Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ompelijat, saisiko aloittelija apua?

Vierailija
30.12.2018 |

Paljonko tarvitsee n. 100 cm levyistä kangasta sellaiseen muovikassin kokoiseen kauppakassiin? Olen päättänyt oppia ompelemaan ja kassit on varmaan hyvää harjoitusta. Lisäksi minkä paksuinen kangas on parasta, että on hyvä ommella, mutta että kassi kuitenkin kestää? Minulla onnistuu kyllä ompelu, mutta leikkaaminen on kompastuskiveni. Tyynyliinat ja lakanat on tylsiä, ne ei motivoi eikä ole tarvettakaan. Kasseihin löytynee kivoja kankaita.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI!

Vierailija
2/11 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sulla on 100cm leveystä kangasta, niin sitä tarvotaan noin kassiskorkeus + 4*haluttu kahvanpKsuus. Tmmöinen kanssa on 50 cm leveä, eli suunnilleen muovikassin leveynen.

Useimmiten kangasta kyllä myydään 145cm levyisenä.

Mikä kangas on hyvää, on aika lailla makuasia. Jos haluat kevyen kassin, ota ohutra nailonkangasta. Jos haluat tukevan ja ryhdikkään kassin, käytä paksumpaa puuvillakangasta tai markiisikangasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen paksu puuvillakangas on varmaan helpointa leikata? Kone minulla on kyllä hyvä, tai peruskone, mutta sillä saa esim. farkkujen lahkeet ommeltua ihan hyvin. 

Vierailija
4/11 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkuun helppous on kiinni saksien kunnosta, ei kankaasta.

Vierailija
5/11 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/11 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teroita sakset

Vierailija
7/11 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaisitko vähän, miksi koet leikkaamisen hankalaksi?

Onko terävät sakset, jolla leikkaat vain kangasta?

Myös liidun käyttö helpottaa leikkaus vaihetta, kun voit käyttää suoriin kohtiin viivotinta.

Vierailija
8/11 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://muntaipale.blogspot.com/2018/06/kangaskassi-muovikassikaavalla…

Ota muovikassi kaavaksi

Sylintäydeltä kiitoksia!

Vierailija
9/11 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa apua. Jos et osaa ommella niin painu v___uun.

Vierailija
10/11 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaikka leivinpaperia, jolle piirrät kaavat. Etu- ja takakappale (tai yksi pitkä, josta ompelee vain sivusaumat yhteen), mahdollinen pohja, kantohihnat (2kpl). Sommittele kaavoja kankaan leveydelle lattialle, huomioi saumavarat (yläreunan taite) ja mittaa korkeus. Tadaa!

Harjoitella voit vaikka vanhoilla lakanoilla, niitä voi saada ilmaiseksikin jostain jos ei omasta kaapista löydy. Itse lukiolaisena kun ompelin vaatteita ilman kaavoja, tein ne ensin vanhoista lakanoista niin ei harmittanut vaikka olisi mennyt ihan pilalle. Kotona ja mökillä käytin lakanavaatteita, olivat ihanan vilpoisia! Kunnon kangasta käytin vasta kun tiesin saaneeni muotolaskokset yms tekemiini kaavoihin oikein, ei siten mennyt kallista kangasta hukkaan ja menekinkin tiesi lähes sentilleen.

Vierailija
11/11 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myös minun puolesatni tuosta linkistä. Minulla on hyvät kangassakset, mutta vika on silmän ja käden yhteiskoordinaatiossa. Jostain kumman syystä ompelu ja neulominen onnistuu, mutta askartelu, kuten leikkaaminen ja liimaaminen sekä piirtäminen ja maalaaminen, niihin ei ole taitoja, ilmeisesti joku hahmotushäiriö. Ompelu kai on tarpeeksi mekaanista. Ap. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan