Hammaslääkäriä tai -hoitajaa paikalla?
4 - 5 hammasjuuren päällä on pieni näppy kuin fisteli, siitä tuli hieman märkää. Tämä uusii aina kun olen tyhjentänyt näpyn. Ainoastaan painaen on juuret arat, johtuneeko narskuttelusta vaikka yökisko onkin. Kannattaako koittaa varata tk hammaspäivystykseen, ehtiivätkö lyhyessä ajassa hoitaa ja saako hampaan kunnolla puudutettua, jos siellä on tulehdus? Vai menenkö yksityiselle? Voiko johtua poskionteloista tämä vaiva? Jännitän hitokseen kipua jos puudutus ei tehoa.
Kommentit (12)
Eijöhän siellä ole tulehdus hampaanjuuressa ja siksi tulee mätää. Itellä oli näin. Eli äkkiä tarkastamaan asia! Kyllähän ne kipulääkettä antaa.
Hammaslääkäriin! Ei johdu narskuttelusta vaan siitä että hammas on ydintä myöten tulehtunut. Juuren ympärille on muodostunut märkäpesäke, joka nyt vapautuu suuonteloon siellä niin kauan oltuaan. Hampaalle tehdään juurihoito tai se poistetaan.
Päivystykseen pääset kyllä.
Siis kysyt tosissasi tällaista etkä ole mennyt lääkäriin? Kyllä, 100% varmasti on tulehdus ja tarvitsee juurihoidon. Tuskin narskuttelusta tuohon kuntoon menee varsinkin, jos on kisko käytössä. Ja tulehtunut hammas ei välttämättä puudu. Äkkiä lääkäriin.
Ja älä kipua pelkää, tänä päivänä saadaan puudutettua kivuttomaksi. Pitää vaan heti sanoa jos pikkuisenkin tuntuu niin lisätään puudutetta.
Viikko sitten soitin tk hammaspäivystykseen eikä minua otettu sinne! En ehkä tarpeeksi painottanut että on kipua hampaan juurissa. Siis jokunen kk sitten kävin jo ham.lääkärissä ja hän sanoi, että syö Buranaa, ei ole selvää tulehdusta juurissa. Kuvattiin myös. Siksi olen odotellut. Ien näyttää normaalille ja hammas itse ei ole kipeä.
En tiedä saako puudutettua kunnolla, en halua juurihoitoa, poistaa vois hampaan.
Itse luin jostain että jos on kova narkuttelemaan, niin juurihoidettu hammas ei kestä pitkään ja halkeaa. Minulla on halennut jo muutama hammas, narkuttelen aivan käsittämättömällä voimalla, siksi haluan hampaan poiston.
Yksityisellä maksaa hoito maltaita, mutta voi valita hammaslääkärin.
Ainahan noita ei käsitellä päivystysasioina vaan kiireettöminä tai semi-kiireellisinä. Menisin yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan noita ei käsitellä päivystysasioina vaan kiireettöminä tai semi-kiireellisinä. Menisin yksityiselle.
Niin, samaa mieltä. Ihmeellistä, että tk hmlääkäriin ei pääse näissä asioissa nopeasti.
Ap (paniikissa)
No ei ole välttämättä kauhee kiire hampilaan. Mulla oli tässä kuukausi sitten samanlainen fisteli mistä tuli mätää, jonkun aikaa oli siinä ja tuli mätää, kunnes häipyi pois koko fisteli ja hammasta ei edes särje! En mennyt mihinkään, helmikuussa on hampila aika,tarkastus, niin saavat sitten katsoa mikä siellä ollut.
Siis yläleuan hampaista on kyse.