Kansanedustajan "työpäivä" loppuu jo klo14, myöhempi lentovuoro "pakottaa" käyttämään omaa autoa päivittäin, IS artikkeli
"Kilometrikorvauksissa kysymyksiä herättää kaksi, hyvien yhteyksien päässä asuvaa kansanedustajaa, jotka laskuttavat oman auton käytöstä selvästi enemmän kuin saman kaupungin kollegat.
Kansanedustaja Markku Rossi (kesk) on ajanut kymmenkunta kertaa edestakaisen matkan Kuopiosta eduskuntaan. Kuopioon on nopea lentoyhteys ja toimiva junaliikenne.
Yhdestä edestakaisesta Kuopion-matkasta Rossi saa 330 euron kilometrikorvauksen.
– Finnair siirsi lentojaan ja myöhäisti lähtöä Helsingistä. Jos meillä olisi edelleen kello 14.30:n lento, liikkuisin aina lentokoneella. Jos minulla on maakunnan eteläpuolella esimerkiksi perjantaina joku tapahtuma, silloin pitää liikkua autolla. Se tuottaa myös säästöä eduskunnalle, Rossi totesi."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005927230.html
Onhan se kamalaa ettei pääse 1430 lentokoneella takaisin kotiin.
Kommentit (12)
Kuinkas kun mulla ei autoa ole ja usein työt on sellaisten taipaleiden takana että töiden päättyessä 15.30 jää siinä monesti miltei kolme tuntia luppoaikaa vietettäväksi ennen reilun tunnin bussimatkaa kotia lähinnä sijaitsevalle pysäkille? Varmaan munki tarttis jotain lentopilettejä saada?
Kansanedustajilla ei ole työaikaa, joten ei lopu työpäiväkään liian aikaisin. Keksikää jotain uutta.
Joo, muut tekevät töitä pidempään eikä kannattanut pelkkiä kansanedustajia varten ylläpitää iltapäivälentoa. Kyynel. Kutsukaa Amnesty.
Lentokentällä pitää yleensä olla pari tuntia ennen lentoa, matkasta riippuen tuollaiselle 14.30 lennolle ehtiäkseen pitänee kentälle lähteä puolen päivän maissa. Aika harva työtä tekevä haluaa koko päivänsä tuhrata pelkkään matkustamiseen, ainakin itse ajoitan työmatkojen lennot aikaiseen aamuun tai myöhään iltaan. Toki en olekaan kansanedustaja.
Jokainen voi pyrkiä kansanedustajaksi jos nuo edut kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuo argumentti? En tiedä ketään joka olisi kieltäytynyt kansanedustajan hommasta siksi ettei siinä ole riittävästi etuja. Ehkä joku superrikas löytyy mutta niitä on suomessa vain kourallinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan tyytyväinen omiin etuihini joten siihen ei ole tarvetta, mutta veronmaksajana kiinnostaa mihin tuloistani maksamia pennosia käytetään. Itse soisin niitä käytettävän johonkin järkevämpään kuin kansanedustajien kyseenalaisiin etuihin. Heille tulee mielestäni maksaa kunnon palkkaa, mutta siitä heidän tulisi maksaa omat kustannuksensa kuten muidenkin kansalaisten. Muuten toiminta ei ole läpinäkyvää kuten sen julkisessa tehtävässä tulisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas kun mulla ei autoa ole ja usein työt on sellaisten taipaleiden takana että töiden päättyessä 15.30 jää siinä monesti miltei kolme tuntia luppoaikaa vietettäväksi ennen reilun tunnin bussimatkaa kotia lähinnä sijaitsevalle pysäkille? Varmaan munki tarttis jotain lentopilettejä saada?
Ymmärtääkseni olisit oikeutettu vähennykseen oman auton käytöstä, koska matka-aika muodostuu noinkin pitkäksi. Eli 0,25€/km.
Siis eikö ne junat kulje sitten ollenkaan?
Onneksi Suomessa kaikki ovat tasa-arvoisessa asemassa, ja saavat samanlaiset edut mm. työmatkoista ja töissä käymisestä aiheutuvista kuluista.
Syrjäseudulla, tai vaikka taajamassa asuva Mikko saa tasan halvimman bussilipun verran verovähennyksiä vaikka lähimmälle bussipysäkille olisi 2 km eikä tiellä katuvaloja ja bussi kulkee 4 kertaa päivässä.
Verottajan mielestä se ei ole syy käyttää omaa autoa töissä kulkemiseen.
Mikon naapurissa asuvalle miehelle kuitenkin maksetaan korvaukset oman auton käyttämisestä.
Se ei varmasti johdu siitä että naapurin mies on kunnallispolitiikassa aktiivinen toimija.
Ei voi johtua, sillä asumme tasa-arvoisessa maassa, jossa kaikkia kohdellaan samalla tavalla.
Eihän meillä ole edes korruptiota.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinulla unohtui ihmisten tasa-arvoinen kohtelu?
Koskeeko se vain kansanedustajia?
Ollaanko me muut vähemmän tasa-arvoisia?
Kepu pettää aina!