Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten läheiselläsi tai itselläsi ilmeni skitsofrenia? Miten nopeasti pääsi/hakeutui hoitoon?

Vierailija
21.01.2019 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hakeutunut hoitoon masennuksen takia, lääkäri sitten huomasi, että kyse on muustakin. Sain lääkkeet enkä edes joutunut sairaalaan, kun huomattiin ajoissa. Näin minulle kerrotaan. Itse en muista siitä ajasta paljoakaan, joten en voi sanoa, mikä sai lääkärin hälytyskellot soimaan.

Vierailija
2/4 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kokenut, mutta kaksi läheistä:

- Exä. Oli aina ollut hieman vainoharhaiseen ajatteluun taipuvainen, mutta ei nyt sairaalloisesti. Ja kuittasi usein huumoriksi juttunsa, jos huomasi että toinen ei ota tosissaan. Kerran sitten tuli raskaassa elämäntilanteessa pahempi kausi. Mies oli ollut stressin takia outo jo kuukauden verran, mutta kerran kun tulin töistä, hän nyhjötti makuuhuoneessa äärimmäisen pelokkaan oloisena ja pesäpallomaila kädessä. Kun yritin kysyä mikä on, hän kielsi lähestymästä, koska "minusta lähtee outoa energiaa ja olen mahdollisesti noita". Kunhan pysyin kaukana, suostui sentänä kertomaan miksi on maila kädessä. Kuulemma Mossadin (Israelin tiedustelupalvelu) vakoojat on päässeet hänen jäljilleen ja yrittävät tappaa hänet. En saanut miestä rauhoittumaan millään joten pakko oli soittaa apua, kun pelkäsin että voi olla itsellenikin väkivaltainen jos kokee minutkin viholliseksi.

- Yli kuusikymppinen täti. En tiedä miten sekoaminen tapahtui alkujaan koska asun eri paikkakunnalla, mutta meille muille ilmeni, kun tuli ilmoitus poliisista isälleni, että tämmöinen nainen oli korjattu talteen kulkemasta talvella ilman vaatteita ja huutamassa sekavia. Naapureilta kuulimme myöhemmin, että oli käyttäytynyt oudosti jo kuukausia. Esim. lykännyt rahaa naapurin postiluukusta ja puhunut miten on kamalaa kun ihmiset on niin köyhiä. Ja sitten kun hänellä ei ollut rahaa, kun oli antanut ne pois vieraille, valitti että on kamalaa kun hänkin on niin köyhä että nälkää joutuu näkemään. Muistisairautta epäiltiin ensisijaisesti, mutta psykoosidiagnoosin sai ja neuroleptilääkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tähän huomauttaa, että psykoosi ja skitsofrenia eivät ole sama asia siinä mielessä, että kuka tahansa voi mennä psykoosiin tarpeeksi kuormittavan psyykkisen stressin takia. Ja silti ei sairastu eikä sairasta skitsofreniaa. Diagnosointi on siksi jätettävä ammatti-ihmisen tehtäväksi.

Sitähän en tiedä mistä on kyse yllämainituissa tapauksissa, mutta ihan näin selvyyden vuoksi.

Vierailija
4/4 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tähän huomauttaa, että psykoosi ja skitsofrenia eivät ole sama asia siinä mielessä, että kuka tahansa voi mennä psykoosiin tarpeeksi kuormittavan psyykkisen stressin takia. Ja silti ei sairastu eikä sairasta skitsofreniaa. Diagnosointi on siksi jätettävä ammatti-ihmisen tehtäväksi.

Sitähän en tiedä mistä on kyse yllämainituissa tapauksissa, mutta ihan näin selvyyden vuoksi.

Psykoosi ha psykoottinen ovat myös eri asioita.

Psykoottisen masennuksen diagnoosin voi saada vaikka ei ole harhainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi