Miten elämänlaatu parani kun lopetit alkoholin käytön?
Sinäpä se. Itse olen ollut ilman tämän vuoden ajan ja ajattelin olla ilman alkoholia koko vuoden.
Ennen join perseet vähintään kerran viikossa ja tissittelut päälle.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Rahaa säästyi, kunto ja ulkonäkö parani, laihduin, en vaan koe tarvitsevani alkoholia enää mihinkään. Vastenmielistä myrkyttää itseään ja sitten morkkiksissa itkeä kun on sekoiltu ja paha olo.. yäk. Vihaan sitä ihmistä joka olin silloin kun join. Nyt olen löytänyt rauhan elämääni.
Joitko paljon ennen lopettamista? Miten sosiaalinen elämäsi muuttui tämän myötä?
No ei ole karapulaa eikä väsytä. Rahaa säästyy. 15 päivää selvinpäin.
Alkoholinkäytön aiheuttamat morkkikset ja masistelut tietenkin hävisi, mutta eipä muuten mikään ole oikeastaan parantunut. Säästyneet rahat on mennyt vaatteisiin ja lankoihin (aloin neuloa koska lopetin myös röökinpolton samaan aikaan) mutta en esim ole laihtunut tai nuku aiempaa paremmin.
Silti ei harmita.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholinkäytön aiheuttamat morkkikset ja masistelut tietenkin hävisi, mutta eipä muuten mikään ole oikeastaan parantunut. Säästyneet rahat on mennyt vaatteisiin ja lankoihin (aloin neuloa koska lopetin myös röökinpolton samaan aikaan) mutta en esim ole laihtunut tai nuku aiempaa paremmin.
Silti ei harmita.
Kuinka kauan olet ollut juomatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa säästyi, kunto ja ulkonäkö parani, laihduin, en vaan koe tarvitsevani alkoholia enää mihinkään. Vastenmielistä myrkyttää itseään ja sitten morkkiksissa itkeä kun on sekoiltu ja paha olo.. yäk. Vihaan sitä ihmistä joka olin silloin kun join. Nyt olen löytänyt rauhan elämääni.
Joitko paljon ennen lopettamista? Miten sosiaalinen elämäsi muuttui tämän myötä?
Lähes joka viikonloppu baariin.. no ne ryyppykaverit jäivät pois elämästä ja painostivat tietysti kuukausia juomaan. Eivät ne olleet oikeita ystäviä.
No ainoa parannus elämänlaatuun on helpommat herätykset arkisin töihin. En mä arkisin paljon juonut, muutamat kaljat, mutta ne aamuisin väsytti. Viikonloput meni sitten juhliessa.
Alkoholin liikakäyttö oli pakko lopettaa uuden parisuhteen alkaessa. Nykyinen puoliso ei hyväksy arkikaljoja ja viikonloppuisinkin on tyytyminen yhteen viinipulloon.
En mä tiedä mitä tässä tällaisessa elämässä nyt oleellisesti on mukavampaa ja parempaa. Kyllä musta oli mukava rentoutua alkoholin avulla ja juhliakin oikein kunnolla silloin tällöin. Sanotaanko nyt vaikka näin, että monesta kivasta jutusta saisin vielä kivemman alkoholilla, kuten nyt vaikka kylpylälomasta :)
Ajatus on kirkas ja selvä, jää aikaa monelle eri tekemiselle kun ei se alko häiritse ja vie olotilaa sellaiseksi että siitä muun tekemisestä ei tule mitään. Ja säästyy rahaa. Täysraittiina (tupakin tosin jätin jo kauan aiemmin pois) jää rahaa järkeviin ostoksiin. Pari uutta (tai siis käytettyä) kaksiota on tullut ostettua sen jälkeen kun alkoholituotteista luovuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes joka viikonloppu baariin.. no ne ryyppykaverit jäivät pois elämästä ja painostivat tietysti kuukausia juomaan. Eivät ne olleet oikeita ystäviä.
Ette siis koskaan tehnyt muuta kuin kävitte baarissa? Miksi et mennyt mukaan vaikket juo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette siis koskaan tehnyt muuta kuin kävitte baarissa? Miksi et mennyt mukaan vaikket juo?
Niin, joimme aina. Meninkin pari kertaa, järkyttävää sekoilua joka selvinpäin ei ollut hauskaa, tappelua ja minun haukkumista ja painostusta ”pilaat koko illan!! Juo!! Laitetaan salaa sen juomaan kossua!! Mä ostan sulle!! Juo juo oot niin tylsä sä pilaat kaiken mikset juo!!” Mieluummin jäin kotiin katsomaan vaikka leffaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, joimme aina. Meninkin pari kertaa, järkyttävää sekoilua joka selvinpäin ei ollut hauskaa, tappelua ja minun haukkumista ja painostusta ”pilaat koko illan!! Juo!! Laitetaan salaa sen juomaan kossua!! Mä ostan sulle!! Juo juo oot niin tylsä sä pilaat kaiken mikset juo!!” Mieluummin jäin kotiin katsomaan vaikka leffaa.
Mitä helve tin jengiä 😂 Miten viihdyit noiden kanssa edes kännissä?
No ei ole morkkiksia, mitkä oli aivan järkyttävät vuosikausia. Kasvot ei ole niin turvoksissa, lisäksi ei haise vanha viina eikä tule rokulipäiviä.
Oudointa kuitenkin on että vaikka alkoholi turvotti esim. kasvoja niin olin paljon laihempi kuin nykyisin ja veriarvot paljon paremmat, tosin olin nuorempi. Ja tuli juotua kerran viikossa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu tuo toiseksi viimeinen lause.
Mä en lopettanut, mutta vähensin huomattavasti.
Ennen meni viinipullo neljänä päivänä viikossa ma-to, ja perjantaisin tuplasti eli yhteensä kuusi pulloa viiniä viikossa!
Nykyään menee pullo viiniä viikossa - yleensä pe-iltana. (Poislukien jos mennään ulos syömään la, silloin otan myös sen ruokalajiin kuuluvan viinisuosituksen, mutta käydään ehkä kerran kuussa ravintolassa syömässä, ei useammin.)
Rahaa säästyy tietysti aika paljonkin (keskimääräinen pullon hinta 15 eur joten kuukaudessa (6x15x4)-(15x4)= 360-60 = 300 euroa kuussa!), lisäksi olen energisempi ja kroppa ja kasvot tuntuvat vähemmän turvonneilta. Etenkin kasvoista huomaa selkeästi eron... Ja laihtunutkin olen.
Terveempi olo ainakin on! En siis itse ole luopunut alkoholista kokonaan, saatan juhlien yhteydessä kyllä vetää ne perseetkin, mutta näitä tilanteita on se noin 4-5 kertaa vuodessa. Plussia on, että morkkista ei ole, ei masenna, on aina ajokunnossa ja toimintakykyinen, ei ahdistella baareissa, ei mene rahaa niin paljoa, nukkuu paremmin yms.
Join ennen joka viikonloppu.. Kun tapasin mieheni olin jo alkanut hidastamaan tahtia, hän oli yksi hyvä syy lisää vähentää entisestään.. Selvinpäin enemmän ollessa älysi rajata huonot kaverit pois (ovat nyt linnassa joten ihan hyvä), sekä sai uusia kavereita.
Olen myös mukana selvinpäin, vaikka kaverit juo välillä, mikä on mukavaa, jos seura on hyvää :) Joskus miehen kavereiden kanssa (osa omia kavereita myös nykyään) on hankala olla kun ovat kännissä, olo on ulkopuolinen kun ei kännissä avaudu omista asioistaan tai huuda omia mielipiteitään muiden päälle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helve tin jengiä 😂 Miten viihdyit noiden kanssa edes kännissä?
Olimme aika nuoria kaikki :)