Näkökentässä häiriöitä, pelottavaa
Tajusin äsken etten näe näytölle kunnolla. Näkökentässä väreilee aivankuin peilimäisiä, vähän vedenpintaa muistuttavia kohtia. Aluksi sitä oli vaan vähän mutta nyt jo niin paljon että tarkasti pitää katsoa että pystyy kirjoittamaan. ja häiriöitä on enemmän oikeassa "yläkulmassa" näköä.
Ei päänsärkyä tms huonoa oloa. Voisko tää olla jotain migreenijuttuja?
Kommentit (19)
Kyllä kuulostaa hyvinkin tyypilliseltä migreenin aiheuttamalta näköhäiriöltä. Migreeniaura, eli migreeniin liittyvät lisäoireet, kuten näköhäiriö, väistyy tyypillisesti 5-60min kuluessa ja useimmilla ihmisillä tätä seuraa sykkivä toispuoleinen päänsärky ja mahdollisesti pahoinvointi. Osalla kohtaus jää pelkkään näkö- tai vastaavaan auraoireeseen. Jos ilmaantuu muita oireita, kuten tajunnanhäiriöitä, voimattomuutta tai toispuoleista puutumista, kaksoiskuvia jne. on suositeltavaa hakeutua lähimpään päivystykseen aivoverenkiertohäiriön poissulkuun, mikäli tiedossa ei ole aiempaa vastaavalla tavalla ilmennyttä migreenitaipumusta.
Migreenin tehokkain hoito sairaalahoidossa annettavia hoitoja huomioimatta on riittävällä annostuksella otettu tulehduskipulääke, esim. Burana sekä siihen yhdistetty parasetamoli samanaikaisesti otettuna. Lisäksi useimmat migreeniä sairastavat hyötyvät hämärässä ja hiljaisessa tilassa lepäämisestä kohtauksen aikana.
Tää on aika outo tunne. Yritin maksaa laskuja ja ihmettelin miten tää on nyt niin hankalaa, kesti hetken ennenkuin tajusin etten näe kunnolla.
Tuskin näytön tuijottaminen tilannetta parantaa, onneksi en tee tätä tykseni joten voi lopettaa tältä päivältä.
ap
Voiko olla kyseessä lasiaissamentuma?
Googlaa floaters
ja ota kuvahaku
Heti läkäriin. Voi olla vakavampaakin vaikka ei ole kipeää missään. Ystäväni silmälääkäri on sanonut että jos tulee jotain näköhäiriöita on syytä hakea heti apua ettei mene näkö.
Onko paineet kunnossa? Lääkäriin kannattaa mennä, nimittäin jos joku suoni räjähtää, niin se on sitten pahempi juttu se.
Migreeniä. Mulla häviää osa näkökentästä. Esim. tienviitoista puolet. Ei sitä oikein osaa selittää. Sit tulee niitä salamoita niinku ukkosella, kirkkaita valoja. Joskus näyttää kun katsois ikkunan läpi mistä valuu vettä. Sit puutuu osa sormista. Aina se säikäyttää.
Mulla asperin zipit auttaa parhaiten, pidän niitä aina mukana. Jos kohtaus iskee vaikka jossain muualla kuin kotona.
Mul oli hartiajumi, mutta magneettikuvaukset, sydän ja kolesteroli tutkittiin.
Vierailija kirjoitti:
Tajusin äsken etten näe näytölle kunnolla. Näkökentässä väreilee aivankuin peilimäisiä, vähän vedenpintaa muistuttavia kohtia. Aluksi sitä oli vaan vähän mutta nyt jo niin paljon että tarkasti pitää katsoa että pystyy kirjoittamaan. ja häiriöitä on enemmän oikeassa "yläkulmassa" näköä.
Ei päänsärkyä tms huonoa oloa. Voisko tää olla jotain migreenijuttuja?
Kyllä, päänsärytön aurallenen migreeni. Itselläni on samanlainen. Oma "kohtaukseni" kestää ehkä puoli tuntia ja sen jälkeen on pää turrana vähän sillä tavalla kuin olisi lyönyt sen johonkin, mutta ei varsinaisti päänsärkyä. Kannattaa otta särkylääke, itse on ole kyllä ihan varma että autaako se, mutta jotku väittää että auttaa.
Erittäin epätodennäköistä että on mitään vakavaa, mutta toki jos oireet pahenee, tai jatkuu pitkään niin lääkäriin.
- Jos on nyt vasta juuri tullut, ja menee ohi niin lienee aurallista migreeniä
- Myös niska- ja hartiajumit voivat aiheuttaa erilaisia näköhäiriöitä kuten valonvälähdyksiä näkökentän sivulla tai näön samentumista ajoittain
- Lasiaissamentumat aiheuttavat sitä että silmässä ikään kuin "ui" pääosin läpinäkyviä objekteja, jotka vähän liikkuvat. Nämä yleensä pysyvät kauan samanlaisina, jopa vuosia. Iän myötä niitä tulee monelle lisää.
Toden näköisesti aivo infrakti eli kyseessä on kuoleman vakavuus!!!
Todennäköisesti vain migreeni, mutta eihän sitä voi varmasti tietää ilman tutkimusta.
Päivystykseen pääsee kyllä nopeasti jos menee valittamaan näköhäiriötä.
Itse en TK:ssa ehtinyt edes istumaan. Sairaalaan neuvoivat lähtemään saman tien. Ja kyllä sielläkin aika nopeasti hommat etenivät.
Jos näköhäiriö ei poistu, niin olisin yhteydessä päivystykseen.
Mulla oli melanooma. Lääkäriin pikaisesti niin asia selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päänsärkyä tms huonoa oloa. Voisko tää olla jotain migreenijuttuja?Kyllä, päänsärytön aurallenen migreeni. Itselläni on samanlainen. Oma "kohtaukseni" kestää ehkä puoli tuntia ja sen jälkeen on pää turrana vähän sillä tavalla kuin olisi lyönyt sen johonkin, mutta ei varsinaisti päänsärkyä. Kannattaa otta särkylääke, itse on ole kyllä ihan varma että autaako se, mutta jotku väittää että auttaa.
Sama täällä. Ensimmäisellä kerralla oli aika pelästyttävä kokemus, mutta nyt siihen on tottunut. Otan aina varmuudeksi auran tullessa 800 mg ibuprofeenia. Menee yleensä tosiaan noin puolessa tunnissa ohi ja sen jälkeen korkeintaan vähän väsynyt olo. Ei tule onneksi usein. Luulisin, että itselläni kyse hormonien ja stressin yhdistelmästä eli vain, jos sattuu juuri oikeaankohtaan kiertoa juuri oikeanlainen stressi, niin oire iskee päälle. Viimeisin oli tuossa joulun alla, mutta sitä ennen oli varmaan parin vuoden jakso, jolloin ei ollut kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päänsärkyä tms huonoa oloa. Voisko tää olla jotain migreenijuttuja?Kyllä, päänsärytön aurallenen migreeni. Itselläni on samanlainen. Oma "kohtaukseni" kestää ehkä puoli tuntia ja sen jälkeen on pää turrana vähän sillä tavalla kuin olisi lyönyt sen johonkin, mutta ei varsinaisti päänsärkyä. Kannattaa otta särkylääke, itse on ole kyllä ihan varma että autaako se, mutta jotku väittää että auttaa.
Sama täällä. Ensimmäisellä kerralla oli aika pelästyttävä kokemus, mutta nyt siihen on tottunut. Otan aina varmuudeksi auran tullessa 800 mg ibuprofeenia. Menee yleensä tosiaan noin puolessa tunnissa ohi ja sen jälkeen korkeintaan vähän väsynyt olo. Ei tule onneksi usein. Luulisin, että itselläni kyse hormonien ja stressin yhdistelmästä eli vain, jos sattuu juuri oikeaankohtaan kiertoa juuri oikeanlainen stressi, niin oire iskee päälle. Viimeisin oli tuossa joulun alla, mutta sitä ennen oli varmaan parin vuoden jakso, jolloin ei ollut kertaakaan.
Minulla tuo tuskin johtuu kuukautisista, koska olen mies. Joku tuttu kutsuikin tuota miesten migreeniksi.
Olen huomannut että kohtaus saattaa alkaa häikäistymisestä tms. En muista että tuollaista näköhäiriökohtausta olisi koskaan tullut pimeässä tai hämärässä. Joskus sitä on ollut kaksi kertaa vuodessa, mutta sitten joskus voi olla useamman kerran kuukaudessa.
Autolla ajo ja lukeminen käy mahdottomaksi.
-15-
Kiitos kaikille vastauksista. Häiriöt meni ohi ja jäljellä on hieman pönttö olo päässä.
Verenpaineet ovat kunnossa, verenpainelääkitys pitää ne aisoissa.
Niskat on kestojumissa, hierontakuuri aluillaan.
Yksi syy voi olla silmälasit, olen joutunut pari viikkoa käyttämään vahvuudeltaan epäsopivia kun käytössä olevat lasit hajosi ja uusien saamisessa kestää. Huomaan silmieni väsyvän ja jumittaa myös niskoja.
Nyt ei varmaan ole tarvetta asialle mitään tehdä mutta jos tämä toistuu, on lääkärikäynti varmaan paikallaan.
ap.
Kuulostaa kyllä auralliselta migreenikohtaukselta. Itselläni noita aina välillä, ei tule päänsärkyä, paitsi joskus ihan lievä toispuolinen sykkivä tunne, ja juurikin tuo pönttö olo päässä. Mutta nuo näköhäiriöt ovat kyllä ikäviä ja pelottaviakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli melanooma. Lääkäriin pikaisesti niin asia selviää.
Että alapeukku tälle. MV?
Voi olla.
Itse kärsin migreenistä, jonka oireet ovat muuttuneet lapsuuden aikojen päänsärystä juuri tuollaiseksi väreilyksi. Menee ohi levolla; silmät kiinni ja makuulle. Itsellä menee ohi parissa tunnissa.