2-v lääkärintarkastus Saksassa..
Mitäs siellä tehdään? Viimeisin neuvola/lääkäritarkastus oli Suomessa (1-v). Millainen on tuo tarkastus täällä Saksassa? Onko vaan rutiini paino+pituus, vai teetetäänkö lapsella jotain " palikka testejä" =)?
Kommentit (4)
" Testit" voivat olla ehkä vähän erilaisia kuin Suomessa:
Meidän lastenlääkärimme teki " testit" täysin huomaamatta, tai siis kesti kauan ennenkuin mieheni ja minä tajusimme mitä kaikkea lääkärimme otti läpi. Me juttelimme, lääkäri jutteli lapsen kanssa ja teki kaikennäköistä vaivihkaa, während des Plauderns.
Olin juuri eilen täällä Suomessa tyttäreni 4-vuotisneuvolassa (aikaisempi kokemus vain kuopuksen 1,5-vuotisneuvola) ja vaikka kokemus sinänsä oli positiivinen, ero käynteihin Saksassa oli suuri:
Minua vanhempana ei olisi juuri edes tarvittu (paitsi vähän tulkkina), lapsella vain teetettiin testi toisensa jälkeen; hän oli kuin objekti jonka kliininen toimivuus testattiin normin puitteissa.
Vaikka th on oikeasti tosi kiva ja hyvin positiivinen, sellainen läheinen lapsi-lastenlääkäri-suhde ja heidän keskustelunsa, naureskelut jne. jonka tunnen Saksasta, jäi puuttumaan. Mutta tämä on varmasti Saksassakin lääkärikohtaista, meidän lääkärimme on ihana! :-)
Yleensähän lääkärit näkevät lapsia myös muutoin kuin tarkastusaikoina, eli kun lapset ovat kipeitä, joten he luovat kuvaa lapsesta muinakin aikoina. Tätähän ei Suomen oloissa edes voi tapahtua. Oletuksena tietenkin että käyt aina samalla lastenlääkärillä:-)
Eli ei se välttämättä huonompi tapa ole, kuin Suomessa. Vain erilainen...
Mittojen lisäksi testattiin värisokeutta, sitten pojan piti hyppiä ja potkia palloa. Kyseltiin miten syö itse, miten puhuu jne. Täällä on sellanen lomake mikä pitää täyttää ennen tarkastusta missä kysellään juuri taitoja jne.
Kyllä täällä on tarkasti listattu mitä missäkin iässä tarkistetaan, lapsella on oma tarkistuskirja jossa mainittu mitä katsotaan missäkin iässä (U2-U9 synytymästä 6-vuotiaaksi). 2-vuotiaan U7 tarkistuksessa katsotaan mm. myös motoriikka ja hermostokehitykset. Näistä kommenteista saa vaikutelman että yhdeltä katsotaan yhtä ja toiselta toista mikä kuulostaa vähän kummalliselta kun täällä on kuitenkin selvät standardilistat. Ja jos olet yksityisvakuutettu niin voidaan katsoa vielä jotain extraa näiden lisäksi.
meidän 2v. tarkastuksesta. Pituus ja paino linjalla enemmänkin oltiin - ei mitään " palikka" testejä. Olisin miellelläni halunnut että jotain ns.testejä olisivat tehneet liittyen kehitykseen. Lääkäri vain totesi että kaikki todella hyvin ja että saisin olla ylpeä tyttärestäni. Ystäväni lastenlääkäri oli tehnyt hänen lapselleen enemmän testejä ja esim. pyytänyt piirtämään viivan. (?)
En todellakaan välttämättä halua että testejä tehtäisiin että vertailu pohjaa olisi " kenen lapsi osaa mitäkin " vaan ihan omaan käyttöön ja että itse tietää että lapsi kehittyy " normien" mukaan, mitä ne lievätkin sitten eri maissa =)
Aurinkoisin terveisin,
moonlightstar