Miksi niin monia ärsyttää elämisen äänet kerros-/rivitalossa?
Tarkoitan nyt siis ihan normaaleja ääniä, joita kuuluu "sallittuna" aikana. Olen asunut niin vanhoissa kuin uusissa kerros- ja rivitaloissa vuosien varrella ja huomannut että ihmiset valittaa ja ärsyyntyy nykyään enemmän äänistä kuin esim. 10-15 vuotta sitten. Aina tietysti on ollut se yksi joka valittaa aivan kaikesta, mutta nykyään näitä valittajia on useita per talo. Viime vuosina on heippalaput ilmoitustauluilla lisääntyneet. Joku on kehdannut imuroida klo 19 ja häiritä vauvan unia, kolistellut viikonloppuna kattiloita päivällä, jumputtanut musiikkia ennen hiljaisuutta, puhunut liian kovaa puhelimeen parvekkeella, koira haukkunut, lapset kiljuneet, vessa vedetty yöllä tai jopa suihkuun kehdattu mennä hiljaisuuden jälkeen jne. Itse sain kerran heippalapun naapurilta suoraan postiluukusta kun vieraani oli liian kova ääninen (isäni jolla on itsellä huono kuulo eikä ymmärrä että mä kuulen hänet vaikka hän ei itse kuulekkaan). Ymmärrän että hiljaisuuden jälkeen tapahtuva turha älämölö ja musiikin jumputus häiritsee mutta miksi päivällä ja illalla kuuluvat äänet häiritsevät? Ja onhan se ärsyttävää jos naapuriksi sattuu "ammattikolistelija", juoppo jonka tykönä ravaa porukkaa tai iso lapsi perhe mutta heilläkin on oikeus elämiseen kodissaan jos eivät hiljaisuuden aikaan jatkuvasti häiriköi. Onko ihmiset nykyään niin stressaantuneita, kiireisiä tai jatkuvasti "valmiudessa" esim. puhelimen/somen takia ja kaikkialla on liikaa virikkeitä aivoille, että kaikki äänet ärsyttää kotona ollessa ja kaipaa vain hiljaisuutta ja rauhaa?
Kommentit (11)
Itse olen huomannut, että kun naapurissa asuu ihminen, joka mekastaa IHAN KOKO AJAN, niin helposti alkavat ne häirikköasunnosta kuuluvat normaalitkin elämisen äänet ärsyttää, kun hermot ovat muutenkin niin riekaleina. En kyllä kehtaisi silti niistä valittaa, mutta ymmärrän tavallaan, että joku voi esimerkiksi hyvin meluisan lapsiperheen naapurina kilahtaa niin pahasti, ettei tahdo kestää enää mitään ääniä.
Eri asia ovat sitten ihmiset, joiden mielestä kerros- tai rivitalossa pitää olla hiirenhiljaista. Heille suosittelen korvatulppia, itsekin käytän niitä nukkuessani ja päivisinkin silloin kun en kerta kaikkiaan enää kestä häirikkönaapuriani.
Rehellisesti sanottuna uskon, että ihmiset on nykyisin enemmän itseään täynnä kuin koskaan ennen. Somessa ja netissä voi päteä loputtomiin "itseään tyhmemmille" ja esittää jotain ihan muuta kuin onkaan. Lopulta siihen illuusioon alkaa uskoa itsekin.
Ei mua häiritse. Rauhallisempaa täällä kerrostalossa on, kuin ennen omakotitaloalueella. Mulla oli toisella puolella lapsiperhe missä saattoivat kauniina kesäiltoina lapset kirkua trampoliinilla ihan mun makkarin ikkunan alla vielä puolenyön aikaan. Toisella puolen eläkeläispariskunta jolla oli sirkkelistä lehtipuhaltimeen kaikki hel..tin meluvehkeet. Varsinkin se sirkkeli...oi luoja. Se tuli korvatulppienkin läpi ja se huusi tuntitolkulla. Äijä myi polttopuuta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että kun naapurissa asuu ihminen, joka mekastaa IHAN KOKO AJAN, niin helposti alkavat ne häirikköasunnosta kuuluvat normaalitkin elämisen äänet ärsyttää, kun hermot ovat muutenkin niin riekaleina. En kyllä kehtaisi silti niistä valittaa, mutta ymmärrän tavallaan, että joku voi esimerkiksi hyvin meluisan lapsiperheen naapurina kilahtaa niin pahasti, ettei tahdo kestää enää mitään ääniä.
Eri asia ovat sitten ihmiset, joiden mielestä kerros- tai rivitalossa pitää olla hiirenhiljaista. Heille suosittelen korvatulppia, itsekin käytän niitä nukkuessani ja päivisinkin silloin kun en kerta kaikkiaan enää kestä häirikkönaapuriani.
Tää on kyllä totta, eikä tarvi edes olla jatkuvaa meteliä, olen huomannut, että on vaikea nykyään kestää edes sitä, että naapuri huutaa päivällä puhelimeen vaikka ennen se ei olisi haitannut ollenkaan.
Se mikä on muuttunut on se, että naapurin vaihduttua on naapurista alkanut kuulua satunnaisia huutoja hiljaisuuden jälkeen. Iso mies siis huutaa muutaman sekunnin ajan niin lujaa kuin pystyy ei kuitenkaan joka yö mutta ehkä viikoittain.
Ärsyttää jo sekin, että puhe ja televisio kuuluu sieltä rappuun kun naapuri on ilmeisesti ottanut välioven pois kokonaan.
Yläkerran mökä ei taas haittaa ollenkaan, se on täysin tahatonta lemmikkien juoksentelua ja jotain kolistelua. Joskus kovaäänistä juttelua, tavallista elämää siis.
Normi elämisen äänet ok, mutta mielestäni normaaliin kunnioittavaan kanssaelämiseen ei kuulu:
- lasten päätön juokseminen ja kiljuminen ja tavaroiden paiskiminen
- musiikin soittaminen klo 23 jälkeen
- remonttiäänet kuten vasarointi illalla. Kaikki kova kolina klo 23 jälkeen.
- raskaiden huonekalujen vetäminen lattiaa vasten. Miksi sitä perkeleen tuolia ei voi nostaa tai laittaa niitä tarrapehmusteita tuolien jalkoihin tai vaihtoehtoisesti käyttää mattoja!
- kantapääkävely, saaaaatana että voi ärsyttää!
Mitä oikein teette, että se kuuluu toiseen asuntoonkin asti? Mikä asia voi vaatia niin kovan äänenkäytön?
Osa hermostuu siitä, että ulkona menee auto kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna uskon, että ihmiset on nykyisin enemmän itseään täynnä kuin koskaan ennen. Somessa ja netissä voi päteä loputtomiin "itseään tyhmemmille" ja esittää jotain ihan muuta kuin onkaan. Lopulta siihen illuusioon alkaa uskoa itsekin.
Tämä!
Ihmiset kuvittelee että kerrostalossa saa metelöidä just niin paljon kuin sielu sietää, koska ihan liian kauan on hoettu sitä "elämisen ääniä"-mantraa. Joo, hiirenhiljaista ei kerrostalossa kukaan odotakaan olevan, mutta ne kaikki täysin turhat ja ainoastaan ihmisten piittaamattomuudesta kielivät paukkeet ja kolistelut sieppaa oikein huolella. Jostain syystä ihmiset nykyisin kuvittelee että mikä tahansa mekkala on ihan ok, koska kerrostalo. Ihmiset ei ymmärrä että ovea tarvitse paiskata kiinni, rappukäytävässä ei tarvitse kailottaa, remonttia ei tarvitse tehdä iltayhdeksältä eikä varsinkaan sunnuntaisin..
Kerrostalo kun on päinvastoin se asumismuoto jolloin muita ihmisiä joutuu huomiomaan ja elämään yhteisten säätöjen mukaan. Jos tahtoo huutaa p*rseestään asti puhelimeen, huudattaa stereoita ja muuten vaan mekastaa niin silloin pitää valita oma asumismuoto sen mukaan, että on se oma tupa ja oma lupa. Jos tämä ei onnistu niin sitten pitää sopeutua elämään hiljaa ja siivosti, koska naapureiden ei tarvitse edes kerrostalossa sietää mitään ylimääräistä häiriötä kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Normi elämisen äänet ok, mutta mielestäni normaaliin kunnioittavaan kanssaelämiseen ei kuulu:
- lasten päätön juokseminen ja kiljuminen ja tavaroiden paiskiminen
- musiikin soittaminen klo 23 jälkeen
- remonttiäänet kuten vasarointi illalla. Kaikki kova kolina klo 23 jälkeen.
- raskaiden huonekalujen vetäminen lattiaa vasten. Miksi sitä perkeleen tuolia ei voi nostaa tai laittaa niitä tarrapehmusteita tuolien jalkoihin tai vaihtoehtoisesti käyttää mattoja!
- kantapääkävely, saaaaatana että voi ärsyttää!
Muuten samaa mieltä, mutta nuo naapureihin asti kantautuvat musiikin soittamiset ja remontoinnit pitää kyllä lopettaa ihan viimeistään iltaysiltä.
Ainakin nykytekniikka mahdollistaa häirinnän paremmin. Ei ennen ollut joka paikassa subbareita, joita ei saa säädettyä niin ettei ne häiritsisi.