Viisivuotiaalla luomia
Onko normaalia että viisivuotiaalla on jo useampi luomi?
Minulla ja miehelläni kun ei paljoa luomia ole ja ne mitä on, ovat tulleet lähempänä aikuisikää.
Lapsellamme on kasi isompaa luomea päässä, hiusten alla. Lisäksi pari pisaman kokoista luomea kaulalla.
Mistä luomet johtuu ja onko teidän lapsillanne? Tarkoittaako tämä sitä että lapsesta tulee runsasluominen? Ilmeisesti luomien tuloa ei voi estää, koska lapsemme isommat kaksi luomea ovat paikoissa joihin ei aurinko pääse paistamaan. (Eli että johtuisi liiasta auringon säteilystä.)
Onneksi kohta neuvola niin täytyy sielläkin vielä keskustella asiasta...
Kommentit (7)
Toivoisin asiallisia vastauksia.
Ap
Minulla oli pienestä pitäen luomia. En ole varma oliko syntyessä, mutta vauvakuvissa ainakin kasvoissa yksi luomi jo.
Ei ole vaarallisia (koholla olevat ja suurentuvat kannattaa tosin tutkituttaa), niiden tuloa ei voi estää ja eivät haittaa elämää mitenkään.
Miksi haittaa sinua, jos lapsellasi on luomia? Niin kuin lähes kaikilla ihmisillä.
Mä ihmettelin samaa, kun 2-v ilmeistyivät ensimmäiset luomet mun lapsiini. Nyt on jo useampia molemmilla, nuoremppi 4-v.
On se ihan normaalia. Harvoin kovin luomista vastasyntynyttä näkee ja harvoin täysin luometonta aikuista, siinä välissä niitä ilmaantuu. Meidän 5-vuotiaalla on sellaisia ihan pieniä, ei-koholla olevia varmaan ainakin kymmenen. Isällään on paljon pienenpieniä luomia, ei ole mitenkään "luomisen näköinen" mutta jos laskemaan ryhtyy niin yhdessä käsivarressa kymmeniä.
Normaalia on. Tutkin asiaa, kun luulin, että meidän vauvalla on luomi, mutta ei se ollutkaan. Joillain saattaa olla jo syntyessäänkin, vaikka ei se kovin yleistä olekaan. Pikkuhiljaa niitä sitten tulee, joillain enemmän, joillain vähemmän. Luomet itsessään eivät kuitenkaan ole mitään, mistä tarvitsee murehtia. Kysäise tosiaan vielä neuvolassa, ihan vaan oman mielenrauhasi vuoksi, mutta normaalit luomet ovat ihan ok, varsinkin jo 5 vuotiaalla.
No apua!
Ihmettelen, ettei lapsellamme ole kuin yksi pieni luomi niskassa (tosi hyvä paikka...). Muistelen, kun itse pienenä kysyin äidiltä mikä ihme mulla on masussa. Luomihan se, edelleenkin siinä möllöttää. Se on saanut vuosien aikana kavereitakin!
Jos teillä vanhemmilla on niitä paljon, luultavasti lapsellakin tulee olemaan. Ei kaikesta tarvitse vetää kriisiä. Itselläni ei tulisi mieleenkään kysyä lapsen luomista neuvolassa, jos niissä ei ole mitääm syövän merkkejä.
Ainakin ylä- ja alaluomia on useimmilla lapsilla.