Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka KAUAN olette toimineet suosittelijoina työn haussa?

Ap
13.01.2019 |

Toimin ex-kollegan suosittelijana vuosia sitten. Nyt hän otti taas yhteyttä, että voisinko taas toimia suosittelijana. Tällä kertaa haluaisin sanoa ei, koska yhteisestä työpaikasta on 10 vuotta aikaa ja ex-kollega on vaihtanut alaakin. En nyt niin innoissani ollut tästä hommasta aiemminkaan, mutta halusin jelpata ex-kollegaa vaikeassa elämäntilanteessa eteenpäin elämässä. En edes tiedä, että miksi työpaikan vaihto kiinnostaa taas (työpaikka vaihtunut jo pariin kertaan).

Kuinka kauan te olette toimineet suosittelijoina?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kehdannut samaa ihmistä pitää suosittelijana muutamaa vuotta sen jälkeen kun yhteinen taipaleemme on loppunut. 

Omiltani olen kysynyt, että saako heidät laittaa, mutta kohteesta riippuen olen joskus kyllä kirjoittanut että heidän yhteystietonsa saa pyydettäessä. Antaa itselle pelivaraa vielä kysyä ja valita suosittelijoita paikan mukaan.

Vierailija
2/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa AP pitkältä ajalta. Olisiko aika kysyä, löytisikö hän mahdollisesti tuoreempia suosittelijoita? Kysymyksen voi varmaankin esittää niin, ettei toinen ota sitä loukkaavana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa että ei näin kaukaisella suosittelijalla tee mitään. Niin kuin ei teekään, jos joku soittaisi, joutuisit sanomaan ettet tiedä mitä se nykyään puuhaa, kun tunsit kymmenen vuotta sitten.

Mulla oli vaikea keksiä suosittelijaa, kun olin 10 vuotta samassa hommassa, ja halusin etsiä töitä niin ettei pomo tiedä.

Vierailija
4/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuollaisessa suosittelupuhelussa oikein tapahtuu? Tuntuu kauhean kiusalliselta tilanteelta, kuten esimerkiksi:

”haloo”

”Hei, sä tunsit tämmösen ja tämmösen tyypin.”

”Joo”

”Olikse hyvä tyyppi?”

”Juu.”

”Okei. Oota mä kirjotan tän ylös...oli hyvä tyyppi. Entä muuta?”

”Eipä juuri muuta.”

”Okei.”

”Joo.”

”Jees. Mutta kiitti nyt. Moro.”

”Okei moi.”

”Moi.”

Vierailija
5/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Ei minulle ole koskaan tämän ihmisen rekryprosessin aikana soiteltu (muiden suositeltavieni osalta kylläkin), ja koen että joutuisin suht kiusalliseen tilanteeseen jos soitettaisiin. Kun omasta mielestäni hyvä suosittelija osaa aidosti kertoa, millainen työntekijä on kysessä ym. Ja tässä tapauksessa en (enää) osaa sanoa, ja kun en tätä uutta alaa edes tunne, niin en tiedä että mitä ominaisuuksia arvostetaan.

Oma intuitio jotenkin sanoo, että jotain on vialla jos ei tuoreempia suosittelijoita omalta uudelta alalta löydy, niin en haluaisi sotkeutua tähän kuvioon ollenkaan.

Vierailija
6/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuollaisessa suosittelupuhelussa oikein tapahtuu? Tuntuu kauhean kiusalliselta tilanteelta, kuten esimerkiksi:

”haloo”

”Joo”

”Olikse hyvä tyyppi?”

”Juu.”

”Eipä juuri muuta.”

”Okei.”

”Joo.”

”Okei moi.”

”Moi.”

No meidän alalla ainakin on pienet piirit, varmaan tuntisin sen joka soittaa. Sanoisin esim että hyvin se tulee toimeen kaikkien kanssa, ja on oma-aloitteinen.

Kerran yhdestä ihmisestä sanoin, että on perusteellinen tutkijatyyppi. Koitin kautta rantain ilmaista, ettei ehkä siinä arkityössä joustavin.

Vierailija
7/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Ei minulle ole koskaan tämän ihmisen rekryprosessin aikana soiteltu (muiden suositeltavieni osalta kylläkin), ja koen että joutuisin suht kiusalliseen tilanteeseen jos soitettaisiin. Kun omasta mielestäni hyvä suosittelija osaa aidosti kertoa, millainen työntekijä on kysessä ym. Ja tässä tapauksessa en (enää) osaa sanoa, ja kun en tätä uutta alaa edes tunne, niin en tiedä että mitä ominaisuuksia arvostetaan.

Oma intuitio jotenkin sanoo, että jotain on vialla jos ei tuoreempia suosittelijoita omalta uudelta alalta löydy, niin en haluaisi sotkeutua tähän kuvioon ollenkaan.

Minä pyysin kaveriani entisestä työpaikasta, koska en halunnut pyytää ketään muuta.

Yhteisestä työtaipaleesta on kauan ja ala vaihtunut. Toivoisin, että kaveri sanoisi suoraan, jos ei halua suositella. Ei se minua haittaa. Vialla uudempien ex kollegoiden kohdalla on ainoastaan se, että vaivaa se etten kehtaa pyytää ketään muuta kuin kaveriani, vaikka olen aina tehnyt hyvin työni. Työyhteisöt ovat yt-uhan alla olleet kuitenkin hieman ankeita yhteisöjä, enkä halua vaivata ihmisiä sellaisista paikoista.

Minusta ei ole soitettu, koska harvoin laitan niiden ihmisten nimiä papereihin keltä olen kysynyt suosittelua.

Vierailija
8/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Mielestäni kenenkään ei tarvitse keksiä mitään. Mitä sanoisit, jos olisit edelleen siellä työpaikassa missä olit ja jossa tiesit hänen työtapansa?

Miksi et kertoisi siitä. Sen perusteella hän sinua suosittelijaksi pyysi. Jos et halua suositella, lähetä viesti. "Hei xxxx, mietin tuota suositteluasiaa. Yhteistyöstämme on jo 10 vuotta. Voitaisiinko sittenkin sopia niin, että pyydät jonkun toisen. Toivottavasti ymmärrät. Minulla työkiireitä ja ruuhkavuosien stressiä (esim?) enkä nyt oikein ehdi yhtään ylimääräiseen..."

Vierailija
9/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi suoraan sanoa asianosaiselle?

Vierailija
10/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän tavan mukaan pari vuotta siitä työpaikasta lähtiessä. Tuon pidempinä aikoina ihmiset kerkiävät muuttumaan paljon.

Vierailija
11/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Mielestäni kenenkään ei tarvitse keksiä mitään. Mitä sanoisit, jos olisit edelleen siellä työpaikassa missä olit ja jossa tiesit hänen työtapansa?

Miksi et kertoisi siitä. Sen perusteella hän sinua suosittelijaksi pyysi. Jos et halua suositella, lähetä viesti. "Hei xxxx, mietin tuota suositteluasiaa. Yhteistyöstämme on jo 10 vuotta. Voitaisiinko sittenkin sopia niin, että pyydät jonkun toisen. Toivottavasti ymmärrät. Minulla työkiireitä ja ruuhkavuosien stressiä (esim?) enkä nyt oikein ehdi yhtään ylimääräiseen..."

Sanotaanko näin, että oppirahat on maksettu - enää en kilttiyttäni suostuisi tämän ihmisen suosittelijaksi. Mitään ruuhkavuosia tai muita tekosyitä en aio keksiä, en tämän ihmisen kanssa ole nykyisin tekemisissä, joten kommenttienne pohjalta viestitin hänelle ystävällisesti, mutta suoraan: nyt on jo jonkun muun suosittelijan vuoro.

Kiitos kaikille.

Vierailija
12/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvän tavan mukaan pari vuotta siitä työpaikasta lähtiessä. Tuon pidempinä aikoina ihmiset kerkiävät muuttumaan paljon.

Jos on ollut pätkätöissä viimeiset 5 vuotta, keneltä kehtaa kysyä, jos ei ole luonut vahvoja kontakteja?

Kaikki tutut kehuvat minua ja toimintatapojani, mutta eivät ole työkavereita mistään paikasta. Minulla ei ole sellaisia yhteyksiä.

Miksi monella linkedin täynnä todella vanhojakin kontakteja ja niitä on kymmenittäin?

Kelpaako pelkät linkedin suositukset?

Vierailija
13/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Sanotaanko näin, että oppirahat on maksettu - enää en kilttiyttäni suostuisi tämän ihmisen suosittelijaksi. Mitään ruuhkavuosia tai muita tekosyitä en aio keksiä, en tämän ihmisen kanssa ole nykyisin tekemisissä, joten kommenttienne pohjalta viestitin hänelle ystävällisesti, mutta suoraan: nyt on jo jonkun muun suosittelijan vuoro.

Kiitos kaikille.

Tuo on hyvä, juurikin noin kuuluu toimia.

Hyvä sinä!

Vierailija
14/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Kiitos kaikille.

Harvoinhan ex kollegoiden kanssa ollaan tekemisissä. Minä kirjoitan suositukset linkediniin yhteisten kokemusten pohjalta, jos koen kollegan toimineen työssään hyvin ja annan muutaman esimerkin miksi henkilö on mielestäni hyvä. Sitä varten Linkedin on. Voimme kertoa kaiken muun lisäksi kollegoistamme siellä. Omassa linkedinissä alkoi noin vuosi sitten hyvä aalto, jossa moni vapaaehtoisesti on kirjoittanut kollegoiden hyvistä ominaisuuksista. Se on mielestäni hyvä tapa rakentaa sitä yhteisöä. Näkee mitä muut ovat sinusta mieltä.

Vierailija
15/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele ikinä ketään. Koskaan ei tiedä onko se saikkukone tai muuten vaan rosvo.

Vierailija
16/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset muuttuvat, työvälineet muuttuvat, työympäristö muuttuu (avokonttorit ym), joten suositukset ovat pitkälti sidonnaisia aikaan ja tiettyyn työhön.

Vierailija
17/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärrä ongelmaasi. Jos uudesta paikasta soitetaan, niin voithan sanoa suoraan, että tämä henkilö oli työkaverisi 10 vuotta sitten, ja silloin hänellä oli nämä ja nämä vahvuudet. Sen uudempaa kokemusta sinulla ei ole. Toki voit kaverillesi sanoa, että joku toinen suosittelija olisi parempi, kun sinun kokemuksesi on niin kaukaa.

Vierailija
18/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”haloo”

”Joo”

”Olikse hyvä tyyppi?”

”Juu.”

”Eipä juuri muuta.”

”Okei.”

”Joo.”

”Okei moi.”

”Moi.”

Ei se nyt ihan noin mene, mutta melkein.

Toimin suosittelijana useallekin työmiehelle.

Uusi työnantaja kun soittaa, niin kyllä ne tietävät mitä se tarkoittaa jos ammattilainen sanoo toiselle että ”on hyvä ukko”.

Vierailija
19/19 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sen työn perusteella mitä tehtiin yhdessä ja sen pohjalta miten henkilö hoisi työnsä. Kieltäydyn, jos en halua suositella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi