Miksi kiusatut tulevat yleensä keskiluokkaisista kodeista?
Mistä johtuu? Onko eletty niin pumpulissa vai mikä on syynä? Osaako työväenluokan skidit puolustaa itseään paremmin?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä huomannut tuollaista. Kuka tahansa voi joutua kiusatuksi. Joskus syrjityksi voi joutua juuri se, joka on kaikkein jyräävin persoona.
No itse olen huomannut. Oma tulkintani on se, ettei lapsia valmisteta reaalielämään kotona ja sitten tulee yllätyksenä kun kaikki ei olekaan ystävällisiä, vaan siellä joukossa on hankalia tyyppejä, jotka haluavat alistaa. Jos lapselle opetettaisiin peruskeinoja kotona, nämä eivät jäisi uhreiksi. Työväenluokkaisilla pennuilla on yleensä se etu, että he ovat tottuneet vähän kovempaan meininkiin, johon kuuluu esimerkiksi karjumista ja mahdollista väkivallanuhkaa. Siinä ei sillä ylläty, jos joku alkaa koulunpihalla möykkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä huomannut tuollaista. Kuka tahansa voi joutua kiusatuksi. Joskus syrjityksi voi joutua juuri se, joka on kaikkein jyräävin persoona.
No itse olen huomannut. Oma tulkintani on se, ettei lapsia valmisteta reaalielämään kotona ja sitten tulee yllätyksenä kun kaikki ei olekaan ystävällisiä, vaan siellä joukossa on hankalia tyyppejä, jotka haluavat alistaa. Jos lapselle opetettaisiin peruskeinoja kotona, nämä eivät jäisi uhreiksi. Työväenluokkaisilla pennuilla on yleensä se etu, että he ovat tottuneet vähän kovempaan meininkiin, johon kuuluu esimerkiksi karjumista ja mahdollista väkivallanuhkaa. Siinä ei sillä ylläty, jos joku alkaa koulunpihalla möykkäämään.
Hah. Joo karjuminen ja möykkääminen ovatkin tosi hyödyllisiä taitoja. Vaikka koulupihalla olisikin tietyt lainalaisuudet, niin kyllä ne todelliset elämässä pärjäämisen taidot sieltä tulevat sitten lopulta esille ja vievät eteenpäin. Jos selviää niistä möykkääjistä peruskoulun ajan jotenkuten ja pystyy pysymään loitolla, niin sen jälkeen alkaa helpottaa ja tie on auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Joo karjuminen ja möykkääminen ovatkin tosi hyödyllisiä taitoja. Vaikka koulupihalla olisikin tietyt lainalaisuudet, niin kyllä ne todelliset elämässä pärjäämisen taidot sieltä tulevat sitten lopulta esille ja vievät eteenpäin. Jos selviää niistä möykkääjistä peruskoulun ajan jotenkuten ja pystyy pysymään loitolla, niin sen jälkeen alkaa helpottaa ja tie on auki.
Toiveajattelua. Noita möykkäreitä tulee vastaan koko aikuisikä ja vielä eläkeläisenäkin on mahdollisuus niihin törmätä. Jos opettelee elämänsä ensimmäisen kymmenen elinvuoden aikana perutaidot näiden kohtaamiseen, saa olla rauhassa. Muussa tapauksessa on se alistettu reppana koko loppuelämänsä ja jos ei muuta, niin märehtii muistoillaan hautaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen samoilla linjoilla. Itse olen keskiluokkaisesta perheestä ja jouduin koulukiusatuksi ja ainakin omalla kohdallani se oli juuri noin. Oletin kaikkien olevan ystävällisiä ja pitkään vaan ajattelin käsittäneeni asian jotenkin väärin, kun mua kiusattiin. Etsin syytä itsestäni enkä puolustautunut mitenkään ja sitten kiusaaminen jo riistäytyikin käsistä ja levisi.
Ei se aina tokikaan välttämättä ole näin, eri "luokissakin" on varmasti erilaisia perheitä, mutta itse kyllä näen jotain perää tuossa yleistyksessäkin.
Minua kiusattiin paljon, ja olen ns huonommasta perheestä.
Ei tullut maailman julmuus mitenkään yllätyksenä, mutta eipä se nyt mitään auta puolustautumaan. Jos sanoi takaisin, niin saivat vain haluamansa reaktion ja jatkoivat entistä innokkaammin.
Kiusaajat olivat itse näistä ylemmistä keskiluokan perheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiveajattelua. Noita möykkäreitä tulee vastaan koko aikuisikä ja vielä eläkeläisenäkin on mahdollisuus niihin törmätä. Jos opettelee elämänsä ensimmäisen kymmenen elinvuoden aikana perutaidot näiden kohtaamiseen, saa olla rauhassa. Muussa tapauksessa on se alistettu reppana koko loppuelämänsä ja jos ei muuta, niin märehtii muistoillaan hautaan saakka.
No hyvällä itsetunnolla ja tuella kyllä pystyy selviytymään öykkäreiden loukkauksistakin. Lapsen on hyvä oppia, että mitkä ovat omat rajat ja oikeudet ja tiedostaa että kiusaaminen on väärin. Mutta samalle tasolle kousaajan kanssa ei kannata alentua. Aikuisen tukea siinä tottakai tarvitaan. Jos kasvaminen oliskin noin yksinkertaista, että opi antamasn samalla mitalla takaisin, niin helppoahan se olisikin. Valitettavasti ne kousaajat jää usein vähän jumittamaan siihen omaan kuplaansa. Jos ei osaa katsoa peiliin, ajatella, neuvotella ja asettua toisen asemaan, niin aika pienet mahdollisuudet on oppia ja kehittyä. Kyllä se jumittaminen sitten jossain vaiheessa alkaa näkyä. Sosiaalinen neuvokkuus ja yhteys toisiin (erilaisiinkin) ovat kyllä huipputaitoja nykyelämässä. Huutamalla ja kyynärpäätekniikalla ei pääse kovin pitkälle. Vanhassa maailmassa saattoi päästä, ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse olen huomannut. Oma tulkintani on se, ettei lapsia valmisteta reaalielämään kotona ja sitten tulee yllätyksenä kun kaikki ei olekaan ystävällisiä, vaan siellä joukossa on hankalia tyyppejä, jotka haluavat alistaa.
Jos lapselle opetettaisiin peruskeinoja kotona, nämä eivät jäisi uhreiksi.
Työväenluokkaisilla pennuilla on yleensä se etu, että he ovat tottuneet vähän kovempaan meininkiin, johon kuuluu esimerkiksi karjumista ja mahdollista väkivallanuhkaa. Siinä ei sillä ylläty, jos joku alkaa koulunpihalla möykkäämään.
Kerro mulle mitkä ovat niitä "peruskeinoja"?
Heidät kasvatetaan liian kilteiksi ja muut huomioonottaviksi. Sitten kun kohdalle osuu se kuritta kasvanut ADHD tyyppi niin turpiinhan siinä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Heidät kasvatetaan liian kilteiksi ja muut huomioonottaviksi. Sitten kun kohdalle osuu se kuritta kasvanut ADHD tyyppi niin turpiinhan siinä tulee.
Näin kävi mulle. Tulen yrittäjäperheestä. Äiti siis yrittäjä. Tunteita negatiivisia en siis saanut näyttää kotona. Tämä johti siihen että nämä adhd pojat kiusasivat hiljaista tyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kenelle tahansa noin käydä. Voit saada nakkikioskilla turpaan. Tai joku tuntematon voi lyödä puukolla selkään metrossa. Mutta pitäiskö siis aina kulkea varuillaan, valmiina lyömään tai puukottamaan takaisin? Kyllähän tä yhteiskunta perustuu luottamukseen. Että suurinpiirtein voi luottaa että toinen ihminen toimii oikein ja on hyvä. Eihän tästä muuten mitään tulisi. Sellaiseen luottamukseen lapset on pakko kasvattaa, jotta ne pystyvät tässä maailmassa toimimaan.
Johtuisikohan vaikka siitä että keskiluokkaisia koteja on varmaan selvästi enemmän kuin muita? Lisäksi yritämme kasvattaa lapsemme kohteliaiksi ja muut huomioonottaviksi jotta myös heistä tulisi tulevaisuudessa keskiluokkaisia.
Itse kyllä yritän hieman vaimolta salaa kouluttaa meidän isokokoista läpeensä kilttiä poikaa siihen mitä öykkäreille tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi mulle. Tulen yrittäjäperheestä. Äiti siis yrittäjä. Tunteita negatiivisia en siis saanut näyttää kotona. Tämä johti siihen että nämä adhd pojat kiusasivat hiljaista tyttöä.
Miten äitisi yrittäjyys liittyy tähän? Mielestäni ei ole yhteiskuntaluokka -kysymys ollenkaan.
Suomalaiset on kaikki niin keskivertoa, että ei kukaan halua tunnustaa tulevansa köyhästä, saati sitten jopa rikkaasta perheestä. Jälkimmäiseen syyllistyminen on se suurin häpeän aihe.
Minua lyötiin jo kotona siinä keskiluokkaisessa perheessä, joten olin hyvä uhri, kun olin jo valmiiksi tottunut ottamaan turpiin.