Valehteleeko kaikki ihmiset?
Olen kasvanut perheessä, jossa oli käytöstavat ja rehellisyyttä, luotettavuutta pidettiin arvossa. Myöhemmin sitten sain hengellisen herätyksen ja menin erääseen vapaaseen seurakuntaan. Minulle oli yllätys, että siellä olevat ihmiset, ainakin pari, valehteli päin naamaa. Nyt toki ymmärrän, että ei ihminen helposti muutu. Jos on tottunut valehtelemaan, niin tapa seuraa elämässä herkästi niinkuin muutkin tavat.
Mutta eikö se luottamus toiseen rakennu juuri todenpuhumisesta?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Minä en valehtele koskaan.
Nyt kyllä valehtelet!
Tutkimusten mukaan jokainen ihminen valehtelee joka päivä. 😄 Itsekin olen ajatellut, että en valehtele, mutta kai sitä tekee huomaamattaan.
Totuuden torvet on rasittavia ihmisiä. Valehtelu voi olla armeliasta ja hyväksi kuulijalle. Paskan puhuminen on taas sitten eri asia.
´ Valkoisia valheita`varmasti jokainen päästelee ja pakko niin tehdäkin, jotta ihmisten kanssa pärjää.
Mutta oikein karkeitten valheitten jutustelu..miksi aikuiset niin tekevät. Toisaalta vaikenemallakin voi valehdella jos raskaasti.
Mutta miten luottaa ihmiseen, joka puhuu palturia paljon. Vai onko se nykyaikaa, ettei kehenkään luoteta.
Minä en valehtele koskaan.