Vain kananmuna-allergia?
Onko kenekään lapsella pelkästään kananmuna-allergiaa? Itse en ole kuullut näin olevan...
Meillä on tytöllä todettu kananmuna-allergia. Muut (maito ja viljat) olivat RASTeissa negatiiviset. Kuitenkin itse epäilen ainakin tuota maitoa.
Tyttö on saanut pelkkää rintamaitoa. Aiemmin on vähän kokeiltu korviketta. Nyt sai muutamana päivänä kokeeksi korviketta, noin 10-20 ml. Tuloksena ilmavaivoja ja hieman masukipuja.
Kananmunaan reagoi voimakkaasti iholla.
Voisiko nuo pelkät ilmavaivat olla maitoallergian oire?
Vai haenko nyt ihan hakemisen ilosta muutakin allergiaa kuin tuo kananmuna?
Pienempänä tyttö oksenteli paljon, ripuloi vihreää kakkaa jne. Ja tuota maitoallergiaa on epäilty jo 6 viikon iästä. Altistettiin kerran, mutta epäonnistuneesti: tyttö ei osannut eikä osaa vieläkään juoda pullosta, joten korvikemäärät jäi silloin liian pieniksi....
Kommentit (4)
rajuja ja kauheen kutisevia. Meillä ei oo mitään kananmunallisia ruokia syöty sen jälkeen ja hyvin pystyy tekee ruokaa ja kikkailee muilla aineilla. Maito-allergiasta tulee kyllä nuo oireet mitä sinä kuvailit, minun mielestä.
Hei!
Ei sitä tiedä kuin kokeilemalla. Testit antavat viitteitä tilanteesta, mutta kyllä ne silti on altistamalla kokeiltava.
Maitoallergia aiheuttaa meillä ummetusta, ja joillakin se kuulemma aiheuttaa ripulia. Joten suolistoon liittyvät oireet voivat hyvinkin olla maitoon liittyviä.
Meillä ei kananmunan ja maidon lisäksi sovi myöskään vehnä.
Lapsi reagoi kananmunaan voimakkaasti myös ilmavälitteisesti. Suuhun ei ole kananmunaa saanut kuin aikanaan imetyksen aikana sen mitä äidinmaidosta kulkeutuu. että suun kautta saadun kanamunan aiheuttamaa reaktioita ei teidetä.
Ei kyllä varmasti aikoihin voida kokeillakaan, kun lapsi reagoi tosiaan ihollaan jo siihen jos oleskelee tiloissa, joissa on samana päivänä valmistettu/lämmitetty ruokaa joka sisältää kananmunaa. Ei siis juurikaan käydä kaupoissa joissa paistetaan itse leivonnaisia, saatika kyläillä toisten kodeissa.
Joissakin juhlissa missä oltiin tuotiin ruokapöytään höyryävän lämmin munavoi ja poika alkoi välittömästi oksentamaan + järkyttävät iho-oireet viikon riesana. Voi siis reagoida tuollakin tavoin kananmunaan. Meillä onkin siis nykyisin " munaton koti" :-)
Niin piti vielä nykyisiin oireisiin lisätä..Ilmavaivojen lisäksi tytöllä ei ole tullut kakkaa sen jälkeen kun alkoi saamaan vähän tuota korviketta. En tiedä onko sillä merkitystä....Toisaalta olen lukenut, että se voi olla merkki allergiasta.