Yksin viinin juominen kotona - milloin huolestua?
Missä kohtaa pitäisi huolestua käytöstä? Onko yksin juominen aina huolestuttavaa?
Kommentit (14)
Minä huolestuisin siinä vaiheessa, kun viini loppuu.
En ymmärrä millä tavalla baarissa tai kaveriporukassa kännien vetäminen olisi muka jollain tapaa vaarattomampaa? Suomalaisten suurin ongelma on nimenomaan siinä, että alkoholin nauttiminen on niin suuri numero elämässä.
Miten jos juo lasin viiniä yksin maun takia?
Vierailija kirjoitti:
miksi se olisi vaarallisempaa yksin? Kun en jaksa örveltää baarissa pilkkuun ja koomaan saakka niin en saisi juoda ollenkaan? Voi vetäkää vttu päähän!
Missähän näinkin on sanottu?
Minusta on ihan fiksua jo etukäteen miettiä, mikä on turvallista käyttöä ja erityisesti, miksi juo.
Minä juon lasin viiniä joka päivä illallisen yhteydessä ja olen terve kuin pukki, kaikki arvot kohdillaan, painoa 50kg. Ongelma mielestäni viininjuonnista tulee jos juot joka päivä enemmän kuin 1-2 lasia.
Asiantuntijoiden mukaan on suuri ongelma jos juo yksin.
Itse otan yleensä perjantaisin yksin muutaman rentoutuakseni. Tai olen ottamatta jos siltä tuntuu. En koe sitä niin tärkeäksi ettenkö voisi luopua siitä jos joku mielensä pahoittaisi.
Ja sosiaaliset tilanteet ahdistaa niin paljon että jos vieraassa seurassa juo niin helposti juo liikaa kun koitan peittää hissukka-luonnettani.
Ongelma on varmaan siinä vaiheessa jos muuta ei osaa tehdä tai olla yksinään ilman lipittelyä.
Siinä vaiheessa kun maksa tai haima uhkaa hajota.
Vierailija kirjoitti:
Minä juon lasin viiniä joka päivä illallisen yhteydessä ja olen terve kuin pukki, kaikki arvot kohdillaan, painoa 50kg. Ongelma mielestäni viininjuonnista tulee jos juot joka päivä enemmän kuin 1-2 lasia.
12 cl? 24? 36cl?
12 cl vastaa yhtä alkoholiannosta, 24 cl kahta ja 36 cl kolmea.
Naisten alkoholin suurkulutuksen raja viikossa on 16 alkoholiannosta.
Ap, ei sillä ole merkitystä, juotko yksin vai kaksin tai ehkä isommalla porukalla.
Nautitun alkoholin määrä ratkaisee.
Viinikulttuurimaissa juodaan päivittäin lasi-pari ruoan kanssa.
Alkoholisti juo pulloyksikköjä, eikä ruoka välttämättä maistu samassa suhteessa.
Itse käytän alkoholia vain harvoin ja jos juon niin tykkään juoda nimenomaan yksin. Suomessa yksin juominen on kamala mörkö, ihan kuin seurassa juominen antaisi anteeksi jotenkin juomismääriä.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän alkoholia vain harvoin ja jos juon niin tykkään juoda nimenomaan yksin. Suomessa yksin juominen on kamala mörkö, ihan kuin seurassa juominen antaisi anteeksi jotenkin juomismääriä.
Tiedän ihmisiä jotka eivät käy baareissa, mutta ottavat kotona. Heillä kuluu lähes joka ilta 1-5 annosta. Mielestäni tuo on huolestuttavaa. Heidän mielestään ei, sillä eiväthän he notku baareissa.
On ihan hyvä, että kotona tissuttelu on mörkö, koska liian moni sitä harrastaa. Se on joillakin sitä piilossa olevaa alkoholismia.
Kurjaa kun ei ole muuta iloa elämässä kuin tissuttelu. Saisipa edes kasvattaa hamppua omaan tarpeeseen. Tämä alkoholi vie hengen.
Silloin hälytyskellojen pitäisi alkaa soida, jos sitä viiniä oikein odottaa päivän päätteeksi niin, että ilman sitä ei koe rentoutuvansa. Tuo on se salakavala tapa millä se usein alkaa. Että kokee juovansa yhden, maltillisesti arkena päivän päätteeksi, mutta kuin huomaamatta siitä tulee rituaali tai päivän kohokohtia. Itsekin pidän viinistä, mutta sitä pitää seurata. Se on se "ei mulle sellaista tapahtuisi" joka vie koukkuun. Viattomasti se monella alkaa.
No siitä ei kannata tehdä ainakaan päivittäistä tapaa. Jos juot vielä vain viikonloppuisin, niin ei se välttämättä ole niin paha. Jos alkaa tissuttelemaan jatkuvasti, toleranssikin nousee ja hiljalleen määrät saattavat nousta. Pidä nyt vaikka yhdessä pullossa ilta (siis viikonloppuna), vaikka sekin on vähän liikaa. Pullo viikossa menisi vielä jotenkin terveys suositustenkin rajoihin. Alkoholismi kehittyy hitaasti.
Huolestuttavaa alkaa tosissaan olla, jos juo vähän joka päivä, ja viikonloppuna vetää perseet.