Keikkatyö stressaa älyttömästi! Aina uusi paikka ja tulot epäsäännölliset. En jaksa tätä enää.
Teen kaupan alan ja ravintola-alan keikkatöitä, sillä kokoaikaiset vakityösuhteet ovat kiven alla. Jos järkevää vakityötä tarjottaisiin, ottaisin kiljuen vastaan, mutta tällä hetkellä ei ole kuin keikkaa tarjolla.
Olen aivan loppu tähän elannon kokoamiseen pienistä paloista, työvuorojen ja puhelimen kyttäämiseen, epävarmuuteen, jatkuvaan valmiustilaan, köyhyyteen ja aina uuteen paikkaan menemiseen, joissa vastaanotto on vaihtelevaa. Monesti olen "vain extra", joka näkyy kohtelussa.
Onko muilla samaa tilannetta? En jaksa enää.
Kommentit (13)
Harmi. Mä teen keikkatöitä lähinnä yhdessä paikassa ja tykkään kyllä. Vapaus valita ja soviteltu päiväraha takaa joka tapauksessa tulot 😁
Voisitko ottaa yhden vakituisen osa-aikatyön ja sen lisäksi tekisit tuota keikkaa vapaapäivinä? Olisi säännöllisempää ja turvatumpaa edes osittain.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suostut pompoteltavaksi? Ota vaikka säännöllinen osa-aikatyö vastaan.
Niitä nyt on vielä vähemmän kuin parin päivän keikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollutkin osa-aikaisissa. Monesti ottavat niihin mieluiten kokemattomia opiskelijoita, ovat halvempia työntekijöitä. Tällä hetkellä ei ole muuta. Ja osa-aikaisen lisäksi on pakko yrittää sumplia keikkaa, jotta pysyy katto pään päällä. Olen hyvin väsynyt.
Ap
Minkä ikäinen olet, onko järkeä lähteä enää kouluttautumaan toiseen ammattiin? Noissa matalan koulutustason (tai ei koulutusvaatimuksia lainkaan) ja pienen palkan töissä olet ikävä kyllä aika kaikkien muuttujien armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollutkin osa-aikaisissa. Monesti ottavat niihin mieluiten kokemattomia opiskelijoita, ovat halvempia työntekijöitä. Tällä hetkellä ei ole muuta. Ja osa-aikaisen lisäksi on pakko yrittää sumplia keikkaa, jotta pysyy katto pään päällä. Olen hyvin väsynyt.
Ap
Miksi ihmeessä et hae soviteltua päivärahaa, asumistukea?
Ala ehdottomasti etsiä muuta työtä. Ja hae asumistukea ja soviteltua päivärahaa. Ei omaa terveyttään kannata pilata epävarmalla pätkätyöllä.
Olen itse samassa tilanteessa ja tämä on kamalaa. Olen ollut 6 vuotta töissä kunnalla ja minulla on pelkkiä pätkätöitä pätkien perään. Tarvittaessa kutsuttavaksi sijaiseksi en enää suostu, mutta eipä tämä paljon sen parempaa ole. Kaikki on epävarmaa, vaikka tiedän, että töitä kyllä riittää (kyseessä on siivousala, jonne ei todellakaan ole tulijoita). Silti stressaan ja mietin tulevaisuuttani. En uskalla hakea asuntolainaa tai muuttaa isompaan asuntoon, koska tulot vaihtelevat. Harkitsen alan vaihtoa. Mielestäni työnantajan olisi pitänyt 6 vuodessa päättää, tarvitaanko minua siellä vakituisesti.
Älä sitten käy töissä. Mikään pakko ei ole.
Sama!
Teen keikkaa varhaiskasvatuksen parissa. Paikat ja ihmiset vaihtuu. Aikuiset sekä lapset. Todella raskasta kun ei oikein opi minkään ryhmän tapoja, ei nimiä.
Pidän kyllä työstä ja olen omasta mielestäni hyväkin siinä, mutta ei kyllä motivoi kaikki tämä ja ennen kaikkea työn epävarma saatavuus.
En edes tiedä onko tämä edes taloudellisesti kannattavaa, koska työ on niin epäsäännöllistä. Jos jotain satasia tienaat niin edestäsi löydät asian pienennettynä työttömyyskorvauksena!
Ja jatkossa entistä voimakkaammin!
Aion lopettaa kokonaan palkan suoja-osan lakkauttamisen myötä.
Oikeastaan on aivan pakko, että edes jonkinlainen satasvirta säilyy ..
Mä taas olen aivan elementissäni, keikkailen sotella. Aiemmin olin liki 20 v sissi (sisäinen sijainen, vakiduuni, joka päivä eri paikka), joten vaihtelunkaipuu on verissä. Meillä vuorot napsitaan itse kalenterista, ei tarvitse odotella eikä kyttäillä. Ei varmastikaan sovi kaikille. Mullakin sovitellut anssarit.
Ymmärrän hyvin ap:n fiilikset. Itselläni alkaa 8. vuosi pelkkiä määräaikaisuuksia (jos vielä jonnekin pääsen). En jaksaisi enää, olen harkinnut luovuttamista.