Lapsilla väkivaltainen äiti
Olen lapsistani huolissaan oleva isä. Lasten äiti kuitenkin käyttää väkivaltaa lapsiani kohtaan varsinkin raskaan masennusjakson maanisessa vaiheessa ja lapset sitten kertovat itkien tästä minulle isäviikonloppuina. Onko kohtuutonta lasten huoltajuutta itselleni?
Kommentit (10)
Toimi jo äläkä täällä kirjoittele! On lastensuojeluilmoituksen paikka, jos lapset kärsivät väkivallasta kotonaan. Lapset voivat itse todistaa kokemansa oikeaksi. Masentunut äiti ei ole kyvykäs huolehtimaan lapsistaan, hyvä kun pystyy pitämään itsensä kasassa.
Mikset ole jo tehnyt lastensuojeluilmoitusta?
Vaadi heti lastesi huoltajuutta itsellesi. Moinen ak*nrohju ei voi pilata lastesi elämää. Pahimmassa tapauksessa vielä vahingoittaa heitä vakavasti. Herää nyt, ei lapsia voi anta tuollaisen äidin kanssa olla, yhtään. Tapaamisetkin valvotusti.
Kyllä miehet ovat sitten pöllöjä. Lapsille kuuluu turvallinen lapsuus joten toimi.
Vitsailetko??? Nyt äkkiä yhteys oikeusaputoimistoon ja samalla soitat lasten kotikunnan (missä lapset virallisesti kirjoilla) lastensuojeluun. Päivystysnumero löytyy nopeasti googlaamalla paikkakunnan nimen ja lastensuojelu. Puhelimessa saat samantien päivystävältä työntekijältä ohjeita miten toimia ja miten asiassa edetään. Väkivalta on rikos ja esim. lastensuojelun työntekijällä velvollisuus tehdä poliisille tutkintapyyntö kertomasi (ja mahdollisesti äidin/lasten kertomana heitä tavatessaan) perusteella. Sinun ei siis tarvitse ryhtyä salapoliisiksi tai viranomaiseksi. Riittää että kerrot edes jollekin viranomaistaholle kaiken mitä tiedät ja mitä epäilet. Viranomaisilla velvollisuus selvittää ja viedä asiaa eteenpäin. Huoltajuusasiat tulevat myöhemmin perässä, ensisijaista on nyt että väkivalta katkeaa ja lapset ovat turvassa. Turhaa ruveta vääntämään yksinhuoltajuuksista, kun se ei kuitenkaan tarkoita etteikö lapset edelleen voisi tavata äitiään. Tärkeintä on, että saatte ulkopuolisen apua ja väkivaltaan puututaan. Lapsen turvallisuus, etu ja hyvinvointi on tärkein, ei mikään oikeudenpaperi ja kuka on virallinen huoltaja ja kuka ei. Pissit vain omiin muroihisi jos teet tästä heti ensimmäisenä huoltajuusasian, vaikka todellisuudessa kyse on lapsiin kohdistuvasta väkivallasta.
Olet ihan yhtä syyllinen pahoinpitelyihin, jos et tee lastensuojeluilmoitusta.
Toisen vanhemman velvollisuus ja vastuu on suojella lapsia, myös väkivaltaiselta puolisolta.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsistani huolissaan oleva isä. Lasten äiti kuitenkin käyttää väkivaltaa lapsiani kohtaan varsinkin raskaan masennusjakson maanisessa vaiheessa ja lapset sitten kertovat itkien tästä minulle isäviikonloppuina. Onko kohtuutonta lasten huoltajuutta itselleni?
Siis masennusjakson maanisessa vaiheessa? Tarkoitatko bipolaarisuutta?
En ymmärrä kuitenkaan mikä on masennuksen maaninen vaihe? Siinä sairaudessa vaihtelevat masennus ja maanisuus, joko tai, ei ole mitään masennuksen maanista vaihetta tai maanisuuden masennusvaihetta. Nämä vaiheet ovat toistensa vastakohtia.
Tarkennatko? Ja jos lasten/lapsen äiti todella on väkivaltainen, mikset tee asialle mitään? Tehnyt jo ajat sitten?
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan yhtä syyllinen pahoinpitelyihin, jos et tee lastensuojeluilmoitusta.
Tämä on niin totta! Isäni seurasi hiljaa tossukkana vierestä kun äitimme sai väkivaltakohtauksia meitä lapsia kohtaan. Molemmat yhtä syyllisiä väkivaltaan, toinen tuki vaikenemalla ja toinen teki. Kumpaakaan en halunnut aikuisena tavata.
Tee lasu. Siis oikeasti. Ei ole ollenkaan kohtuutonta niin kauan kuin äidin lääkitys ei ole siihen malliin kunnossa, ettei käytä väkivaltaa.