2,5v ja 4v. puolipäivähoitoon, kun äiti jää vauvan kanssa kotona?
Mietin onko 2,5v. liian pieni hoitoon ison veljen kanssa 3krt viikossa aamupäiväksi? Tiedän ettei kaipaa virikkeitä, mutta toisaalta haluaisi ison veljen mukaan. Isolla veljellä olisi lisäksi kahtena päivänä viikossa seurakunnankerho 2,5h kerralla.
Kommentit (16)
Jossei halua lapselleen uskonnollista kasvatusta, ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin päiväkoti, osapäivähoidossakaan.
Meillä isot lapset 5-7 h päivässä päiväkodissa, maksut jotain 300 e /kk ja varmasti joka sentin arvoista! Maksaa vain puolet siitä mitä maksan siivousfirmalle kuussa ja hoitotunteja on pari sataa kertaisesti siivoustunteihin nähden.
Jos pienempi ei kaipaa virikkeitä, niin kenen tarpeista hoitoonvienti lähtee? Jos sinun, niin tiedät vastauksen itse, emme tiedä sinun motiivejasi jne.
Olen päiväkodissä töissä ja ihmettelen todella näitä " virikkeitä" ihmisiä. Neljä vuotias ei todellakaan tarvitse mitään mitä päiäkodissä on tarjota, jos on mahdollisuus olla äidin kanssa kotona ja käydä muutaman kerran kerhossa/vko.
2.5 vuotias sitäkin vähemmän.
Eskarivuosi on hyvä olla päiväkodissa ja sekin puolipäiväisenä, jos siihen on mahdollisuus. Joillakin lapsilla on etua olla päiväkodissa jo aikaisemmin (= kehitysviivästymät tms lapsen vaikeudet, perheen tilanne esim. sosiaaliset ongelmat...)
Lapset pärjäävät kyllä ihan mainiosti muidenkin turvallisten aikuisten seurassa kuin äidin. tekee sekä heille että äidille ja vauvalle ihan hyvää.
Mullakin on 2,5 v. poika ja olen kovasti etsinyt kerhoa tai vastaavaa kun tuntuisi kaipaavan kavereita ja tekemistä. Varmaan laitan pk:n just 2xvkossa aamupäiväksi heti kun täyttää 3.
pk en vienyt omianiakaan vaan kerhoilleet. Sieltä tulis kaikki pöpöt sieltä pksta sitten kotiinkin.
kai tiedätte että vaikka se mussukka olis siellä päikyssä vain 2 päivänä vkossa niin hän vie silti koko viikon paikan joltakulta joka sen oikeasti tartteis?!!!
kun isommat sisarukset kärsii tilanteesta kun äiti hoitelee ja SAA olla vauvan kanssa kotona. Aika aikaa kutakin, hetken ne lapset vaan pieniä ovat ja pitää vaan yrittää jaksaa itse keksiä " virikkeitä" isommille. Vie vaikka puistoon (sieltä saa leikkikavereita), mml kerhoihin ym. Ja seurakunnan kerho pari kertaa viikossa on ihan tarpeeksi isommalle.
teillä on rahaa laittaa lapset päiväkotiin, kun olette itse äitiyslomalla???
Mä olen osa-aikatöissä, ja sumplin aina työvuorot siten, että joko minä tai mieheni on lasten kanssa kotona. Eihän mulle jäisi mitään rahaa, jos vielä lasten hoidosta pitäisi maksaa!
4-vuotiaallekin riittäisi varmasti joko seurakunnan kerho tai osa-aikainen päiväkoti, jotta ei tarvitse olla monessa eri ryhmässä. Mielestäni parempi vaihtoehto olisi pitää 4-vuotiasta päiväkodissa vaikka kolmena päivänä noin kuusi tuntia kerrallaan.
saadaan olla ihan vain keskenämme ja perheenä, ei ole lapsista kukaan tuntenut että lykättäis pois tieltä uuden perheenjäsenen myötä, oltu terveitä jne. Ja hetkenhän he vain pieniä ovat. 4½v esikoinen käy 2-3x/vkossa srk kerhossa 3h kerrallaan ja perhekahvilassa käydään koko poppoo 1x/vkossa. Lisäksi ulkoilemme päivittäin ja sielläkin tapaa lapsia. Lapset siis 4½v, 2v ja 5kk.
Kauhutarinoita puistossa siitäkin kuinka koko perhe sairastaa putkeen kun vanhin tuo pk milloin täit milloin oksennusripulitaudit ym ja sairasteluun mennyt jopa 1kk putkeen=/
srk:n kerho eroaa päiväkodista? Siis lapsen kannalta? Siellä on vähemmän lapsia ja yksi uskovainen täti, vai mitä?
Lapsetkin nauttii kun saavat täysipainoisia aterioita, levosta huolehditaan ajallaan ja saavat askarrella, leikkiä, laulaa, ulkoilla ja olla ikätovereidensa seurassa.
Jos susta idea tuntuu hyvältä, niin se on teidän perheelle hyvä juttu.
Vain onnellisella äidillä voi olla onnellisia lapsia.
t. kolmen äiti, 3 v. ja 5 v. KOKOPÄIVÄHOIDOSSA ja vauva 3 kk kotona
Vierailija:
Lapsetkin nauttii kun saavat täysipainoisia aterioita, levosta huolehditaan ajallaan ja saavat askarrella, leikkiä, laulaa, ulkoilla ja olla ikätovereidensa seurassa.Jos susta idea tuntuu hyvältä, niin se on teidän perheelle hyvä juttu.
Vain onnellisella äidillä voi olla onnellisia lapsia.
t. kolmen äiti, 3 v. ja 5 v. KOKOPÄIVÄHOIDOSSA ja vauva 3 kk kotona
Jos haluaisin sisarukset viettämään aikaa keskenään, pitäisin heidät kotona. Nelivuotias ei välttämättä kaipaa alle kolmevuotiasta sisarustaan sekaantumaan kaverisuhteisiinsa.