Päiväkoti luo tietoisesti lapsiin kilpailumentaliteettia
Lapsen päiväkodissa kaikesta tehdäön kilpailu. Kenellä on ensin ulkovaatteet päällä. Kuka riisuu ulkovaatteet nopeimmin. Kuka kerää ensin lelut. Kuka voittaa!
Lapselle on nyt tullut kaikesta kilpailua ja hirveä kilpailuvietti. Itse en haluaisi lasta kasvattaa tällaiseen kilpailuajatteluun. Elämä ei ole kilpailua, ei tarvitse olla ensimmäinen, voitto ei ole tärkeää. Mutta päiväkodissa tuputetaan joka asiassa päinvastaista viestiä.
Olen yrittänyt keskustella asiasta ja sain vain kylmiä katseita. Kun kilpailulla he saa asiat sujumaan ja lapset tekemään itse. Eli kasvattavat lapsiin sisäisen motivaation sijaan ulkoisen motivaation.
Missä on se päiväkodin ja kodin kuuluisa kasvatuskumppanuus?
Kommentit (9)
Kapitalismin idea on kilpailla toisia vastaan, eli hyväksikäyttää toisia ihmisiä ja systeemeitä niin paljon kuin pystyy. Lapsesi kasvatus on siis täydellistä. Lisäksi olisi eduksi, jos hänestä tulisi psykotaatti tai vähintään narsisti.
Joo, no, pakko siihen pukemiseen on saada jotain vauhtia. Ja moneen muuhunkin hommaan. Muuten kaikki mahdollinen menee sen kaikkein hitaimman etanan mukaan.
Eikä sekään ole oikein.
Vierailija kirjoitti:
Joo, no, pakko siihen pukemiseen on saada jotain vauhtia. Ja moneen muuhunkin hommaan. Muuten kaikki mahdollinen menee sen kaikkein hitaimman etanan mukaan.
Eikä sekään ole oikein.
Pukemisen järjestämiseen on aika paljon muitakin keinoja kuin nopeuskilpailut. Esim. se, että porrastetaan toimintaa, ja ne hitaammin pukevat lapset, eli nämä "etanat" laitetaan pukemaan hyvissä ajoin. Tai joku ripeästi pukeutuva porukka siirtyy ulos ihan ekana, jolloin ei tarvitse odotella verkkaisempia pukijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sekään ole oikein.
Pukemisen järjestämiseen on aika paljon muitakin keinoja kuin nopeuskilpailut. Esim. se, että porrastetaan toimintaa, ja ne hitaammin pukevat lapset, eli nämä "etanat" laitetaan pukemaan hyvissä ajoin. Tai joku ripeästi pukeutuva porukka siirtyy ulos ihan ekana, jolloin ei tarvitse odotella verkkaisempia pukijoita.
Ei se onnistu jos on vain yksi hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta hyvältä. Oletko tarkistanut henkilöstön kelpoisuuden? Itse olen varhaiskasvatuksen opettaja eikä tulisi mieleenkään toimia tuolla tavoin.
On pätevä lto ja lastenhoitajat ovat vanhempia naisia, jotka olleet 20-30-vuotta kyseisessä paikassa töissä. Kunnallinen päiväkoti.
Vierailija kirjoitti:
Kapitalismin idea on kilpailla toisia vastaan, eli hyväksikäyttää toisia ihmisiä ja systeemeitä niin paljon kuin pystyy. Lapsesi kasvatus on siis täydellistä. Lisäksi olisi eduksi, jos hänestä tulisi psykotaatti tai vähintään narsisti.
Kieltämättä sellainen massan joukkokasvatus minusta siellä menossa. Lapsen pitää olla hajuton, mauton ja vaivaton, se on tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sekään ole oikein.
Ei se onnistu jos on vain yksi hoitaja.
Tuskinpa ihan jokaisessa ryhmässä kuitenkaan päivittäin on paikalla pukemistilanteissa vain yksi hoitaja. Jos on, niin työsuojeluvaltuutettuun sitten yhteyttä.
Toki tiedän itsekin nämä haasteelliset tilanteet kun joku on poissa ja sijaisia ei tilata, mutta missään ei tasan tarkkaan ole tällaista tilannetta joka päivä.
Voit sanoa heille että toivot ettei kilpailla pukemisessa. Joukossa voi olla lapsia jotka tekisi mielellään muuta kuin pukisi. Hitaammat pukemaan ensiksi ja nopeimmat ihan viimeiseksi. Hitaille voi keksiä muita keinoja mikä saa heidät innostumaan pukemisesta. Toisessa huoneessa pukeminen esimerkiksi. Isossa lapsiryhmässä voi joskus olla vain kaksi työntekijää pukemisessa. Voi olla haaste.
Ei kuulosta hyvältä. Oletko tarkistanut henkilöstön kelpoisuuden? Itse olen varhaiskasvatuksen opettaja eikä tulisi mieleenkään toimia tuolla tavoin.