Miten oppia puhumaan kovemmalla äänellä?
Ihmisille esiintyessäni ainut suurempi ongelma on ääneni hiljaisuus. Pitäisikö vain harjoitella yksin kovempaa puhumista?
Tuntuu siltä, että ääneni korottaminen ei kuulosta lainkaan luontevalta vaan väkisin tehdyltä. En tiedä kuulostaako se oikeasti karulta toisen korvaan vai kuvittelenko vain.
Vinkkejä?
Kommentit (5)
Voisiko esim lauluopetuksesta olla apua oikean hengitystekniikan ja äänenmuodostuksen löytämisessä? Olen miettinyt. Itsellänikin on vain kaksi volyymia, "hiljainen normaali puheääneni" ja huuto. Ei ole muuta. Ääneni myös särkyy helposti kesken lauseen, vaikkei olisi mitään flunssaa eikä jännitystä. Että puhu siinä sitten reippaalla volyymilla...
Mulla on taas päinvastainen ongelma. Mulla taas on todella kantava ääni ja voluumi senkus nousee, jos innostun selittämään jotain. Tuntuu, että on hankala pitää äänenvoimakkuutta matalempana. Kai se on vain yksilöllistä, että miten ääni kantautuu puhujastaan. Tuskin tuollaista asiaa voi täysin muuttaa itsessään, mutta kai sitä voi silti harjoitella, että yrittäisi puhua kuuluvammin tai päinvastoin hiljempaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siltä, että ääneni korottaminen ei kuulosta lainkaan luontevalta vaan väkisin tehdyltä. En tiedä kuulostaako se oikeasti karulta toisen korvaan vai kuvittelenko vain.
Vakuutan, ettei se ainakaan yhtä ikävältä kuulosta kuin puhe jonka sisällöstä pitää arvata puolet.
En mielellään harjoittelisi toisen edessä tällaista, toki se voisi auttaa jos kaverini olisi arvioimassa miltä äänenkäyttöni kuulostaa. Saisi rehellistä palautetta ja kenties kehitysvinkkejä.
Ap
Itselläni on sama ongelma. Kovalla äänellä
puhuessani ääneni kuulostaa kimeältä ja epämiellyttävältä.
En osaa laulaa, joten olen miettinyt näiden yhteyttä. Laulua opettelemalla voisin ehkä oppia äänenkäyttöä muutenkin? Tai sitten en.