KAIKKI KIJROJA LUKEVAT!!
Hei. Äidinkieli kurssilla pitäisi olla luettuna jokin romaani, jonka tarina tapahtuu jossain suomalaisessa kaupungissa ja olen unohtanut sen kokonaan joten tarvitsen nopee apua joltakin näihin kysymyksiin:
Kerro lyhyesti tarinan juoni?
Miten lukemassasi teoksessa kuvaillaan paikkaa ja tapahtuman pätkistä?
Mitä lukija saa tietää ympäristöstä?
Saatko tietää kaupungista jotain uutta?
Mihin aikaan teos sijoittuu?
Miten paikan kuvailu liittyy tarinan kerrontaan, juoneen?
Miten päähenkilö suhtautuu ympäristöönsä?
Valitse teoksesta lyhyt näyte, jossa kuvaillaan tapahtumapaikkaa tai päähenkilön suhdetta siihen?
Kiitos etukäteen jo tosi paljon jos joku viitsisi vastata.
Kommentit (35)
Hyvin ehdit vielä itsekin tehdä koulutehtäväsi. Lue vaikka Häräntappoase, löytyy ainakin oman alueeni e-kirjastosta.
Juha Hurmeen Niemi on Helsinkiin sijoittuva romaani. Kirjassa Mikael ja Kaisa harrastavat onkimista Lauttasaaren sillalla sulassa sivussa, kunnes Kaisa saa suuremman kalan, Mikael hermostuu ja ajautuu huonoille teille.
Helsinkiä ja Lauttasaaren siltaa kuvaillaan valokuvamaisen tarkasti.
Päähenkilö rakastaa Helsinkiä, mutta alkaa vihata Lauttasaaren siltaa.
Tässä alkuun. Haluatko, että vastaan loppuihinkin tehtäviin?
Huijaamisen oppiminen on tärkeä taito aikuisena. Siksi en tee sinulle karhunpalvelusta, vaan annan sinun itse selvittää, miten vastata kysymyksiin uskottavasti lukematta kirjaa. Väitän oppineeni aiheen mestariksi yliopistolla.
Jos viitsisit vastata loppuihinkin nii olisin todella tyytyväinen!!
Vierailija kirjoitti:
Eiiiih...!
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinäkö uskot, että nuo vastaukset on oikein... ettei sua nyt vaan vedätettäis :)
Sen sijaan että roikut täällä ja saat erittäin väritettyjä kuvauksia kotimaisen kirjan klassikoista, ja tästä syystä kurssisi menee hylkyyn, suosittelen että valitset ihan vaan jonkun monista kotimaisista kirjoista ja luet sen. Sen ei tarvitse olla Päätaloa tai Waltaria, kunhan on kotimainen ja tapahtuu kaupunkiympäristössä. Näin sulla on ees pieni mahdollisuus läpäistä kurssi.
Kirja sijoittuu 90-luvun alun hurjan talouskasvun vuosiin, kun Kekkonen oli viimeistä kauttaan presidenttinä ja Miina Sillanpää Suomen ensimmäisenä naispääministerinä.
Katkelma: Mikaelin olisi pitänyt mennä Larun puolelle hakemaan lasti ja maksamaan huumevelkansa. Mutta hän ei halunnut jättää taakseen Ruoholahden kaunista puistomaisemaa. Hän ei tohtinut mennä sillalle, joka oli joskus antanut lupauksia onnesta, mutta jolla nyt kalastivat oudot juppi-ihmiset. Hän oli yksin. Yksin rakkaassa Helsingissään, Helsinki-nimisellä niemellään, ikuisesti yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kirja sijoittuu 90-luvun alun hurjan talouskasvun vuosiin, kun Kekkonen oli viimeistä kauttaan presidenttinä ja Miina Sillanpää Suomen ensimmäisenä naispääministerinä.
Katkelma: Mikaelin olisi pitänyt mennä Larun puolelle hakemaan lasti ja maksamaan huumevelkansa. Mutta hän ei halunnut jättää taakseen Ruoholahden kaunista puistomaisemaa. Hän ei tohtinut mennä sillalle, joka oli joskus antanut lupauksia onnesta, mutta jolla nyt kalastivat oudot juppi-ihmiset. Hän oli yksin. Yksin rakkaassa Helsingissään, Helsinki-nimisellä niemellään, ikuisesti yksin.
Tämä on siis Hurmeen Niemestä. Äläkä usko panettelijoita. Olen lukenut kirjan moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit mainita sen, kun Mikael yrittää uida Lauttasaareen, päätyy Tallinnaan ja on kuolla koti-ikävään, eikä osaa Helsinkiin ja häntä luullaan ruotsalaiseksi vakoojaksi.
Laila Hietamies - Hylätyt talot, autiot pihat.
Kerro lyhyesti tarinan juoni?
Tarina sijoittuu Jatkosotaan ja keskiössä on Suomen entinen pääkaupunki Viipuri. Viipurissa käydään rankkoja taisteluja Suomen ja Etiopian välillä. Päähenkilö Martta jää satimeen Viipuriin, muiden päästessä pakenemaan.
Miten lukemassasi teoksessa kuvaillaan paikkaa ja tapahtuman pätkistä?
-Dramaattisin paikkoihin liittyvä tapahtumien kuvailu on se, kun Martta piilosta näkee Viipurinlinnan tornissa liehunneen suomenlipun laskeutuvan hiljaa ja hetken päästä salkoon tilalle nousevan Etiopian lipun.
Mitä lukija saa tietää ympäristöstä?
-Lukija saa teoksesta arvokasta tietoa millainen entinen pääkaupunkimme oli ennen kuin menetimme sen sodassa.
Saatko tietää kaupungista jotain uutta?
Olen sen verran nuori, että lähes kaikki Viipuri-kuvaukset antoivat minulle hyvin paljon uutta tietoa.
Mihin aikaan teos sijoittuu?
- Jatkosodan aikaan, eli vuoteen 1987.
Miten paikan kuvailu liittyy tarinan kerrontaan, juoneen?
- Kuten kaikissa Hietaniemen teoksissa, paikka on yksi kirjan päähenkiöistä. Kuten vaikka Manhattan Sinkkuelämässä.
Miten päähenkilö suhtautuu ympäristöönsä?
- Päähenkilö suhtautuu paikkaan kuten kuka tahansa rakkaan kotinsa menettävä. Riipivällä kaipuulla ja epätoivolla, pakotettuna lähtemään pakoon, turvaan. Tämä olisi hyvä kaikkien muistaa tänäkin päivänä. Kenenkään ei ole helppoa jättää kotiaan.
Valitse teoksesta lyhyt näyte, jossa kuvaillaan tapahtumapaikkaa tai päähenkilön suhdetta siihen?
- Etiopian lipun noustessa salkoon, valloittajat alkoivat villin heimotanssin. Martta painautui kylmää kiviseinää vasten ja itki lohduttomasti. Hän ei pääsisi ikinä pakoon noita pitkänmatkanjuoksijoiksi luotuja pikkumiehiä.
Kiitos etukäteen jo tosi paljon jos joku viitsisi vastata
Eipä mitään, kaikki me opimme tässä jotain arvokasta.
Minä tein lukiossa kirjavertailun, vaikka olin lukenut vain toisen kirjan.
Toisesta etsin tietoa netistä.
Sain täydet pisteet.
Ei sun tarvitse koko kirjaa lukea. Lue sieltä täältä vähän, niin voit käyttää niiden tietoja knoppeina.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein lukiossa kirjavertailun, vaikka olin lukenut vain toisen kirjan.
Toisesta etsin tietoa netistä.Sain täydet pisteet.
Aloittajahan voisi nyt sitten saada huippuarvosanan ja vertailla noita kahta kirjaa, joihin sai jo täältä pätevää apua.
Paul Auster - Tapanila
Yhdysvaltalaiskirjailijan hersyvä kertomus Helsingin Tapanilasta. Kiteytys juonesta:
Kuu ja tähtet taivahalla vilkuttaa,
renki tytön kanssa metsään nilkuttaa.
Pusi pusi kuuluu pian jo kuusen alta,
tytön kamppaa kohta pojan jalka.
Kuusen vieressä on vanha pinja,
poika häippää, taisi olla ninja
Tyttö suree heti paljon Tapaniaan
tapahtumat sijoittuvat tässä vanhaan Tapanilaan.
Tulethan ap kertomaan, oliko vastauksista apua ja saitko hyvän arvosanan.
Häräntappoase:
Suuri härkä joka edustaa sovinismia ryntää Helsinkiin , Kirja kuvataan nuoren feministin näkökulmasta. Hänen tehtäväkseen tulee kuljettaa sormus kontulaan , jossa sen voi vaihtaa aseeksi. Lopussa juhlitaan hotelli Tornissa. Kirjassa on myös erotiikkaa ja kaupunkilaiskuvaa 20 luvulta
Sun kyllä kannattais käydä kurssisi ihan itse. Saattaisit vaikka oppia jotain.