liikevoittoprosenttihan pitäisi olla 50-70.

kun saavat niihin kulumaan 1700 e/m2?

Meillä tehty yksi talo ja toinen valmistumassa. Ensimmäisen neliöhinta oli muutama vuosi sitten 860 e/m2 (asuinneliöiden mukaan) ja toisen hinta tulee jäämään vielä alemmas (enemmän neliöitä).

Että ihmettelen kovasti mitä tarkoittaa nämä "itse tehty TOSI paljon töitä"... Ainut mitä on ostettu on sähköurakka ja betonilattioiden teko.

Siis jos talo maksaisi 1700 e/m2, niin 200 m2 talohan maksaisi 340000 euroa!

Vierailija
11/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette vielä ole päättänyt edes montako kerrosta talossa on, niin vaikeaa on arvioida... ;)

Vierailija
12/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kaupassa rikkoo vahingossa, joutuuko maksamaan?

Vierailija
13/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en edes tiedä mitä mahtaa kirvesmiehen tuntipalkka olla, mutta luulisin että lähemmäs 50 e/h pitää hyvälle miehelle maksaa.

Siinä kun lasket 160 h/kk x esim. 8 kk, tuleekin jo 64000 euroa "ylimääräistä" maksettavaa. Siis "ylimääräistä", jos itsellä on osaamista JA aikaa.

Vierailija
14/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee maksamaan noin 250.000 ilman mitään turhia juttuja. Ja jokaikinen neliö maksaa - mitään ilmaisia neliöitä ei ole!

Yhden talon ollaan rakennettu ja uudestaan en viitsi siihen touhuun mennä...

Vierailija
15/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäiseen taloon tarvittiin ulkopuolista vain kaivutöissä, LVIS ja takkamuurauksessa. Hintaa talolle tuli 10 vuotta sitten 1000€/m2. Toinen talo valmistui 2v sitten (kivitalo) ja kaivutöiden, rungon muurauksen ja osan LVIS töiden + 1 takan jälkeen/ennen/ohessa tehtiin kaikki mahdollinen itse. Omaa panosta riitti vuodeksi siten että mies oli 5kk täysipäiväisesti raksalla. 235m2 asuinalan talon hinnaksi tuli n 400k€. Molemmat pk seudulla.

Hinta ei todellakaan putoa jos tekee enemmän neliöitä:) Kyllä ne kaikki maksaa.... ja turhaa "harraste-varastotilaa" ei viitsi tehdä.

Vierailija
16/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivitaloon mennyt 390 000 Euroa ja rappaus puuttuu, ja piha on vielä kyntöpeltoa. Itse on tehty aivan älyttömästi kahden vuoden ajan. Siis jokainen vapaa hetki on vietetty raksalla. Neliöitä kyllä 250, mutta talo on muodoltaan hyvin perusmallinen, katto selkeä harja ja tonttikin oli hyvää pohjaa.

Vierailija
17/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen talo valmistui 2v sitten (kivitalo) ja kaivutöiden, rungon muurauksen ja osan LVIS töiden + 1 takan jälkeen/ennen/ohessa tehtiin kaikki mahdollinen itse. Omaa panosta riitti vuodeksi siten että mies oli 5kk täysipäiväisesti raksalla. 235m2 asuinalan talon hinnaksi tuli n 400k€. Molemmat pk seudulla.

Hinta ei todellakaan putoa jos tekee enemmän neliöitä:) Kyllä ne kaikki maksaa.... ja turhaa "harraste-varastotilaa" ei viitsi tehdä.

...että tosi paljon tehtiin mutta kalleinta ei tehty, siis rungon muurausta. Saako kysyä paljonko se maksoi? Arvelen hinnan olevan 50 tuhannen euron tietämissä.

OP.fi:n kustannuslaskuri ymmärtää, että jos on esim. 150 tai 250 m2 talo, sinne kuitenkin tulee vain 1 sauna, 1 keittiö, 1 tekninen tila jne. Yleensä 150 -> 250 m2 talossa lisää tulee makuuhuoneita tms, jotka eivät maksa paljon.

Yleinen harha on tuo "joka neliö maksaa". Tottahan se on, yksikään neliö ei ole ilmainen, MUTTA neliöt ovat eri hintaisia. Keittiön/pesuhuoneen neliöt ovat täysin eri luokkaa kuin makuuhuoneen neliöt.

Vierailija
18/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi-, viemäröinti- ja ilmastointityöt eivät ole rakettitiedettä. Meillä ne tehtiin itse. Eikä ongelmia ole ollut.

Lämmitys ja sähkö sen sijaan kannattaa jättää ammattimiehelle, jälkimmäinen ihan lupien takia :)

Vierailija
19/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse on tehty aivan älyttömästi kahden vuoden ajan. Siis jokainen vapaa hetki on vietetty raksalla. Neliöitä kyllä 250, mutta talo on muodoltaan hyvin perusmallinen, katto selkeä harja ja tonttikin oli hyvää pohjaa.

Voihan raksalla viettää aikaa vaikka vuorokauden ympäri, mutta jos ei jaksa/kehtaa/osaa/viitsi tehdä niin eihän se taloa eteen päin vie.

Vierailija
20/35 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisaalta jos mieheni olisi ollut vielä esim 3 kk lisää pois töistä ja palkattu 1 timpuri avuksi a' 40€/h niin olisi säästetty puolet tuosta. Tuon muurauksen osuus as-pa neliöhinnasta olisi näin ollut 150€ joten rakennuskuluiksi olisi kuitenkin tullut n 1650€/m2 .

Juu, toki tyhjän varaston seinät on halvemmat kuin keittiön kaapistoineen, mutta kuka jaksaa laskea joka huoneelle oman hinnan? Se n 1800€ saa laskea neliölle joka tapauksessa oli talo minkä kokoinen tahansa. Isompi talo maksaa samassa suhteessa enemmän....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän