Mitä tehdä? Hankala ystäväni haluaa hakea yllättäen samalle alalle kuin minä.
En halua olla itsekäs, tai lapsellinen. Mutta tämä asia ihan aidosti huolettaa minua.
Löysin pitkän ajan jälkeen alan joka todella kiinnostaisi, kerroin ystävälleni ja hän yhtäkkiä ilmoitti että hänkin haluaa juuri samalle alalle. Tätä ei pysty opiskelemaan kuin paikkakunnallamme.
Ystäväni on ihana tyyppi, mutta hankala ajoittain. Kova pätemään, hirveän kilpailuhenkinen ja ripustautuva. Tiedän, että hän roikkuisi minussa uudessa koulussa.
En oikeasti tiedä, miten jaksaisin nähdä häntä päivittäin. Tehdä samoja projekteja, tuntuu että en pystyisi antamaan kaikkea opiskeluun. Pelkään sen vaikuttavan ystävyys-suhteeseemme. 😞
Miten voisin toimia? Tietenkin toivon, että hän pääsisi alalle josta unelmoi. Ei kyse ole siitä.
Kommentit (14)
Johan on merkillinen ystävä. En minä noin luonnehtisi yhtäkään omistani.
Älä jaksa. Jos hän olisi tosissaan ja pyrkisi opiskelemaan, hän ei välttämättä pääse. Jos pääsisi, hän olisi sinua alemmalla kurssilla.
0/5
"Ärsyttävä ystävä " on oksymoroni. Käsite, jossa on sisäinen ristiriita.
Ei auta muu kuin valehdella. Houkuttele hänet hakemaan jotain muuta ja sitten hupsis hain sittenkin itse sitä mitä ensiksi kerroin.
Työelämässä joudut ehkä kohtaamaan hankalia tyyppejä työkavereina tai asiakkaina,joten opiskeluaika voi olla hyvää harjoittelua todellisuuden kohtaamista ajatellen.Ota etäisyyttä jos siltä tuntuu äläkä turhaan stressaa.Kaikkeen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä joudut ehkä kohtaamaan hankalia tyyppejä työkavereina tai asiakkaina,joten opiskeluaika voi olla hyvää harjoittelua todellisuuden kohtaamista ajatellen.Ota etäisyyttä jos siltä tuntuu äläkä turhaan stressaa.Kaikkeen tottuu.
Ymmärrän tämän. Takana jo yksi tutkinto. Mutta näiden hankalien tyyppien kanssa minun ei tarvitsisi olla ystävä yksityiselämässäni.
Tiedän, että en kestäisi tilannetta ystäväni kanssa. Olen hyvin introvertti ja ahdistaisi se kokoaikainen ”pakko” olla hänen kanssaan. Hän loukkaantuisi ja näin, pitäisi sitä sitten puida miksi en halua viettää aikaa hänen kanssaan oppilaitoksella. Haluaisin tutustua uusiin ihmisiin ja aloittaa kaiken puhtaalta pöydältä.
Tiedän, että loukkaantumista olisi luvassa kys. Henkilön kanssa.
Pahimmassa tapauksessa koko suhteemme kariutuisi.
Ap
Haette molemmat ja teette parhaanne. Jos molemmat pääsevät, voit joko antaa toisen olla kilpailuhenkinen ihan itsekseen ja tehdä tehtäviä eri ryhmässä, tai voit antaa se kannustaa itseäsikin permpiin tuloksiin ja liittoutua niin, että esim tosiaan teette töitä yhedssä ja sen sijasta, että kilpailisitte toisianne vastaan, kilpailette yhdessä muiden kanssa. Itse olen aina kokenut, että jälkimäinen strategia toimii parhaiten.
Introverttinä ymmärrän tilanteesi, mutta myös introverttinä jätän tuollaiset raskaat ystävät elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tämän. Takana jo yksi tutkinto. Mutta näiden hankalien tyyppien kanssa minun ei tarvitsisi olla ystävä yksityiselämässäni.
Tiedän, että en kestäisi tilannetta ystäväni kanssa. Olen hyvin introvertti ja ahdistaisi se kokoaikainen ”pakko” olla hänen kanssaan. Hän loukkaantuisi ja näin, pitäisi sitä sitten puida miksi en halua viettää aikaa hänen kanssaan oppilaitoksella. Haluaisin tutustua uusiin ihmisiin ja aloittaa kaiken puhtaalta pöydältä.
Ap
Jos haluat aloittaa kaiken puhtaalta pöydältä, mitä tuossa menettäisit?
Nimim. tyttöystävän opiskelujen aloituksen takia jättänyt
Kuulostaa ehkä, että todellinen (tiedostamaton?) syy on se, että sua harmittaa ja ärsyttää, että ystäväsi on yllättäen päätynyt samaan alaan ja "tunkeutuu sun unelmiin."
Koska ettehän ole vielä edes kouluun päässeet, ei ole mitenkään selvää, että sinä tai kumpikin teistä pääsisitte opiskelemaan ja aloittamaan samaan aikaan.
Toiseksi, riippuu toki opinnoista mutta harvemmin sitä vain sen kaverin kanssa kyhnötetään opiskeluissa. Vaikka siis samaan aikaan aloittaisittekin niin kaipa siinä nyt samassa muihinkin tutustuu. Se on oikeasti vain aika suuri etu, että opiskelut pystyy aloittamaan niin, että tuntee entuudestaan jonkun. Ymmärrän kyllä silti täysin sen, että ystävä voi olla ihana mutta silti häiritsevän ripustautuvainen ja kilpailullinen mutta itselläni se kompastuskohta ei olisi yhteiset opinnot, vaan ystävyys ylipäätään.
Olispa hirveä tilanne myös itselleni. Jossain tilanteessa se saattaa luoda kumminkin sinulle turvaa, mikäli joku tuttu on koulussa, eli jos samaan kouluun päädytte lopulta, niin älä murehdi etukäteen vaikka inhottavalta nyt tuntuukin.
Mutta jos tämä oikeasti on tuollainen energiasyöppö, niin tekisin saman mitä on jo ehdotettu eli kus.ettaisin, että vaihdoin alaa tyyliin "kadulla makasi tajuton ihminen jota menin auttamaan ja tajusin, että haluan tehdä työkseni merkityksellistä työtä jossa voi todella auttaa ihmisiä ja siksi hain lähihoitajan koulutukseen palkasta viis ja pelkään että kadut valintaa jos en nyt hae ja jumitun toiseen ammattiin" ehkä ei sovi sinun tilanteesesi, mutta jotakuinkin tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sun kannattais tehdä mindfulness-harjoituksia. Oppia elämään tässä ja nyt, sen sijaan että pohdit kaiken maailman skennaarioita, jotka ei edes välttämättä toteudu.
Ympääri käydään ja yhteen tullaan.