Järjettömät koirarotuvalinnat
On älytöntä valita sellainen koirarotu, joka on jalostettu johonkin tehtävään, jollaista sille ei pystytä tarjoamaan. Aloitan tunnustamalla että minulla on suomenlapinkoira, vaikka asun kaupungissa eikä ole poroja.
Kommentit (9)
Minä asun pienessä kerrostalo asunnossa suomenpystykorvan kanssa.. Onneksi vain väliaikaisesti.
Olen aika pitkälti samaa mieltä. Tosin porokoira taitaa olla paimenkoira (?) ja ne pärjää ihmislaumassa aika kivasti vaikka eivät pääsekkään paimentamaan eläimiä.
Itse ihmettelen vimmaa ottaa metsästyskoiria, vaikka ei metsästä. Siinä tekee vain oman elämänsä ja koiran kouluttamisen hankalaksi, kun kolutusta haittaamassa on vietti, josta on kolutuksessa haittaa, mutta ei mitään hyötyöä, kun sitä ei ole tarkoitus hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
No miksi otit sellaisen?
Asuin silloin maalla. Ei ollut poroja kyllä silloinkaan. Siellä se oli ihan hyvä koira mutta kaupungissa on sille vähän liikaa kaikkea haukuttavaa.
Samaa mieltä. Älytöntä ottaa esimerkiksi rottakoiria kaupunkiin, jos ei sitten käytä sitä kaupunkirottien listimiseen.
Itsellä ollut pitkä lista cairneja ja westieitä jotka on siis jalostettu metsästämään rottia ja muita jyrsijöitä ja hyvin toimii normaali arki.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika pitkälti samaa mieltä. Tosin porokoira taitaa olla paimenkoira (?) ja ne pärjää ihmislaumassa aika kivasti vaikka eivät pääsekkään paimentamaan eläimiä.
Itse ihmettelen vimmaa ottaa metsästyskoiria, vaikka ei metsästä. Siinä tekee vain oman elämänsä ja koiran kouluttamisen hankalaksi, kun kolutusta haittaamassa on vietti, josta on kolutuksessa haittaa, mutta ei mitään hyötyöä, kun sitä ei ole tarkoitus hyödyntää.
No mä kasvoin perheessä jossa isä metsästi ja opin tykkäämään tosi paljon tietyn rotuisista koirista. Nyt mulla on karhukoira ja suomenpystykorva, joiden ominaisuudet ei riittäneet metsästykseen mutta joilla on just niitä muita ominaisuuksia mistä tykkään. Eli mitä pahaa siinä on? Pärjään sen riistavietin kanssa ja koirat sai uuden elämän kotikoirina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä kasvoin perheessä jossa isä metsästi ja opin tykkäämään tosi paljon tietyn rotuisista koirista. Nyt mulla on karhukoira ja suomenpystykorva, joiden ominaisuudet ei riittäneet metsästykseen mutta joilla on just niitä muita ominaisuuksia mistä tykkään. Eli mitä pahaa siinä on? Pärjään sen riistavietin kanssa ja koirat sai uuden elämän kotikoirina.
Minulla on myös metsästykseen kelpaamaton karhukoira kotikoirana ja hyvin ollaan pärjätty. Metsästyskoirarodut ovat usein terveitä ja hyväluonteisia (karhukoirissa toki vähän särmää) ja sopivat mainiosti koteihin, missä koiralle tarjotaan riittävästi liikuntaa.
Moni huono metsästyskoira on hyvä kotikoira, joka ei vaan saa siihen mahdollisuutta. Lisäksi on hyvä muistaa, että metsästys- ja koiran irtipitoaika on suhteellisen lyhyitä, eli käytössä oleva metsästyskoirakin on isoimman osan ajastaan kotikoira.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ollut pitkä lista cairneja ja westieitä jotka on siis jalostettu metsästämään rottia ja muita jyrsijöitä ja hyvin toimii normaali arki.
Jep kunhan vain jaksaa leikittää tarpeeksi niin ongelmia ei ole. Tai no ehkä vähän turhan haukkuherkkiä kerrostaloon mutta kyllä siitä selviää kun tarpeeksi väkevästi komentaa.
No miksi otit sellaisen?