Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäntaparemontti, miten alkuun?

Vierailija
12.12.2018 |

Miten käytännössä aloittaa elämäntaparemontti? Olo on väsynyt ja kurja, enkä viihdy lainkaan omissa nahoissani. On ylipainoa ja olen aivan täydellisessä rapakunnossa. Mistä aloittaa ja miten? Miten pitää yllä (tai saada ylipäätään) motivaatiota?

Tapaturman seurauksena olen ollut liikkumatta ja jalat eivät vieläkään pelaa aivan kuten pitäisi, en pysty kivuitta lenkkeilemään muutamaa kilometriä pitempään vielä ja muukin jalkojen päällä olo sattuu, vaikka paranemista tapahtuukin jatkuvasti. Olen jatkuvasti aivan käsittämättömän väsynyt ja liikunnan varovainen aloittaminen on aiheuttanut ongelmia, koska se väsyttää entisestään ja siitä tulee huono olo, eli luultavasti teen jotakin väärin. Esim. haravoidessa syksyn lehtiä menin puolen tunnin jälkeen huilaamaan terassille ja nukahdin siihen! Hengästyn rappusissa ja leposyke on sadan pintaan jatkuvasti. Ylipainoa on 20kg, se tosin putoaa tasaisesti pikku hiljaa kun olen jättänyt herkut.

Olin ennen todella aktiivinen ja hyvässä kunnossa, tein fyysistä työtä ja olin virkeä, sekä nukuin yöt. Nyt olen veltto ja voimaton sohvaperuna, en saa nukuttua kuin max 6h, väsyn kaikesta ja hyvä kun saan edes kurkkupurkkia auki :(

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö ensin käydä lääkärissä? Saisiko tk:n kautta jotain apua?

Vierailija
2/8 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakaupasta löytyy kaikki tarvittava remontteihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö ensin käydä lääkärissä? Saisiko tk:n kautta jotain apua?

No nimenomaan sieltä on kehotettu vain lisäämään liikuntaa, minkä kyllä jo itsekin olen tiennyt. Verikokeet on otettu ja kaikki on siltä osin ok.

Vierailija
4/8 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, oikeasti, eikö kellään olisi mitään omakohtaisia kokemuksia? Kävin pikaisella 40min aamulenkillä ja taas on niin kamala ja väsynyt olo, että tekisi mieli mennä takaisin nukkumaan sen sijaan, että kohta olisi lähtö töihin.

Vierailija
5/8 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, oletko tullut ajatelleeksi, että olet ehkä sairastunut masennukseen?

Yletön väsymys ja epäinnostuneisuus saattavat kieliä siitä.

Olo kun on fyysisesti huono jos ei mieli voi hyvin. Ja tietty toisinkin päin.

Onko sinulla mitään tavoitteita, kenties voisit pohtia, minkälainen ihminen tahdot olla (kenties pirteä ja vireä, hyvinvoiva, innostunut) ja mennä sitten kohti ihanneminääsi?

Vierailija
6/8 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mitä syöt? Laita ensiksi ruokailu kuntoon, fyysinen aktiivisuus seuraa perässä.

Vierailija
7/8 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tullut ajatelleeksi masennusta, en sano etteikö se voisi olla mahdollista, mutta kuulostaa äkkiseltään kyllä aika absurdilta. Toisaalta, olen kyllä melkoinen tunnesyöjä ja lohduttautunut ruualla kun on ollut vaikeaa, että ehkä en välttämättä ole itse paras arvioimaan edes asiaa. Koen elämäni todella mielekkääksi ja enemmänkin harmittaa oma jaksamattomuus kun olisi niin paljon kaikkea kivaa ja innostavaa tehtävää. Parisuhteessa on kyllä isoja ongelmia ja en pidä työstäni ollenkaan, mutta siirryn pian muualle töihin.

Ehkä tuo kyllä voisi selittää uniongelmiakin, että stressaa jotenkin alitajuisesti tai jotain. Oikeasti, tuo oli todella hyvä pointti sinulta 5, kiitos siitä! Tavoitteeni on viihtyä taas omissa nahoissa ja olla se sama vanha energinen oma itseni kuin olen ollut ennenkin.

Syön aika tavanomaisesti, herkut olen nyt jättänyt pois, söin niitä ennen aivan tolkuttomasti. Aamulla tuorepuuroa, lounaaksi töissä usein jokin lämmitettävä mikroateria, esim. lohikeitto, iltapäivällä jotain pientä ja helppoa työpisteellä syötävää, vaikkapa omena tai pieni jogurtti, ja töiden jälkeen kotona vaikkapa kana-vuohenjuustosalaattia. Illalla jotain pientä, vaikkapa pari hapankorppua graavilohella. Käyttämieni lääkkeiden takia pitää syödä aika tasaisesti ja etenkin aamulla tuo tuorepuuro on aivan ehdoton (inhoan tavallista kaurapuuroa ja yleensä syöminen aamulla oksettaa ja inhottaa noin muuten) kun pitää nälkää ja tulee paras olo lääkkeiden kanssa.

Ap

Vierailija
8/8 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kuntopyörä, ei rasita jalkoja niin paljon kuin lenkkeily ja voit lopettaa polkemisen milloin tahansa.