Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

16/8 ruokavalion ylistys

Happynow
25.01.2019 |

Ja sinä, joka suorilta aiot tyrmätä postaukseni ilman omakohtaista kokemusta (väh. 6kk ajalta) please, älä kommentoi.

Olen siis ollut viime elokuusta 16/8 dietillä ja täytyy sanoa, että miksi en tätä ole tajunnut jo paljon aikaisemmin?

Olen keski-ikäinen nainen. Ylipainoa OLI n. 15kg.
Nivelrikko polvissa, sormissa ja kaularangassa. Liikkeelle lähtö oli kivuliasta ja kamalan näköistä. Sormet lähes toimimattomat ja päätä kääntäessä kuului sellainen rutina niskarangassa, ettei puhetta kuullut. Invataksihommissa erityisen hankalaa...

Nyt on kaikki toisin! Olen laihtunut laihduttamatta. Senttejä on lähtenyt edelleen, vaikka painon keveneminen loppui.

16/8 dieetin noudattaminen on NIIN helppoa, vaikka on epäsäännölliset työajat.
Kun ruoka-ikkuna aukeaa, laitan hälytyksen 7 tunnin päähän. Viimeisellä tunnilla syön päivän proteiinit, niin ei ole nälkä vaikka 16 tuntia on syömättä.
Ruoka-ikkunan auetessa, aloitan hedelmillä ensimmäisen tunnin. Seuraava tunti menee raasteita ja salaatteja syöden. Lounas on vuorossa 3. tunnilla. Televisiota ja ruokamainoksia katsellessa menee n. dl pähkinöitä ja siemeniä ja viimeisellä tunnilla siis se proteiini tankkaus (tavoitteena väh. 125gr per vrk) vaihdellen lihaa, kalaa, kananmunaa tai maitotuotteita. Eli lasken lounaan ja päivän viimeisen aterian proteiinit vastaamaan tuota tavoitetta.

En ole edes nuorena likkana voinut näin hyvin. Nivelvaivat ovat kokonaan hävinneet. Uniapneani on helpottunut. Energisyys on lisääntynyt roimasti. Iho on parempi. Mieliala on pirskahtelevan iloinen.
Ja vuosikausia vaivannut ummetus on poissa!!!! Siis se on lounaan jälkeen 22min. ja vessaan täysistunnolle. Somasti tulee tavara pinnistelemättä ja ponnistelematta. Eikä pyyhkiessä paperiin jää mitään.
Ennen joutui äheltämään kymmeniä minuutteja peräpukamat pitkällään ja vaikka oli kovaa kikkaretta, joutui pyyhkimällä pyyhkimään ja aina vaan oli paperi ruskeana...
Toki alapesu aina kun se oli mahdollista mutta kun tarve vessaan tuli miten sattui, niin ei aina ollut kunnon fasiliteetteja...

Nykyään syön lounaan vain sellaisissa paikoissa, missä on kunnon vessa, eli mieluiten kotona..

Voin siis lämpimästi suositella 16/8 dieettiä kaikille. Sehän on ihmiselle se kaikista luonnollisin tapa nauttia ravintoa. Että kehon itsekorjaustoiminto saa aikaa tehdä tehtäväänsä... 8-12 tuntia aterioiden välillä kun ei ihan riitä...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happynow kirjoitti:

Voin siis lämpimästi suositella 16/8 dieettiä kaikille.

Sinuna en lähtisi yleistämään omia kokemuksia noin voimakkaasti koko populaatioon. Esim. minulla on krooninen suolistosairaus (IBS), jonka vuoksi minun on syötävä tasaisin väliajoin. En siis voi paastota 16 tuntia, jos haluan voida hyvin.

Vierailija
2/12 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mille aikavälille sinun ruokaikkunasi yleisimmin sijoittuu? Entä oletko perehtynyt "sääntöihin" miten tarkasti: keskeyttääkö maitokahvi paaston? Jos, niin ei tule mulla onistumaan, sillä ilman kahvia en vain lähde käyntiin ja ilman maitoa en voi juoda kahvia.

Monesti olen kyllä googletellut tietoa ja kovasti on asia kiinnostanut, mutta aikumisen asteelle on aina jäänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Happynow kirjoitti:

Voin siis lämpimästi suositella 16/8 dieettiä kaikille.

Sinuna en lähtisi yleistämään omia kokemuksia noin voimakkaasti koko populaatioon. Esim. minulla on krooninen suolistosairaus (IBS), jonka vuoksi minun on syötävä tasaisin väliajoin. En siis voi paastota 16 tuntia, jos haluan voida hyvin.

Toisaalta IBS:kin on yksilöllinen. Minä voin sen kanssa parhaiten, kun syön mahdollisimman harvoin. Vatsa tuntuu kipeytyvän lähes kaikesta.

Vierailija
4/12 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mille aikavälille sinun ruokaikkunasi yleisimmin sijoittuu? Entä oletko perehtynyt "sääntöihin" miten tarkasti: keskeyttääkö maitokahvi paaston? Jos, niin ei tule mulla onistumaan, sillä ilman kahvia en vain lähde käyntiin ja ilman maitoa en voi juoda kahvia.

Monesti olen kyllä googletellut tietoa ja kovasti on asia kiinnostanut, mutta aikumisen asteelle on aina jäänyt.

Maitokahvi oli minun pelastukseni alussa, kun nälkä vaivasi... ja vieläkin sosiaalisissa tilanteissa EI tarvitse kieltäytyä mummojen tarjoamista päiväkahveista, kunhan jättää sen baagelssin syömättä...

Kunhan pitää energian saannin alle 100 kcal:ssa tunnissa, ei haittaa vaikka mitä joisi ja söisi.

Vierailija
5/12 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mitenkään tarkalleen noudata sitä, mutta vähän vahingossa menee sen mukaan pääosin kun jätän aamupalan syömättä. En ole itse huomannut erityisesti mitään positiivisia vaikutuksia, aamuisin on aika nälkä ja koiran kanssa lenkillä saattaa heikottaa, eikä tää auta laihtumiseenkaan, koska kolmellakin aterialla on itselleni niin helppo saada aika paljon kaloreita, koska tykkään syödä yhden melko ison lämpimän aterian. Ulostaminenkin toimi paremmin joskus kun söin viisi kertaa päivässä, nykyään käyn tarpeilla ehkä kolme kertaa viikossa. Noudatan tätä aika paljon vain siksi että yritän pitää painon ja ruokalaskun kurissa.

Vierailija
6/12 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ruokaikkuna vaihtelee työvuorojen mukaan. Yleensä syöminen alkaa klo 14 ja päättyy klo 22.

Mutta jos on aikaiset aamut (klo 04.30 alkaen) jolloin olen jo klo 22 nukkumassa, lyhennän ruokaikkunaa parilla tunnilla, eli lopetan syömisen klo 20. Silloin tulee vain 6 tuntia ruokailua yhtenä päivänä, sillä seuraavana päivänä ruokaikkuna aukeaa klo 12 ja päättyy klo 20.

Vaihtelen ruokaikkuna-aikoja siis lyhentämällä ruokailuaikoja tarvittavan määrän.. Esim. jos on ruokahäät lauantaina klo 12 (kirkko) niin ruokailu alkaa n. klo 13 eli minä suljen ruokaikkunani edellisenä iltana klo 21.

Helppo laskea, kun lisää tai vähentää +-4 tuntia ja lisää 12 tuntia päälle...

Veljeni ei meinannut uskoa, että pystyn ilman laskukonetta sekunnissa sanomaan kelloajan 16 tuntia etiäppäin Hän käytti kännykän laskinta tarkistaakseen vastaukseni... 4+12 niin helppoa...

Vierailija
7/12 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap söi että paino laski? Itellä ei ole laskenu juurikaan vaikka laihtumisen takia aloin.

Yllättävän helppoa on ollu 16 tunnin paasto. Ehkä ihan alussa kyttäs kelloa mutta nyt menee ihan rutiinilla. Paitsi painonpudotus.

Vierailija
8/12 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeiltu on muutama kuukausi. Olihan siihen kohtuu helpon sopeutua, mutta minulla ei paino pudonnut yhtään. Kolesteroli seurannassa huomasin, että ne arvot olivat huonontuneet. Lopetin 16/8 ruokailun. Ja ennen kuin kukaan sanoo, että söin epäterveellisesti, nin en. Kasviksia, hedelmiä, ei ylimääräistä makeaa tai herkkuja, ei pikaruokaa, ei alkoholia. Kaikille ei siis sovi, joten ylenpalttinen hehkutus on turhaa. Odotin paljon ja olin pettynyt.

Vierailija
9/12 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön 16/8 periaatteella. Mutta kyllähän tässäkin pitää kaloreita vahtia, helppo olisi ahmia ihan yli.

Laihtunut olen 6kg kahdessa kuukaudessa.

Vierailija
10/12 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan ruokaa liiaksi, että jaksaisin kikkailla. Ihanaa nauttia heti aamulla runsas ja täyttävä, terveellinen aamiainen. Itsellä on niin päin, että syöminen pitää koneen käynnissä.

Vierailija
11/12 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön arkipäivänä syömiseni n. klo 10-18. Syön aamiaisen, pari välipalaa ja lämpimän ruuan. Viikonloppuna on vähän leveämpi syömisikkuna. Aloitin viime elokuussa, ihan laihdutusmielessä. Kiloja ei ole oikeastaan lähtenyt, edelleen on pari kiloa enemmän kuin pitäisi. Enkä kauheasti ole kiinteytynytkään. Mutta paino ei ainakaan ole enää nousussa ja olo on tosi hyvä. En ole päivisin enää väsynyt ja nukun paremmin. Ennen nukuin liikaa ja olin silti väsynyt. En ole vielä tarkistanut rasva-arvojani, toivottavasti on niihin vaikuttanut. Aion jatkaa ja koitan syödä terveellisemmin, mutta myös herkutellen.

Vierailija
12/12 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatan melkein tuota 16/8 ruokavaliota. Työn takia mulle tulee siihen syömisikkunaan 4 tunnin katko kun en voi töissä syödä.

Syömättömyyttä mulla tulee klo 22-12, eli 14 tuntia. Klo 12-15 syön mitä huvittaa, yleensä vähähiilarista runsasrasvaista, sitten olen töissä 15.30-19. töistä tultua syön taas jotain, ja lopetan 21-22 välillä.

Vapaapäivinä helpompi noudattaa 16/8 kellon tarkkuudella.

Päivästä riippuen tulee syötyä 1600-1900 kcal. Maitokahvi siellä jossain välissä ei mielestäni haittaa.