Kuuri angiinaan loppui, kahden päivän kuluttua taas tuttu tunne kurkussa..
Kurkku on ollut kipeä lokakuun lopusta saakka.
Marraskuun puolessa välissä sain kunnon yskän. Kesti kaksi viikkoa ja sitten alkoi kurkussa pikkuhiljaa tuntua hyvältä. Sitä ei kauan kestänyt, pian kurkku tuli ilman yskää todella kipeäksi ja sain antibioottikuurin. Nyt kuurin loputtua oireet alkaa tulla takaisin!
Mitä ihmettä teen? Lapsi on ollut samaan aikaan antibioottikuurilla. Vaihdoin hammasharjani. Laitoin äitinikin käymään nieluviljelyssä siltä varalta että kantaa streptokokkia, koska ollaan lähes viikottain nähty.
Miksi mun kurkku ei parane edes lääkityksellä? Mitä nyt vielä voin tehdä, kun edes samanaikaiset kuurit ja lähipiirin testaus ei auta?
Kommentit (23)
Sama vika täällä tänä syksynä. Kolmannella (eri) antibioottikuurilla sitten tokeni.
Olikohan antibioottikuuri mahdollisesti lääkettä nimeltä V-Pen?
Se on erittäin tunnettu siitä että ei auta ainakaan angiinaan vaikka lääkärit hyvin mielellään sitä määräävät.
Mulla leikattiin nielurisat monta vuotta sitten kun mulla oli kokoajan angiina, kerran kuukaudessa vuoden ajan. Lisäksi oli kurkkupaise! Leikkauksesta toipuminen oli kamalaa mutta sen arvoista, sen koommin ei oo kurkku vaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Sama vika täällä tänä syksynä. Kolmannella (eri) antibioottikuurilla sitten tokeni.
On meinaan sellainen tilanne, että mulla on ensi vuonna vuoden alussa leikkaus. Viimeksi se peruttiin marraskuussa, kun olin kipeä. Pitäisiköhän mun antibioottikuuria jatkaa leikkaukseen saakka? Eihän sitä muuten saa ikinä tehtyä. Leikkauksen yhteydessä tippuu antibiootit joka tapauksessa, niin että säkällä angiinakin voi parantua siinä samassa, jos vaan sinne asti päästäisiin? Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla leikattiin nielurisat monta vuotta sitten kun mulla oli kokoajan angiina, kerran kuukaudessa vuoden ajan. Lisäksi oli kurkkupaise! Leikkauksesta toipuminen oli kamalaa mutta sen arvoista, sen koommin ei oo kurkku vaivannut.
Sama vika. Tulehdus oli pesiytynyt risoihin niin ettei mikään kuuri auttanut kuin viikoksi. Lopulta niin paha että juodessa vesi tulikin nenästä ulos, kurkku meni ns. lukkoon kun yritti niellä. Pääsin leikkausjonoon sillä varauksella, että ensimmäinen ilmaantuva peruutusaika ja minun piti olla valmis lähtemään. Hälytettiinkin heti seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan antibioottikuuri mahdollisesti lääkettä nimeltä V-Pen?
Se on erittäin tunnettu siitä että ei auta ainakaan angiinaan vaikka lääkärit hyvin mielellään sitä määräävät.
Ei Kristus... Juuri tämä kuuri meillä on molemmilla ollut. Viime vuonna oli amoxillin, se tepsi hyvin. Ap
Kyllä V-pen auttoi ainakin mun angiinaan kahdessa päivässä.
Suosittelen ehdottomasti leikkauttamaan nielurisat. Minulla oli angiinakierre, eli vuodessa useita angiinoja ja antibioottikuureja parhaimmillaan vuodessa 9 eri kertaa. Leikkauksen jälkeen ei kurkku ole vaivannut kertaakaan!
Vierailija kirjoitti:
Leikkauta nielurisat.
Arvaa olenko yrittänyt jankuttaa. Terkkarilla tuijotetaan käypähoitoa, eli vähintään 3 diagnosoitua angiinaa vuodessa. Viime vuonna koko talven kurkku kipeä, diagnosoitiin angiina, korva- ja poskiontelontulehdus talvella, koko kevään kurkku kipeä, mutta ei aina streptoa viljelyssä. Kesällä saattoi olla vähän vähemmän ongelmia. Syksyllä taas tilanne lähti tähän suuntaan. Eniten vtuttaa kun tämä ei ole ainoa terveysongelmani vaan kurkun ongelmat haittaa muuta terveydenhuoltoa, kuten nyt tuota leikkausta mikä on siirretty. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä V-pen auttoi ainakin mun angiinaan kahdessa päivässä.
Mullakin auttoi, mutta oireet tulee takaisin. Ap
V-Pen ei auttanut meilläkään. Mentiin nieluviljelyyn kuurin jälkeen ja yhä oli angiina. Oli siis lapsilla.
Saatiin sitten Kefexin kuuri, joka tepsi. Kefexinin jälkeen mentiin nieluviljelyyn eikä ollu enää angiinaa.
Eli pyytäkää Kefexin, jos V-Penillä ei lähde.
Kantsii kuurin jälkeen mennä ottaa nieluviljely, että tietää, auttoiko vai ei.
Bakteerit kuolevat kuumassa. Eli joka käytön jälkeen hammasharjat kattilaan 10 minuutiksi. Vähempikin varmasti riittää, kun mikään bakteeri ei elä yli 90 asteessa. Mutta pidä vaikka 5 minuuttia jos et 10 minuuttia ehdi. Keitä vettä vedenkeittimellä ja laita kattila kutoselle siksi aikaa, saat hammasharjat keitettyä siis nopeasti.
Noin minä ja mieheni teimme joku vuosi sitten kun koko ajan oli molemmilla ties mitä pöpöjä. Hammasharjan vaihtaminen ei tietenkään auta mitään jos uusi hammasharja saastuu heti.
Viruksia tuo 100 astetta ei välttämättä tapa, mutta bakteereihin se tehoaa, eli angiinan sillä saa poistettua kyllä.
Yritän nyt jotenkin päästä sinne leikkaukseen ja 21. päivä tammikuuta minulla on lääkäriaika, että keskustelen taas siitä nielurisaleikkauksesta. Sanon siellä, että jos ei se julkisella onnistu niin pistän valituksen heti ja maksan leikkauksen vaikka yksityisellä. Olen niin epätoivoinen ollut, että olen yksityisellä katsellut risaleikkauksen hintoja, yli kaksi tonnia. Mielestäni väärin olisi joutua maksaan, julkisella kumminkin pitäisi onnistua. Ap
Vierailija kirjoitti:
V-Pen ei auttanut meilläkään. Mentiin nieluviljelyyn kuurin jälkeen ja yhä oli angiina. Oli siis lapsilla.
Saatiin sitten Kefexin kuuri, joka tepsi. Kefexinin jälkeen mentiin nieluviljelyyn eikä ollu enää angiinaa.
Eli pyytäkää Kefexin, jos V-Penillä ei lähde.
Kantsii kuurin jälkeen mennä ottaa nieluviljely, että tietää, auttoiko vai ei.
Kiitos neuvosta! Ap
Vierailija kirjoitti:
Kurkku on ollut kipeä lokakuun lopusta saakka.
Marraskuun puolessa välissä sain kunnon yskän. Kesti kaksi viikkoa ja sitten alkoi kurkussa pikkuhiljaa tuntua hyvältä. Sitä ei kauan kestänyt, pian kurkku tuli ilman yskää todella kipeäksi ja sain antibioottikuurin. Nyt kuurin loputtua oireet alkaa tulla takaisin!
Mitä ihmettä teen? Lapsi on ollut samaan aikaan antibioottikuurilla. Vaihdoin hammasharjani. Laitoin äitinikin käymään nieluviljelyssä siltä varalta että kantaa streptokokkia, koska ollaan lähes viikottain nähty.
Miksi mun kurkku ei parane edes lääkityksellä? Mitä nyt vielä voin tehdä, kun edes samanaikaiset kuurit ja lähipiirin testaus ei auta?
Olen miettinyt tuota hammasharjahygienan parantamista. Kaupallisia esim. kuivauslaitteita ei taida olla olemassa. Esim UV-valokaan ei pelkästään riitä, jos harja on tuntikausia märkä. Kotikutoiset kuivauslaitteet kannattaa unohtaa palovaaran takia. Tähän asti olen säilyttänyt harjaa lämpöpatterin päällä, mutta sekään ei ole hyvä kun on wc-pytyn vieressä. Nyt sain idean alkaa käyttämään vuorotellen 31 kpl harjaa, jolloin bakteerit ehtivät näivettyä lepovuorossa olevissa harjasjouhissa. Eikä tarvitse sitten seuraavaan kymmeneen vuoteen ostella uusia.
Tuli ajatusvirhe. Perustin tarvittavan harjamäärän sen varaan, että käyttö on kerran päivässä ja kuivumisaika kuukauden, mutta oikeasti käytän harjaa neljästi päivässä eli on hankittava 120kpl, joka kertahankintana jo vähän kirpaisee.
Sama kokemus myös V-penistä ja angiinasta, palasi takasin. Sitten kun vaihdettiin lääkettä niin lähti vihdoin kokonaan.
Tänään on taas paljon kipeämpi olo kuin eilen. Pakko yrittää huomenna lääkäriin, maamantaihin en jaksa odottaa :/ Ap
Meillä oli lapsilla viime talvena aina uusi angiina vanhan petään. Yli 1000e meni lääkkeisiin.