maitoa lisää rintapumpun avulla? (APUA!)
Sain apteekista lainaan elektrisen rintapumpun, kun vauva juo laiskasti, mutta on koko ajan tississä kiinni (ite veikkaan, että rinnat lakkoilee...). kätilö ei ole vielä käynyt nevomassa, miten lisätä maidontuotantoa tuolla pumpulla, siis millon ja miten kauan pumpata. Osaako joku auttaa? Vauva itkee nyt koko ajan, kun rinnat ei tosiaan toimi, tiputtelee vaan vähän maitoa, äsken tunnin pumppasin ja tuli vaan pisaroittain. Oon tosi huolissani, korvikettakaan ei ole talossa, sitä antaisin kyllä tähän hätään mielihyvin. Ongelmana on siis myös se, että vauvamme juo koko ajan, tänään oli kerran tunnin paussi, muuten jotain 5-20min pausseja ja sitten ruokailu jatkuu, en siis ehdi pumpata " ruokailujen välissä" kun vauva syö ja syö - mun mielestä tä on selvä merkki siitä, että maitoa ei enää vaan ole :(
Kiitos vastanneille!
Kommentit (2)
Lypsin maidot tytölleni noin 5 viikon ajan, 3-4 tunnin välein. Herumista sai odotella usein 20-30 minuuttia. Kannatti katsella telkkaa tai lukea jotain samalla, saada ajatukset pois pumpusta. Lämmin suihku ennen pumppausta, lämpimät pyyhkeet rinnoilla ja rintojen sively + kevyt painelu auttoivat myös.
Pidä vauvaa paljon lähellä, anna imeä. Yölläkin kannattaa imettää/ pumpata, mutta toisaalta lepokin on tärkeää. Vauva saa yleensä tissistä aina enemmän kuin pumppu. Jos vauva nukkuu välillä vähänkin eikä koko ajan huuda nälkäänsä ja pissaa tulee, maitosi saattaa ihan hyvin riittää. Usko pois.
Paras ja käytännössä vaikein ohje mulla oli tämä: älä stressaa! Mulla huoli maidon riittävyydestä heikensi maidontuotantoa selvästi. Ajattele, että jaksat vielä muutaman päivän (ja sitten vielä muutaman ja sitten viikon...). Kysele vaikka imetystukihenkilöä tai käy ainakin imetystuen nettisivuilla.
Voimia ja kärsivällisyyttä!
Itse lypsin ja lypsän mieluummin käsin, maito heruu helpommin eikä satu,mutta tämä on vain minun mielipiteeni.
Ehdotan, että piipahdat imetystykisivuilla(www.lapsiperhe.net),itse olen saanut sieltä kovasti neuvoja ja tukea, voit myös soittaa imetytystukipuhelimeen(löydät numeron sivuilta).
Muista myös juoda tarpeeksi ja syödä. Yritä lämmittää rintoja jollain(Lämmitetyllä kauratyynyllä, Lämpimillä vesipulloilla).
Minkä ikäinen vauvasi mahtaa olla? Jos ihan pieni, niin imeminen on hänelle raskasta työtä. Kyllä hän varmaan saa tarvitsemansa, mutta ei jaksa imeä pitkään kerralla. Ota alku " maakamisen" kannalta jos mahdollista. Makailet sängyssä ja anna vauvan imeä kun hän sitä tahtoo, tai katso samalla tv:tä(kaikki tylsät ohjelmat ym.) ja taas vuoteeseen.Olen varma, että imetys alkaa kyllä sujua kun alkuun pääsee.
Paljon voimia :)
nurse+yökyöpelipoika 4kk+10pv.