Ärsyttää tuo "kaikkien kaveri ei tarvi olla" - lässytys
Puhutaan siis lapsista. Kyllä joukkoon voisi ottaa mukaan vaikka ei ihan bestiksiä olisikaan. Ettei kenenkään tarvitsisi olla yksin. Oma lapseni on melko suosittu kavereiden keskuudessa ja olen kannustanut häntä tavallaan käyttämään hyvää asemaansa hyväkseen siten, että pyytää yksinäisempiä mukaa leikkeihin. On näin mielellään tehnytkin. En ymmärrä miten muuten syrjintä ja kiusaaminenkaan loppuisi jos jonkun annetaan vain jatkuvasti olla yksin tuon "ei tarvi olla kaveri" -jankutuksen perusteella. Ja vielä aikuiset kehtaavat hokea tuota.
Kommentit (10)
En ole koskaan kuullut sanontaa käytettävän lapsiin. Työpaikoilla on puhuttu, ettei kaveri tarvitse olla, mutta työt pitää pystyä tekemään kaikkien kanssa.
Niin en kyllä ymmärrä että miksi se on erityisesti suomalaisessa kulttuurissa niin ylitsepääsemätön juttu että jos ollaan samalla luokalla niin voisi vaikka moikata nähdessään ja olla yleisesti kohtelias eikä enemmän tai vähemmän avoimesti vaan naureskella toiselle jos tämä on vähän erilainen kuin muu luokka tai olla vaan kuin ei näkisikään jos toinen ei kuulu just siihen omaan jengiin.
Mä oon päiväkodissa töissä ja ku ekaa kertaa kuulin henkilökunnan puhuvan tommosesta, semmosena asiana jota toteutetaan, esim. et joku jää yksin, niin olin järkyttyny. :D en edes tienny et jo pienestä pitäen opetetaan tollaseen. mut joo, se on yleistä aikuistenki keskuudessa nii miksei myös lasten? mut luulin et ammattilaisil olis erilainen näkökulma. :D
On surullista että osa aikuisista ovat mieleltään kuin lapset, sitten he käyttävät juuri tuota Ap:n tapaa horjuttaakseen muita tieltään vaikka ne olisi todella potentiaalisia.
Joskus voi olla niinkin että joku lapsi itse käyttäytyy toisia kohtaan niin että häntä ei haluta ottaa mukaan. Syy on aina vain niiden jitka ei ota mukaan. Jos joku jatkuvasti pilaa leikit, tekee kiusaa, niin voi käydä niin että ei haluta ottaa mukaan.
Se on selvä että ketään ei saa tuosta vaan syrjiä. Esim hiljaiset tai jotenkin erilaisemmmat jätettäisiin tuosta vaan ulkopuolelle, ei.
Mutta joskus on tilanteita joissa olisi hyvä puhua tälle lapselle jota ei oteta mukaan. Selvittää hänelle että jos käyttäydyt toisille näin niin toiset eivät halua ottaa mukaan. Ei voi olla niin että toisten on otettava aina kiusanhenki mukaan.
Asiat pitäisi selvittää ja kysyä kaikkien mielipide. Eikä aina uskoa pelkästään sitä joka tulee opettajalle itkemään että muut eivät ota mukaan. Mitenkään vähättelemättä oikeaa kiusaamista ja syrjimistä.
Vierailija kirjoitti:
On surullista että osa aikuisista ovat mieleltään kuin lapset, sitten he käyttävät juuri tuota Ap:n tapaa horjuttaakseen muita tieltään vaikka ne olisi todella potentiaalisia.
Ei pelkästään potentiaalia vaan staminaa myös, sitten he käyttävät sitä hyväkseen tämän sivuston ja median epä-tasa-arvoon heidän hyväkseen.
Ei aloituksessa tainnut olla kyse kiusaajista tai leikkien pilaajista, ne tilanteet ovat asia erikseen.
Samaa mieltä kuin Ap. Minäkin olen kannustanut omaa lasta huomioimaan myös ne luokan hiljaisimmat ja uudet luokkatoverit jotka eivät vielä tunne ketään.
Olen sitä mieltä että kaikkien kanssa ei tarvitse olla kaveri, mutta pitää tulla toimeen/ olla yhteistyökykyinen. Mielestäni kaveeraamisella on myös rajansa. Pitää opettaa myös että lapsi pitää puolensa, jottei tule hyväksikäytetyksi - ei oikeasti tarvitse sietää mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi olla niinkin että joku lapsi itse käyttäytyy toisia kohtaan niin että häntä ei haluta ottaa mukaan. Syy on aina vain niiden jitka ei ota mukaan. Jos joku jatkuvasti pilaa leikit, tekee kiusaa, niin voi käydä niin että ei haluta ottaa mukaan.
Se on selvä että ketään ei saa tuosta vaan syrjiä. Esim hiljaiset tai jotenkin erilaisemmmat jätettäisiin tuosta vaan ulkopuolelle, ei.
Mutta joskus on tilanteita joissa olisi hyvä puhua tälle lapselle jota ei oteta mukaan. Selvittää hänelle että jos käyttäydyt toisille näin niin toiset eivät halua ottaa mukaan. Ei voi olla niin että toisten on otettava aina kiusanhenki mukaan.
Asiat pitäisi selvittää ja kysyä kaikkien mielipide. Eikä aina uskoa pelkästään sitä joka tulee opettajalle itkemään että muut eivät ota mukaan. Mitenkään vähättelemättä oikeaa kiusaamista ja syrjimistä.
Tällaisiin tapauksiin minäkin olen törmännyt. Muutama lapsi on ollut jopa niin aggressiivinen, että muut ovat pelänneet häntä ja silti vain pitäisi ottaa mukaan leikkiin. Minä en ainakaan halua altistaa herkkää ja hiljaista lastani tällaiselle.
Kai jotkut aikuisetkin tuota jankkaavat kun itsekin sitä harrastavat ja näkevät elämän yhtenä valtapelinä. Ymmärrän siis pointtisi ja olen täysin samaa mieltä kanssasi.