Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneekö tämä teidän mielestä reilusti

Vierailija
21.12.2018 |

Minun tulot 1400, miehen 1900 plus satunnaisesti vähän lisää. . Minä maksan vuokraa ja sähköä 300 euroa. Mies vuokraa 600. Lisäksi maksan vakuutukset ja lasten puhelinlaskut, nämä 90 euroa kuukaudessa. Ruoka puoliksi. Miehen mielestä maksan liian vähän ja loisin. Tuloissa mukana lapsilisä. Harrastukset ja vaatteet kuka nyt sattuu maksamaan, niitä ei ole eroteltu.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa kaikki puoliksi, se on kaikkein reiluinta.

Vierailija
2/23 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa kaikki puoliksi, se on kaikkein reiluinta.

Siihen minä en suostuisi. Lasten kanssa asuessa saisin asumistukea, en siis maksa siitä enempää, että mies saa asua tässä. Tästä puhuttiin jo aiemmin. Sen sijaan mies taas ei asuisi yksinään näin edullisesti. Lisäksi minä olen ainoa, joka säästää asunnon käsirahaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene. Normaalissa parisuhteessa mennään tulojen mukaan mitä pystyy maksamaan kohtuullisesti ja välillä se tilanne voi kääntyä päälaelleenkin. Yhteistä elämää siinä eletään eikä mitään kulissia

Vierailija
4/23 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosentuaalisesti maksat menoista hiukan vähemmän kuin miehesi. Ero on kuitenkin niin pieni, ettei todellakaan mistään loisimisesta voi puhua. Ehkä voisitte tasata maksamianne kuluja siten, että maksatte prosentuaalisesti saman verran.

Vierailija
5/23 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lasketa.

Tosin on kyllä paremmat tulotkin. 

Kumpikin maksaa puolet asuntolainasta, ja on omat rahat jne.... laskut on vaan jakautunut jotenkin sanomattakin niin kuin ne nyt menee..

Vierailija
6/23 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, mutta en minä ainakaan muijalle sanoisi että se loisii vaikka olisin rahankäytön jakautumisesta mitä mieltä. Kuulostaa vähän veemäiseltä tuollainen.

-M34

Vierailija
7/23 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on se, että molemmilla omat kämpät. Meillä on näin ja eipä ole riitaa raha-asioista ja saa sitä omaa aikaa samalla. Eka suhde mikä minulla toimii todella.

Vierailija
8/23 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun osuutesi on kai n. 42-43% tuloistanne eli maksat nyt pari-kolmekymppiä kuussa liian vähän, MUTTA laskelmassa ei ole ollenkaan otettu huomioon ruokaa ja muita päivittäistavaroita, kuten pyykinpesuaineita ja shampoita/saippuoita, wc/tal.papereita ja vaippoja, tiski- ja siivousaineita- ym. ja niin edelleen eli kaikki se mitä taloudessa tarvitaan ja ostetaan: ne muodostavat perheessä niin suuren menoerän, että tuskin niiden tasajako olisi oikein (sitä paitsi mies usein syökin enemmän ja paremmin kuin muu perhe, sen on moni eronnut nainen huomannut).

Koska tuloeronne ei ole tuota suurempi, kaikkien yhteiseen käyttöön tulevien kulujen maksaminen tulojen suhteessa olisi paljon kohtuullisempas, ja varsinkin jos nyt vain toinen teistä pääasiassa ostaa kaikki lastenkin tavarat.

Miehet maksavat usein ne suuret yhteiset laskut (kerran kuussa, kuten vuokran) ja siksi luulevat maksavansa yli osuutensa, eivätkä tiedä, että vaimo maksaa vielä enemmän, mutta pieniissä erissä, pitkin kuukautta. Tämän havainnollistamiseksi voisi laskea yhteen kaikki kuitit useita kuukausien ajan, jotta perheen todellinen keskikulutus ja maksajat selviäisivät.

Miksi sinä muuten vain säästät asuntoon? Mihin miehen rahat menevät?

Vierailija
9/23 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan on vain apn.. Se kyllä kääntää asetelman ihan toisin päin. Ei ole reilua että mies maksaa enemmän vuokrasta sun muusta, kun ap vastaa lapsineen kuitenkin 3/4 perheestä. Silloin pitäisi maksaakin lähemmäs 3/4, ehkä vähän tulojen mukaan painottuen.

Vierailija
10/23 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen mielenkiintoinen "taloudellinen tasa-arvoajattelu". Sun omaisuus, mun omaisuus. Sun rahat, mun rahat. Sun lapset, mun lapset. Sun kulut, mun kulut. Saksalaisilla vähän sama juttu, mutta monessa massa tällä aika lailla irvaillaan. Tiedän saksalaisia pariskuntia (esim. hyvät ystäväni), jotka ulos mennessä laskevat laskun tasan puoliksi, vaikka molemmat tienaavat ja asuvat yhdessä. Suomessahan tätä on toki samalla tavalla.

En ymmärrä.

Vierailija
11/23 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä uusioperhe?

Vierailija
12/23 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen. Lapset eivät ole siis miehen? Miksi mies joutuu maksamaan enemmän asunnosta, kun sinun puolelta siellä asuu enemmän?

Ja kyllähän sitä halvemmalla asuisi yksinään. 

Vierailija
13/23 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsethan on vain apn.. Se kyllä kääntää asetelman ihan toisin päin. Ei ole reilua että mies maksaa enemmän vuokrasta sun muusta, kun ap vastaa lapsineen kuitenkin 3/4 perheestä. Silloin pitäisi maksaakin lähemmäs 3/4, ehkä vähän tulojen mukaan painottuen.

Kyllä nämä ihan tämän miehen lapsia ovat :) Ja mistä sun muusta. Miehelle jää puolet ruoasta, henkilökohtaiset laskut ja osallistuminen lapsiin.

Vierailija
14/23 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen. Lapset eivät ole siis miehen? Miksi mies joutuu maksamaan enemmän asunnosta, kun sinun puolelta siellä asuu enemmän?

Ja kyllähän sitä halvemmalla asuisi yksinään. 

Kyllä ovat. Aika hankala löytää tältä alueelta kaksio, jossa maksaa 600 eurolla sähkön, veden, vuokran ja kotivakuutuksen. Yksiö liian pieni lapsia ajatellen.

Vierailija
15/23 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma elämiseen. Hän ei koe säästämistä tärkeänä yleensäkään enkä voi toista pakottaa.

Vierailija
16/23 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teillä on tulot 1400+1900 eli 3300€/kk. Siitä sitten maksetaan vuokra ja muut menot. Säästöön loput jos jää. Mikä siinä nyt niin vaikeaa on?

Vierailija
17/23 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudosti sanottu tuo, että "mies saa asua tässä", siitä tuli varmaankin se käsitys, että hän ei ole lasten isä ja on muuttanut sinun talouteesi. 

Vierailija
18/23 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli teillä on tulot 1400+1900 eli 3300€/kk. Siitä sitten maksetaan vuokra ja muut menot. Säästöön loput jos jää. Mikä siinä nyt niin vaikeaa on?

Ensinnäkin meillä on erilliset rahat. Käytännössä menot menee näin ja mulla menee loput säästöön, toisella ei.

Vierailija
19/23 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudosti sanottu tuo, että "mies saa asua tässä", siitä tuli varmaankin se käsitys, että hän ei ole lasten isä ja on muuttanut sinun talouteesi. 

Näin minäkin ymmärsin.

Vierailija
20/23 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun osuutesi on kai n. 42-43% tuloistanne eli maksat nyt pari-kolmekymppiä kuussa liian vähän, MUTTA laskelmassa ei ole ollenkaan otettu huomioon ruokaa ja muita päivittäistavaroita, kuten pyykinpesuaineita ja shampoita/saippuoita, wc/tal.papereita ja vaippoja, tiski- ja siivousaineita- ym. ja niin edelleen eli kaikki se mitä taloudessa tarvitaan ja ostetaan: ne muodostavat perheessä niin suuren menoerän, että tuskin niiden tasajako olisi oikein (sitä paitsi mies usein syökin enemmän ja paremmin kuin muu perhe, sen on moni eronnut nainen huomannut).

Koska tuloeronne ei ole tuota suurempi, kaikkien yhteiseen käyttöön tulevien kulujen maksaminen tulojen suhteessa olisi paljon kohtuullisempas, ja varsinkin jos nyt vain toinen teistä pääasiassa ostaa kaikki lastenkin tavarat.

Miehet maksavat usein ne suuret yhteiset laskut (kerran kuussa, kuten vuokran) ja siksi luulevat maksavansa yli osuutensa, eivätkä tiedä, että vaimo maksaa vielä enemmän, mutta pieniissä erissä, pitkin kuukautta. Tämän havainnollistamiseksi voisi laskea yhteen kaikki kuitit useita kuukausien ajan, jotta perheen todellinen keskikulutus ja maksajat selviäisivät.

Tuo on niin totta! Vuokranmaksu tai lainanlyhennys hoituu monella pariskunnalla enemmän ansaitsevan tililtä (usein se on mies). Toinen maksaa sitten ruokaostokset ja nuo muut taloudessa päivittäin tarvittavat jutut. Tiedän tapauksen, joka oli sitä mieltä että maksettu omistusasunto oikeastaan kuuluisi hänelle eron tullessa, koska hän on sen maksanutkin. No, tiliotteilta voitiin tarkistaa mitä kaikkea puoliso on maksanut yhteisistä menoista vuosien aikana.