Huono omatunto - ostanko lapsille liian kalliita lahjoja
Minulla on huono omatunto, että lahjon lapsia liikaa. Onko se mahdollista vai onko joulu vain kerran vuodessa? Onko muilla samanlaisia tunteita? Kahden lapsen lahjoihin menee lähemmäs 600 euroa molemmille 3 isoa lelua, 1 pehmo, vaate, koru, yhteinen iso legosetti.
Lapsilla on toivelistat, joista toteutuu n. 1/3. Eli oppivat kyllä, että kaikkea ei voi saada.
Molemmat lapset leikkivät paljon leluillaan ja uskon että nämäkään hankinnat ei hukkaan mene. Perustelen itselleni, että nämä ovat kehittäviä leluja.
Kommentit (19)
Itselläkin menee 200-300€ lapsen joululahjoihin. Tänä vuonna se on 1 iso lego paketti (149€, ovh 249€), onesie minkä lapsi halusi (24.95€), petshopit mitkä toivoi (39.90€) ja hiuskoristeita.
Eli ei mitään liian paljon mutta minusta hinnat ovat jo todella kovia. Itse yritän ostaa kaikken alesta mutta kun lapsi ei paljoa toivo niin on mukavaa toteuttaa ne tärkeät asiat.
Vierailija kirjoitti:
Noin iso rahamäärä ja silti vain 1/3 toiveista toteutuu. Miksi ostat sellaista mitä eivät toivo?
No jospa niillä on aika monta kallista toivetta listattuna. Kuka sanoi että ostetut ei oo listalta. Kovin pieni ei tajua rahan arvosta mitään eikä varsinkaan, jos ei ole vielä yritetty edes opettaa.
Lapsia lahjoessa kannattaa muistaa, että seuraavana vuonna eivät odota ainakaan yhtään vähempää. Jos tämä on itselle ja kukkarolle ok niin mikäs siinä.
Monet ostelevat lapsille jatkuvasti kaikenlaista. Meilläkin on keskitetty ostokset jouluun ja syntymäpäiviin. Siksi jouluna sitten menee rahaa. Minusta se ei ole paha ollenkaan.
Nyt isompina lapset tykkäävät suunnitella jouluostoksia, heille on kehittynyt sellainen ihana antamisen ilo, ja samalla omat lahjatoiveet ovat vähentyneet.
Meillä lapset saa lahjoja (leluja) vain syntymäpäivänä ja jouluna, joten en aio potea syyllisyyttä kalliista lahjoista kun naapureiden lapsilla tuntuu olevan uusi lelu joka kuukausia. Meillä lapset osaavat arvostaa saamiaan leluja ja leikkivät niillä mukisematta seuraavaan jouluun.
Ei kai lapsille voi liikaa ostaa.
Meillä ei viimejouluna meinannut kaikki lahjat mahtua kuusen alle ja joulua vietti 5 aikuista
On se mahdollista ja on ollut samanlaisia tunteita. Olen ajatellut leluja/tms. vähän samalla tavalla kuin sokeriherkkuja: ei ole tervettä se että jatkuvasti saa, mutta ei sekään että pitkään pantataan ja kerralla vedetään sellaiset överit että mahdollisimman paljon saamisesta tulee itse tarkoitus, saamastaan ei malta pysähtyä edes nauttimaan, kun kerralla on tarjolla liikaa ja seuraavaan kertaan kohtuuttoman pitkä aika. Minun kokemuksella jos lapsi saa jouluna monta hienoa lelua, osa niistä menee "hukkaan" kun ei niistä kaikista voi innostua täysillä, joku jää väistämättä toisen varjoon. Riippuu tietysti lasten iästäkin, useita leluja saavat eivät kai yleensä kauhean vanhoja ole.
Minun mielestäni on ok, jos muilta ei tule lisäksi paljon lahjoja. Itsekin ostaisin noin reilusti, jos muilta ei tulisi.
Vierailija kirjoitti:
On se mahdollista ja on ollut samanlaisia tunteita. Olen ajatellut leluja/tms. vähän samalla tavalla kuin sokeriherkkuja: ei ole tervettä se että jatkuvasti saa, mutta ei sekään että pitkään pantataan ja kerralla vedetään sellaiset överit että mahdollisimman paljon saamisesta tulee itse tarkoitus, saamastaan ei malta pysähtyä edes nauttimaan, kun kerralla on tarjolla liikaa ja seuraavaan kertaan kohtuuttoman pitkä aika. Minun kokemuksella jos lapsi saa jouluna monta hienoa lelua, osa niistä menee "hukkaan" kun ei niistä kaikista voi innostua täysillä, joku jää väistämättä toisen varjoon. Riippuu tietysti lasten iästäkin, useita leluja saavat eivät kai yleensä kauhean vanhoja ole.
Mutta ei ap:n lahjamäärä kyllä sieltä övereimmästä päästä ole. Kannattaa kuulostella myös vähän miten ne lapset asiaan suhtautuu, ovatko kuin juopot perjantaipulloa odotellessa vai osaavatko ottaa lunkimmin.
Vierailija kirjoitti:
Monet ostelevat lapsille jatkuvasti kaikenlaista. Meilläkin on keskitetty ostokset jouluun ja syntymäpäiviin. Siksi jouluna sitten menee rahaa. Minusta se ei ole paha ollenkaan.
Nyt isompina lapset tykkäävät suunnitella jouluostoksia, heille on kehittynyt sellainen ihana antamisen ilo, ja samalla omat lahjatoiveet ovat vähentyneet.
Näin meilläkin!
Lelut on ihan hirveän kalliita. Jopa ne halvemmat suhteessa kalliimpiin. Itse ajattelen, kerran kerran vuodessa on ok saada muutama kalliimpikin juttu. Muun ajan lapset saavat leluja vain kirpparilta (ja toki olen omilleni käytettyänäkin lahjoja ostanut, jos jotain juuri mieleistä on ollut tarjolla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin iso rahamäärä ja silti vain 1/3 toiveista toteutuu. Miksi ostat sellaista mitä eivät toivo?
No jospa niillä on aika monta kallista toivetta listattuna. Kuka sanoi että ostetut ei oo listalta. Kovin pieni ei tajua rahan arvosta mitään eikä varsinkaan, jos ei ole vielä yritetty edes opettaa.
Toivelistalla on vain leluja. Haluan antaa joululahjaksi muutakin kuin leluja. Mielestäni toivelista on toivelista, osa toiveista toteutuu. Näin olen sanonut myös lapsilleni. Rahan arvoa opettelemme joka päivä arjessa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on ok, jos muilta ei tule lisäksi paljon lahjoja. Itsekin ostaisin noin reilusti, jos muilta ei tulisi.
Minustakin kannattaa ottaa huomioon minkälaisia lahjoja lapsi muilta saa yleensä, jos saa. Jos lahjoja ja arvokkaita sellaisia tulee monesta suunnasta niin en kovin ylettömiä ostaisi. Ei millään riitä todellista iloa ylettömästä lahjavuoresta.
Tuon ap:n lahjamäärä ei sellisenaan älyttömältä kuulosta. Sukulaisen lasten jouluista lahjvuorta olen seurannut vähän kauhulla, kun vanhempien lisäksi isovanhemmilta tulee paljon kalliita lahjoja ja sisarusten ja kummien lahjat päälle.
Musta taas tuntuu, etten saa menemän lahjoihin rahaa 100 € enempää/ lapsi. Kaamea ongelma. 😄
Harrastusvälineitä on ollut pakko hankkia jo aiemmin syksyllä, talvivaatteet on hankittu ja käytössäkin jo. Muille vaatteille ei tarvetta. Puhelimille, kuulokkeille ymv ei tarvetta. 11 v ei leiki enää leluilla. Legoista tykkää kovasti, mutta viime joulun lahjakin on hyllyyn kasattuna, mutta kertaakaan ei ole siihen sen jälkeen koskenut. Nyt sanoikin, että rakentaminen on niissä parasta, joten mun mielestä saa purkaa ja kasata vanhoja Legoja. 5- ja 8-vuotiaat saa yhdet n. 50 € hintaiset toiveahjat. Muuten paketteihin menee kirjoja, yhteinen lautapeli ja tuolle vanhimmalle pleikkaripelejä.
Vierailija kirjoitti:
Musta taas tuntuu, etten saa menemän lahjoihin rahaa 100 € enempää/ lapsi. Kaamea ongelma. 😄
Harrastusvälineitä on ollut pakko hankkia jo aiemmin syksyllä, talvivaatteet on hankittu ja käytössäkin jo. Muille vaatteille ei tarvetta. Puhelimille, kuulokkeille ymv ei tarvetta. 11 v ei leiki enää leluilla. Legoista tykkää kovasti, mutta viime joulun lahjakin on hyllyyn kasattuna, mutta kertaakaan ei ole siihen sen jälkeen koskenut. Nyt sanoikin, että rakentaminen on niissä parasta, joten mun mielestä saa purkaa ja kasata vanhoja Legoja. 5- ja 8-vuotiaat saa yhdet n. 50 € hintaiset toiveahjat. Muuten paketteihin menee kirjoja, yhteinen lautapeli ja tuolle vanhimmalle pleikkaripelejä.
Toivomansa lelut siis noille 5- ja 8-vuotiaille.
Mä ostan 4-vuotiaalle pehmon (toive), figuurin, 2 kirjaa, irtokarkkikakun (toive).
2v saa käytetyn junaradan, 2 kirjaa, paidan.
Mummot ja kummit ostavat lisäksi ja lopputulos on ihan järkyttävä kasa.. mietin jo hetken että en itse osta mitään mutta jotenkin noi nyt kumminkin tuli hankittua.