Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukahtamisvaikeudet

Vierailija
27.11.2018 |

Hei, kärsin nukahtamisvaikeuksista ja kaipaan apua. Suurin ongelmani on itse nukahtamisen vaikeus sekä yölliset heräilyt. Herään varmaan 2-4 kertaa yössä, pelkään olevani myöhässä ja on pakko tarkistaa kello. Minulla on nyt koeviikko ja se stressaa kovasti. Voi olla, että heräilen sen takia, mutta tätä on kyllä muulloinkin. Näen nykyään myös paljon painajaisia ja sekavia unia, kun aamuyöstä nukahdan pariksi tunniksi. Viime yönä näin unta, että jo edesmennyt koirani tuli puremaan minua jalkaan ja verta oli joka paikassa. Pelkäsin koiraa itse todella paljon enkä uskaltanut olla sen lähellä ikinä yksin, vaikka se olikin ihan kiltti ja hyväkäytöksinen, tavallinen koira. Minulla on nyt koko koeviikon ajan kestänyt tätä ja samalla tietysti pitkittynyt migreeni ja yleisesti ikävä olo. Huomenna alkaa taas arki ja toivon, että rytmiin tottuu nopeasti. Kahvin juonnin olen rajoittanut 1-2 kuppiin päivässä, aamulla ja aamupäivällä. Kofeiinin saantia olen muutenkin rajoittanut. Onko mitään vinkkejä miten saisin nukuttua yön ilman jatkuvaa heräilyä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/7 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile meditaatiota iltaisin. Ota myös sinivalosuodatin käyttöön jos ei ole, ja yritä pysyä pois ruutujen ääreltä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Jos jatkuu pidemmän aikaa, ota yhteyttä terveydenhoitajaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/7 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kirjoituksestasi sain sen käsityksen, että olet koululainen.

Koulun terkkari voisi olla hyvä paikka keskustella nukkumisesta. Yhdessä voisitte kartoittaa, onko elämässäsi jotain, mitä voisit tehdä unen parantamiseksi. Myös stressaamisen hallintataitoja on hyvä opetella. Stressi yleensä kertoo siitä, että vaatii itseltään paljon ja pelkää virheitä. Sellaiset vaatimukset voivat olla kohtuuttomia, armottomia itseään kohtaan. Hellittämisen taito ja sen havaitseminen, mikä riittää, voi olla sinullekin tärkeä. 

Jos koulun terkkari syystä tai toisesta ei käy, on asuinalueellasi varmaan jokin nuorisopalvelu,/ nuorisopoliklinikka tms jossa voi käydä keskustelemassa esim. psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa.

Kannattaa jutella asiasta, löytää syy unen katoamiseen ja siihen helpotusta. 

Vierailija
4/7 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimi se, että en ajatellut heräämistä yöllä huonona asiana, vaan se oli hyvää aikaa miettiä kaikkea ihan täydellisessä rauhassa.

Samoin oli myös illalla nukahtamisen kanssa, eli käännän ajatukseni kokonaan pois ikävistä, rentoudun ja mietiskelen kaikkea mukavaa. Olen esim. kehittellyt mielessäni yhden hyvin mieleisen asian ympärille ajatustarinan/tarinoita ja se saa minut varmasti nukahtamaan täysin rentona. Jos yöllä herään, niin herään hyvillä mielin siitä, että saan taas jatkaa tarinan miettimistä rauhassa ja nostan taas tämän keskeneräisen mukavan ajatustarinan esiin, jolloin nukahdan taas rentona. Ja nukahdan jopa liian nopeasti. Tarinani ei ole mikään kovin ihmeellinen ja fiksu, mutta sillä ei ole mitään väliä koska se on vain ja ainoastaan oman pääni sisällä.

Olen siis kääntänyt ikävän asian hyväksi asiaksi. Niin yritän tehdä arjessani muillekin asioille, olen tehnyt niin jo vuosia ja se on ollut hankalien ja ikävien asioiden pelastus. Elämässäni on ollut ikäviä ja haastavia aikoja, mutta niistä on selvitty jopa paremmin kuin olin ajatellut. Mennyt on mennyttä ja tulevaa en halua surra etukäteen, vaan nykyisyydessä mennään. N44

Vierailija
5/7 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Univaikeudet johtuvat yleensä stressistä ja masennuksesta. Hyväksy tilanne ja ala kartoittamaan toimenpiteitä joilla saisit niitä vähennettyä omassa arjessasi. Sinänsä asiassa ei ole mitään hätää, kaikilla niitä on enemmän tai vähemmän elämän aikana. Pitkittyessään tietysti rassaa fysiikkaa.

Vierailija
6/7 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla toimi se, että en ajatellut heräämistä yöllä huonona asiana, vaan se oli hyvää aikaa miettiä kaikkea ihan täydellisessä rauhassa.

Samoin oli myös illalla nukahtamisen kanssa, eli käännän ajatukseni kokonaan pois ikävistä, rentoudun ja mietiskelen kaikkea mukavaa. Olen esim. kehittellyt mielessäni yhden hyvin mieleisen asian ympärille ajatustarinan/tarinoita ja se saa minut varmasti nukahtamaan täysin rentona. Jos yöllä herään, niin herään hyvillä mielin siitä, että saan taas jatkaa tarinan miettimistä rauhassa ja nostan taas tämän keskeneräisen mukavan ajatustarinan esiin, jolloin nukahdan taas rentona. Ja nukahdan jopa liian nopeasti. Tarinani ei ole mikään kovin ihmeellinen ja fiksu, mutta sillä ei ole mitään väliä koska se on vain ja ainoastaan oman pääni sisällä.

Olen siis kääntänyt ikävän asian hyväksi asiaksi. Niin yritän tehdä arjessani muillekin asioille, olen tehnyt niin jo vuosia ja se on ollut hankalien ja ikävien asioiden pelastus. Elämässäni on ollut ikäviä ja haastavia aikoja, mutta niistä on selvitty jopa paremmin kuin olin ajatellut. Mennyt on mennyttä ja tulevaa en halua surra etukäteen, vaan nykyisyydessä mennään. N44

Tämä on ollut minullakin toimiva. Sen sijaan että ahdistun unen puutteesta, koitan muistaa, että lepoa se on rauhassa makuulla olokin, jos vaikka uni ei tulekaan. Jos murheet ja tekemättömät tehtävät meinaavat putkahtaa ajatuksiin, ajattelen vain itsepintaisesti, että en niille asioille voi yhtään mitään juuri nyt, niin turha käyttää hyvää lepoaikaa niiden pyörittämiseen. Pyöritetään niitä sitten niiden tehtävien äärellä.

Myös unihygienia kuntoon. Koita pysyä toiveikkaana että pian hellittää, se ahdistus ja toivottomuus vain ruokkivat unettomuutta. Kyllä se kunnon uni sieltä toivottavasti vielä palaa elämääsi. :)

N42

Vierailija
7/7 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painajaiset yleensä liittyvät stressiin.